Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 20 juni 2012

SVERIGE FÖRLORADE - OCH VANN, mot JANTE

Heja svensk mat.

Tänk dig att du går till jobbet och det spelar ingen roll vad du gör. Du måste vara där, men spelet är egentligen redan förlorat.

I ett sådant underläge vägrar du ge upp. Din självkänsla kräver att du ändå gör ett anständigt jobb.
Plötsligt ändrar sig hela situationen och ditt slit visar sig få den stora jättemotståndaren på fall!

Från förlorare till segrare.


Där som rosor aldrig dör.

Detta är en beskrivning av fotbollsmatchen Sverige-Frankrike igår, men kan lika gärna vara en beskrivning av en familjesituation, en arbetsplats, en församling, Green Teens närvaro på Klimatkonferensen i Rio de Janerio eller ditt eller mitt liv.

Du behöver inte ha någon sport-gen för att läsa detta, häng med ändå!

Sverige har förlorat sin grupp i fotbolls-EM. Men vi skulle ändå spela mot Frankrike - som inte förlorat mot oss sedan 1969.
Överlägsna i 43 år...

Zlatan, Mellberg och Toivonen gick till jobbet, slet och spelade och plötsligt kommer målchanserna... och det blev 2-0 till Sverige!
Det var ju inte meningen...
Sällan har man hört så segerglada förlorare på gräsplan och läktarna som igår!

Och i TV-soffan satt jag och vinkade med en servett och tänkte:
- Är det först när man är i botten som den verkliga kvaliteten visar sig...?

Kakor i helvetet... virus i datorn?


THE WILL OF GOD WILL NEVER LEED YOU
WHERE THE GRACE OF GOD CANNOT KEEP YOU.

Svenskens självbild behöver ändras:
- Vi kan, vi är något, vi är kreativa, vi vill framåt.

Jantelagen är bara en myt som vissa tycker om att odla kollektivt. Dessutom finns den överallt. Den är inte alls svensk, den är mänsklig.


Blåeld framför timmerindustri.

Bläddrar i Kvällsposten (10 juni 2012) och läser vad chefsstrateg Per Schillingmann skriver:

- Nationella självbilder är spännande. Jantelagens negativa självsyn finns även i England, där den kallas "The tall poppy syndrome".
I japan finns en ordspråk som "Spiken som sticker upp blir nedslagen" och på Filippinerna talar man om "krabbmentaliteten", där den krabba som försöker ta sig ut genast dras tillbaka av andra.

När vi svenskar talar om vårt land berättar vi gärna om var natur, allemansrätten, jämställdheten och vår samhällsmodell.
Men när vi kommer till hur vi är som folk, tenderar vi ofta att beskriva oss själva såsom tysta, blyga och hämmade, skriver Schillingmann.
- Det är alltså ett trist folk som bebor detta fantastiska land...

Men det stämmer inte alls med hur vi uppfattar oss som individer:
- Vi är öppna, sociala, beresta, generösa och väldigt - osvenska...

Fredrik Lindström sa en gång att:
- Det finns inget så svenskt som viljan att vara osvensk!

Svensk husmanskost.
Pizzan Rollo med ost inrullad i kanterna... åh!

En mer sann självbild, tänker jag, kan fokusera på att Sverige är en teknisk ingenjörsnation, med stor musikalisk exportförmåga och med en mänskosyn som vill ha med alla på spelplanen...

Sedan är det en annan sak att vi brottas med ungdomsarbetslöshet, skenande socialbidrag och elever som inte klarar de grundläggande kraven... men då kommer vi in på politik och jag ville ju bara prata lite fotboll...

... som är politik!

Jag gick på en nit..

Min vänner från Baltikum blev mycket upprörda när jag råkade heja på Spanien mot Kroatien...
- Vet du vad de gör med sina minoriteter?!

Jag insåg snabbt nödvändigheten I att blåsa av mina egna fotbollskommentarer, för vad vet jag, som levt i detta underbara land Sverige, utan krig och elände under så många sekler...

Nu vet jag vet inte längre vilket lag jag ska heja på...

Det enda jag vet är, att en förlorare kan bli en segrare när man fortsätter göra sitt jobb, även när motståndaren verkar övermäktig...

Det låter som David och Goliat.
Det låter som självaste evangeliet när Jesus dör på korset för våra synder, men besegrar ondskans makt och uppstår på tredje dagen...

För Gud var det nödvändigt att förlora, för att vinna... Vilken strategi från Högsta ort!

Himmelsk T-shirt-strategi.

Heja... någon? Heja Blekinge... ? Nej, heja hela Sverige!

Och heja mig själv - en "förlorare" som sitter på avbytarbänken, och inser att jag ändå är med i det vinnande laget...

Vänta bara... ! Jag skall göra som "Chippen" - när min tid är inne, då springer jag in på plan och blir målfarlig...

Fast det lär nog dröja ett par säsonger innan det händer...

Jag är inte trög! Bara lite trött-skriven...

Runda hälsningar,
Helene Fotbollsfelt,
- som önskar storebror Frankrike lycka till , men jag tror att Spanien besegrar er och får möta Tyskland i final... och som ska ta reda på hur svenska de små lustiga grodorna äro...

1 kommentar: