Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 27 maj 2012

LOREEN och HELIG ANDE



Eurovision Song Contest i Baku, Azerbadzjan.

Euphoria! We´re going up - up - up - up - up!
Sveriges fantastiska seger i Baku igår sammanföll idag med Pingstdagens predikan - om Helig Ande - på ett oväntat sätt...

WHY CAN´T THIS MOMENT LAST FOREVER?
TONIGHT ETERNITY IS AN OPEN DOOR...

Jag vet inte vad textförfattaren Peter Boström har tänkt på, men texten är alldeles underbar utifrån min kristna tro!
- Varför kan inte detta ögonblick vara för evigt...
- Ikväll är Evigheten en öppen dörr...

Festivalen har ett slut - men inte Guds närvaro!

Ser du Duvan under predikstolens tak?

Peter måste ha varit inspirerad av den Helige Ande! Och då menar jag inte själva musiktävlingen eller att just Sverige vann, utan jag menar att när en text lyckas fånga in både existentiell längtan och andlighet, då har man lyft sig själv ett snäpp högre än skrivbordsskivan.

"De såg hur tungor som av eld fördelade sig och stannade på var och en av dem". Apostlagärningarna kap 2.

Loreen sjunger:

NO, DON´T STOP DOING THE THINGS YOU DO.
DON´T GO, IN EVERY BREATH I TAKE, I´M BREATHING YOU...

Guds Helige Ande andas i oss.

Vem är det som talar i texten?
Jag kan tänka mig hur vår himmelske Far vädjar till oss att inte gå... för i varje andetag som Gud tar, andas han oss...
Guda-andad.
Hela naturen är Guda-andad, liksom du och jag!
Det är ett uttryck som jag ofta använder när jag tänker på den Helige Ande. Har Peter Boström också tänkt så?

"Alla fylldes av helig ande och började tala andra tungomål, med de ord som Anden ingav dem".

- Euforia! Överlyckliga! Eller var de galna?
Vår kyrkoherde Pamela gjorde en fantastisk koppling i sin predikan idag, kring detta lyckorus som lärjungarna upplevde den första pingstdagen, och till Eurovision Song Contest´s vinnarlåt.

Loreen - Euphoria!
- Detta är mer än en tävling... högre, liksom.

EUPHORIA, FOREVER, TILL THE END OF TIME,
FROM NOW ON, ONLY YOU AND I
WE´RE GOING UP - UP - UP - - -

Sinnet och tanken lyfts upp, upp...

"Då hördes plötsligt ett dån från himlen, som av en stormvind och det fyllde hela huset där de satt."

(Här kanske man anar Carolas "Fångad av en stormvind"? Guds Helige Ande är närvarande överallt, även där vi minst anar det.)

Visst kan det vara en alldeles vanlig, mänsklig kärleksrelation (som alltid är himlastormande, när den drabbar oss!) som Loreen sjunger om, men den gudomliga närvaron är där, hela tiden - i alla fall i mina ögon:

- För evigt, till tidens slut...
Det låter ju som när Jesus sa: "Jag är med er alla dagar intill tidens slut".
Men så är också vår kärlek en försmak av den som väntar på oss i himmelen!

Guds kärlek besegrar döden.

EUPHORIA, AN EVERLASTING PIECE OF ART.
A BEATING LOVE WITHIN MY HEART.
WE´RE GOING UP - UP - UP - - -

Det är svårt att översätta, poesin går förlorad, men kanske så här?
- Lycksalighet, en del av den eviga konsten... En kärlek som slår inne i mitt hjärta...
Hur som helst, detta är helt i linje med nattvardsteologin: "För dig utgiven, för dig utgjutet".

WE ARE HERE, WE´RE ALL ALONE IN OUR OWN UNIVERSE,
WE ARE FREE, WHERE EVERYTHING IS ALLOWED AND LOVE COME FIRST,
FOR EVER AND EVER TOGETHER,
WE SAIL INTO INFINITY
WE´RE HIGHER AND HIGHER...

Vi är här, vi är ensamma i vårt eget universum. Vi är fria, där allting är tillåtet och kärleken kommer först.
För evigt tillsammans seglar vi in i oändligheten, högre och högre...

Helig Ande över nattvardsringen!

Ja, är sitter jag och filosoferar på kvällskvisten, och hör hur mina New Age vänner tycker jag överdriver...
Det räcker med någon slags allmän gudomlig känsla.
Nåja, det är också en början... ; )

Det viktigaste med ESC är att denna tävling inte handlar om musik, egentligen. Nej, det handlar om att få folk i olika länder att våga närma sig varandra...

Kom närmre.

Vad gör alla som saknar sport-genen? Jo, de gör musik! Och så bygger man stora arenor, lär sig räkna på franska och hittar på roliga danssteg bakom artisten...
Grannländerna måste ge varandra artighetspoäng så att man inte ska kriga... Åh ack om det vore så enkelt att leva i denna värld!

Käre Gud, det kan väl få vara så enkelt - att om vi bara gör lite tävlingar, så är vi överens sedan, utan bråk. Och har lärt oss var Moldavien ligger och att de ryska kvinnorna bor i Udmurtien...

Everybody dance! Heja mormor!

Hm, Italien var det enda land som inte gav oss några poäng... Aj aj! Då får vi semestra någon annanstans!

* Europa har lyft fram Loreen, kanske just för den andlighet hon förmedlar, barfota och ärlig.
* Babuskorna har finansierat ett nytt kyrkbygge i sin by vid uralbergen med sin sång i denna festival.
Så må då all denna strävan vara välsignad, Gud till ära.

"Vi hör dem tala på vårt eget språk om Guds stora gärningar".

Men hur gick det för alla dem som vräktes undan när den stora Kristallhallen skulle byggad i Baku? Har någon samlat in pengar till dem?

Helig Ande tänder lovsången!

Helene Sturefelt, musikvän och pingstvän = vän av pingsten,
- och som på höga höjder fotograferat i Tåstarps kyrka utanför Ängelholm.
Up - up - up!

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag är benägen att hålla med dig.
    Jag lyssnade på Euphoria idag på svt's hemsida
    och storgrät av lycka och kärlek. Jag fick en sån stark känsla av att vi alla är
    ett och att vi är här tillsammans på jorden för ett syfte. Jag är inte troende på det sättet att jag tror på Gud, men jag är väldigt öppensinnad och tror inte heller att livet tar slut efter döden utan att vi återvänder i fysisk form för att hela tiden lära oss någon ny kunskap som vi saknar.
    Hursomhelst så kände jag bara att jag behövde skriva av mej lite och det är väldigt olikt mej.
    Att gråta också för den delen...

    här är länk till videon:
    http://svt.se/melodifestivalen/loreen-hyllades-av-svenska-folket-pa-hotorget

    Ha de bra
    Mvh Dan

    SvaraRadera
  2. Helene svarar Dan:
    Hej och tack för att Du bjuder på dig själv! Jag tror att Loreens sång kommer att öppna upp för andlighet på ett positivt sätt - alltmedan Skolverket förbjuder all religionsutövning, mot FN´s stadgar:
    - Rätt till religion...

    Dan, du har en spännande resa framför dig, för i vår universum finns en Personlig Gud som vi kan ha en Personlig Kontakt med.
    Välkommen att fortsätta läsa och kommentera. Jag bjuder på mina egna erfarenheter av Guds närvaro, och skymtar ansiktet hos Jesus Kristus...
    De bästa hälsningar, HS.

    SvaraRadera
  3. Gud är den enda sanna Guden. Abrahams Gud, Fadern Sonen och den Helige ande.

    Loreen sjunger att vi ska nå en sorts gudomlighet vilket går emot Gud. Satan försökte nå en gudomlighet och han blev utslängd ur himlen för uppror mot vår Herre.

    Finns inget gott i hennes musik ur ett kristet perspektiv tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym, jag vill ha en signatur så att kommentarerna inte blir fegis-ord!
    Det ligger mycket i det du säger.
    Men glöm inte att vi måste få börja vår andliga vandring någonstans!
    Satan vill splittra - men det vill inte denna Euphoriska sång.
    Döm inte inte för hårt - din dom kan vända tillbaka mot dig själv.
    De bästa hälsningar, HS

    SvaraRadera