Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 24 juni 2012

MIDSOMMAR N.F.E.D


Regn-golf. Alholmens camping.

Midsommar N.F.E.D...
Det är många förberedelser innan gästerna kommer. Och hur blir vädret?

Vi badar i nordiskt ljus men regnet står som spön i backen.
- Täck över veden! Fort!


Strax gick solen i moln.

Små grodorna var lustiga att se när de tog skydd under presenningen. Det var ingen som skuttade efter...

Sillätning, färskpotatis och lekar fick ske inomhus i år. Mina småländska potatisbonniga gener gladde sig åt regnet.
- Nu växer det bra!
Det var bara jag som var glad.

Oväntade grodor hoppade -  ur munnen. Trots den alkholfria snapsen...


Vatten, med smak av anis.

Vi lekte papperslekar. Ordvitsar och bokstavskombinationer är en djungel av förvirring...

ABC, TBC och lilla otäcka TBE...
ADHD, ACDC och MP3...

- Och så får vi ju inte glömma N.F.E.D.
Alla nickade allvarligt och letade förtvivlat i minnet vad det kunde betyda. Ingen ville verka dum.
- Jag menar, alla har ju en släng av någonting, eller hur?
Nåt fel é det... N f e d... N F E D.

 
Kna du lsäa dttea?

Nåt Fel È Det... med vädret, med stavningen och med nyhetsrapporteringen, där man läser högt ur Tingsrätternas protokoll...

Varför måste jag veta om allt detta elände?
Till slut blir jag ju så tyngd att jag inte orkar glädja mig alls... och följer med grodorna ialla fall och gömmer mig under segelduken. Med fjärrkontrollen på OFF-knappen...

(OFF = Om Frihet Finns... då stänger vi av!)

Så, just nu låter jag midsommarhelgens skönhet omsluta mig och jag låtsas att jag är i paradiset.
I Kullabygden.
- Nämen titta, solen tittar fram!

Strandängarna i Nyhamnsläge.

Det finns ingen vackrare mening för en svensk på midsommarafton! Solen! Från död till liv! Från plask till dans!

GUD, DU SOM FÖDER LIV I UNIVERSUM
VI TACKAR DIG FÖR RYMDENS VÄLDIGHET
JORDENS SKÖNHET
FÖR HAVENS MAJESTÄT OCH BERGENS RO.

Liten dansbana i Nyhamnsläge.

Till tonerna av Clifftones dansade unga och gamla på de hala plankorna i lövad hamnloge.
Kända och okända log mot varann och snurrade runt, i takt och otakt. Det här var roligt!

Där står ju min gamla busschaufför från högstadietiden, undrar om han dansar...
Jag måste våga gå fram och fråga...
- Nä, ont i knät... N.F.E.D... eller, vänta, visst dansar jag!

Heja Bertil, detta värmde gott i hjärtat, för oss båda.

Några Frimodiga Elskar Dans.

I takt med att bondesamhälles traditioner försvinner, blir midsommar mer och mer meningslös bland yngre, har jag hört.
Man vet inte vad man ska ha denna helgen till...

... och vet inte heller hur man ska hissa flaggan... Håll för ögonen nu, för detta är så regelvidrigt att jag nästan blir ateist...

Ett KORS i flaggan!
Långsidan ska inte vara mot flaggstången!

Det gäller att hålla liv i traditionerna, att veta bakgrund och regelverk.


Här ska korset vara!

Paulus skriver:

Förr i tiden lät Gud alla hednafolk gå sina egna vägar, men ändå gav Han vittnesbörd om att Han finns, genom allt gott som Han gör.
Från himlen har Han gett er regn och skördetider, Han har mättat er och fyllt era hjärtan med glädje.
Apg 14:15-17.

Så gick midnattssolen ändå ned till slut, med upptorkade gräsmattor och milda sinnen.
NFED - Nattens Frid Evig Dag.

Kullaberg.

Dansglada hälsningar,
Helene Grodfelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar