Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 3 juni 2013

TRO PÅ GUD, UTAN KOFFEIN

Inte nr 1, längre.
En del skojar och säger att det är kaffebönorna som ger kyrkan kraft.
Mer än bönerna.
Bönor contra böner.

Eller bönor som ber?

Koffein är ett gift.
Jag läser med sorg hur konsumtionen av energidrycker ökar.
- Jag dricker för det är gott, säger en 16-åring, och när jag är nere blir jag jätteglad, eller när jag vill vara pigg hela natten.

Vad energidrycksslukarna inte vill veta är att hjärtklappning, illamående, yrsel, ångest och oro är en följd av hög koffeinslurkande.
Och så tar man lite till, för att döva den där oron.

Onda cirkeln är igång.

Bättre. Men inte bäst.

Jag har valt att sluta dricka kaffe. Jag la bara av.
Med egna ögon såg jag hur det påverkade centrala nervsystemet...

När jag var hos vår naturläkare (i motsats till de o-naturliga...) Brian, för några veckor sedan, bad jag honom tydligt visa mig koffeinets effekt på mig.

Han satte den elektromagnetiska slingan, som förstärker signalerna, vid hjärtat och tog en av sina många små burkar, nu med koffein.

Med höger hand bildar man en cirkel med tumme och ringfinger. I vanliga fall är cirkeln stark, pröva själv och låt någon försöka dra isär fingrarnas ring!
Det går inte.

Men nu när koffeinpulvret sattes nära mitt hjärta, drog han isär cirkeln hur lätt som helst...

Love. Älskar stunden, inte...

Likadant var det med binjurarna, efter många, långa år av stress... Jag är försvagad även där.

Tårarna var inte långt borta, ska jag säga, men slutsatsen glasklar.
Inget mer kaffe.
Bara någon enstaka gång,  vid stora högtider: konfirmation, student och julafton... Annars är det slut.

Men själva "stunden" med eftermiddagsfikat vill jag ha!

Svartpepparte med ingefära, kanel och laktris... och jodå! Det går. Bra.

Choklad, frukt, smör & ost, kött och grönsaker samt VATTEN gör mig lycklig.

Limefrukt dansar i vatten.

Jag läser i tidningen DAGEN att Socialstyrelsen inte har något emot att vårdpersonal ber för och med sina patienter, om de så önskar.

"I takt med att efterfrågan på mindfulness och yoga har ökat, så har acceptansen för kristen tro blivit större inom vården, säger läkare Johan Smedby.

Han fortsätter:
- Förbön är ett komplement till annan medicinsk behandling, inte en ersättning. Det är både ock, inte ett antingen eller.
Den kristna mänskosynen säger att vi består av kropp, själ och ande. Lider en del, så lider hela kroppen."
Dagen, 31 maj 2013.

Tack New Age att ni banar väg för kristendomens återkomst!

En latte utan kaffe, tack.

Hm, tänk om det då kommer in en koffeinförgiftad patient.
Vilken metod skall vi använda? Bönor eller böner?

Läkarförbundet ser heller inget problem i Socialstyrelsens godkännande av bön i vården.
I sjöhamra har man fått grönt ljus att använda förbön, men Läkarförbundet betonar:

- Bön får inte betraktas som medicinsk terapi.

Visst. Så måste de tänka. Det förstår och accepterar jag.

Men vi som lever med Guds rike inom oss, vet att bön verkligen är en medicinsk terapi!!
Mirakel och underverk sker i Jesu namn med människor som har sjukdomar etablerade både i kropp, själ och ande.
Men det är bortom vår kontroll.... Gud är den som är GUD.

Förbön på Sweden Rock.

Igår, när vi hade förmöte för mat-personalen på Sweden Rock, var vi några stycken som dröjde oss kvar och bad för hela festivalen, om Guds beskydd och kärlek.
Dessa vänner är med i KD och är kristna.

- En del pastorer vill be bort hela hårdrocksetablissemanget från Sölvesborg. Men ser de inte vilket missionsfält detta är?
Vad skulle Jesus ha gjort? Naturligtvis först gått hit! Sedan kanske till kyrkorna...

- Om vi verkligen tror på Gud, på allvar, då vet vi att Gud är här!
Och är kraftfull, ja Gud gör under på Sweden Rock!
Då skall vi stå till förfogande och vara utsträckta händer, med seende ögon och bedjande hjärtan.

Till förfogande.

Jag tänker på mitt allra första möte med kristen tro, när det började bli allvar.
Det var i Kållered och min bästa vän spelade en gospel-skiva med Choralerna.
De hade tonsatt delar av Johannes evangelium, det som är denna veckans läsning:

SE GUDS LAMM SOM TAR BORT VÄRLDENS SYNDER.
                                                                             Joh 1:29

Se Guds lamm. Listerby kyrka.

- Är det verkligen sant?! frågade jag Agneta, med vidöppet sinne.
För om det var det, då ville jag absolut våga mig närmare den där Jesus.

Jag har alltid haft ett barnasinne i betydelsen full tilltro till det jag ser och hör.
Jag har svårt att genomskåda baktankar, smicker, reklamens lurendrejeri, kommersern...
I vuxen ålder har jag vårdat ömt min naivitet, ty den är av Gud, och den är nära sannningen.

Men jag har också fått mental stryk och stora smällar p g a detta.
Alternativet är att bli cynisk och min inre kamp har ibland varit ojämn.
Varken kaffe eller vatten har hjälpt....

Men böner!

Regnvatten i hammocken.

Låt mig avsluta vad iranske dr Batmanghedilj från London skriver om koffeinets effekt:

"De naturliga stimulernade ämnena i kaffe och te stimulerar det centrala nervsystemet. De driver samtidigt på uttrokningen genom sin starka vätskedrivande verkan på njurarna.

I coladrycker har koffeinet lagts till för att standardisera receptet när man extraherar de aktiva ämnena från nöten Cok Accuminata."

Så långt hänger vi med.
Men nu får du stå ut med lite avancerad biologi, där jag själv bara förstår hälften:

Två gifter: Socker och koffein.
Tala om mördande reklam!

"Dessa centralstimulernade medel frigör energi från ATP-förråden och konverterar ATP till sin förbrända form - cykliskt AMP - i cellerna.

AMP i vissa koncentrationer är ett starkt hämmande ämne. De släpper dessutom loss energi genom att frigöra kalcium från dess bundna form i cellerna.

Koffein verkar, med andra ord, fungera frigörande i kroppen.
 Men det har också en tvingande effekt:

Det gör att aktiviteten hos vissa hormoner och signalsubstanser inte kan begränsas i ett senare skede, p g a låga niver lagrad energi."

Och här kommer blogginläggets medicinska poäng:

"Att ständigt ersätta vatten med koffeinhaltiga drycker upphäver kroppens förmåga att bilda hydo-elektrisk energi."

Hjärnan i genomskärning...

"Ett överskott av koffein tömmer hjärnans och kroppen på lagrad ATP-energi.
Detta är en möjlig bidragande orsak till det kortare uppmärksamhetsspannet hos den yngre cola-drickande generationen, eller kroniskt trötthetssyndrom hos den äldre kaffedrickande generationen."

Dr Batman ger slutstöten:

"Ett överdrivet koffeinintag kommer så småningom att leda till utmattning av hjärtmuskeln, p g a överstimulering."
Sid 91 "Din kropp skriker efter vatten",  Sorena Förlag, 2010.

Javisst, vår tid älskar överstimulering. Extra mer av Allt! Men jag har hoppat av...

Lycklig så.

Johannes Döparen döpte i vatten. Jesus med Helig Ande.
Inget koffein på dopkalaset, tack!

Tack, Jesus, för att Du är mäktig att befria den som är bunden av det som skadar.
Jag älskar Dig för att du är den som tar bort världens synd.

Jag ber om andligt och kroppsligt uppvaknande.
Att inte släcka kroppens törst med koffein, eller andens längtan med mörk andlighet...

Förlåt oss när vi dövar vårt törst och dricker ur usla brunnar.
Nåd och frid över hela festivalområdet och helig Andes delatkighet.


Vatten och Ande. Så underbart!

Nu ska jag ut och ge rosorna lite omsorg.
Nej, inte med kallt kaffe! Rosjord och lite småprat.
 
Trosstarka hälsningar från en bedjande böna,
Helene Sture Vattenfelt,
- som ofta lägger näsan i blöt...

Nu är det slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar