Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 2 juni 2013

HÖGT BLODTRYCK OCH ÅSKA

Väntar vid incheckningen.

Ikväll fortsätter jag citera ur boken DIN KROPP SKRIKER EFTER VATTEN.
Det är dr Batmanghelidj, London, som visar hur kroppen skadas när vi glömmer dricka vatten.

Följ med mig till Norje utanför Sölvesborg, där Sweden Rock Festival nu byggs upp för fullt!

Vilken logistik av frivilliga och tekniskt kunniga människor som gör allt för att säkerhet och trivsel ska fungera.
Men scenbyggarna och incheckningspersonalen fick högt blodtryck när åskan gick... och slog ut allt internet... Nej!

Just nu är inte vatten uppifrån uppskattat alls... Inte ett dugg, faktiskt.

DU PRÖVADE OSS, O GUD,
DU RENADE OSS, SOM MAN RENAR SILVER...

Festivalförberedelser.

Högt blodtryck orsakas av att vi dricker för lite vatten.
Denna alldeles för enkla förklaring undersöks inte ens. Läkarna utgår från att ingen av oss är uttorkade... Men...
Dr Batman skriver:

"Högt blodtryck är resultatet av en process där kroppen anpassat sig till kraftig vattenbrist.

När kroppens totala vätskevolym sjunker, tvingas också kroppens viktigaste kärl att minska sin omkrets."

Det går egentligen inte att plocka loss ett resonemang med biologiska slutledningar kort här i bloggen.
Men jag vill locka dig till eftertanke, och läsning.

Dagens parkeringsplats.

På Sweden Rock är man noga med att uppmana alla besökare att verkligen dricka mycket - vatten, inte bara starkare saker.
Man vill inte ha avsvimmade hårdrockare i gräset...

Dr Batman fortsätter:

" Om vi inte dricker tillräckligt mycket vatten för att tillgodose kroppens behov, kommer vissa celler att bli uttorkade och förlora en del av sitt vatten till blodomloppet.
Kapillärsystemet stängs av för att kompensera".

Kroppen har ett mycket intelligent system för att klara av påfrestningar.
Jag blir djupt imponerad över hur kroppen fungerar, av sig själv... medan jag ingenting gör.

KOM OCH SE GUDS GÄRNINGAR,
HANS VÄLDIGA VERK BLAND MÄNNISKOR!

Guds gåvor - vatten och salt.

De som lider av högt blodtryck brukar vara rädda för att äta salt.
Men vatten och salt är det som tillsammans håller trycket igång!

Minns du "det osmotiska trycket" från biologilektionerna?
Eller, har du ätit pressgurka någon gång? Det är samma process som i kroppen.

Tunna gurkskivor läggs i lättsaltat vatten. Efter en stund har vätskan dragits ur och de är alldeles sladdriga...
Det är så organen blir om det är obalans mellan vatten och salt...

Var är min gurka?

Dr Batmanghelidj skriver:

"Det vatten vi dricker måste i slutändan in i cellerna, eftersom vattnet reglerar cellens volym från insidan.

Salt reglerar mängden vatten som finns utanför cellerna - havet runtomkring dem". Sid 98.

Runtomkring gräsängarna i Norje finns fina havsbad.
Jag vet inte om de riktigt rädda hårdrockarna vågar ta av sig sina skyddskläder och ta ett dopp? Balansera trycket.

Förra året regnade det till och från så pass att man badade både inne i tältet, och utanför...

VI GICK GENOM ELD OCH GENOM VATTEN,
MEN DU FÖRDE OSS UT I FRIHET.

Sweden Rock Big Vattenpöl 2012.

Man kan få högt blodtryck när världens bästa hårdrocksband intar lilla Blekinge - av glädjefnatt!
Man kan få högt blodtryck när allt strular och köerna rinlgar sig evighetslånga - av nervositet.

I år tänker jag vara en av de tretusen frivilliga som får festivalen att fungera.
Jag skall vara mat-tant... endast några timmar, endast en dag, mer orkar jag inte. Men ändå!

Hoppas jag får skära gurka... med tryck!

Personalmatsalen.

Men som sagt, att inte dricka vatten är mycket allvarligare än vad vi förstår.
Denne fantastiske läkare och forskare botar sjukdomar - med hjälp av sina vattenkurer!

En man berättar hur han samråder med sin läkare att slippa "blodtryckssänkande medicin" och istället pröva vattenmetoden i 2 veckor. Läkaren accepterade motvilligt...

Två liter vatten om dagen + salt, kalium och magnesium, återställde balansen.

GUD BEVARAR OSS VID LIV,
HAN LÅTER INTE VÅRA FÖTTER SLINTA.

Stolt över min Crew-t-shirt körde jag hem i regnet.

Passerar Norje-skylten, som du ser.

Nu börjar ett annat arbete - bönearbetet. Det är det svåraste, och allvarligaste.

Vi är väldigt många som ber över festivalområdet att Guds kärlek skall råda, att alla onda krafter skall vara bundna och inte få något utrymme.

Mer om det i ett annat inlägg.
Men jag ber att du, bästa läsare, är med i förbönen! Det är viktigt.

Ikväll går mitt bönerop också över Turkiet, till alla som längtar efter frihet och inte vill se sitt land islamiseras. Frid i Jesu namn.

GUD FÖRVANDLADE HAVET TILL TORR MARK,
DE GICK TILL FOTS GENOM FLODEN.

Syndafloden...

Pang! Där slog blixten ned igen, bortom Mjällby...
Snabba, salta hälsningar med djupa välsignelser till dig.

Mat-tanten Helene Sture Tryckfelt,
- som citerade Psaltaren kap 66 och som gläder sig åt ett normalt blodtryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar