Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 17 maj 2012

BLEKINGE-LEDEN INVIGS!


Lunds stifts pilgrimsmärke.

Vilken härlig Kristi Himmelsfärdsdag!
Vi har firat ordentligt i Stadsförsamlingen med gudstjänster både på Aspö, Kungsmarken, Solstugan och pilgrimsmässa i Fredrikskyrkan!

Många möten och mycket planerande övergick nu i verklighet. Så stolta och glada vi är!

Stolta.

Idag invigs pilgrimsleden genom Blekinge. Vi var 15 personer som startade från Karlskrona. Hur många var ni som startade från Sölvesborg?
När vi möts i Bräkne Hoby på söndag fyller vi kyrkan! Den rymmer bara 1500 personer...

Och massmedia var där, både Radio Blekinge och BLT.
Detta är kyrkans rätta ansikte - att vara på fötter!

Kyrkan på fötter - massmedia på knä! ;)

Spännande att lära känna nya människor. Det är viktigt att få någon slags relation till varann, innan man går in i den tysta vandringen.

Här kommer en smakprov från reflexionerna ur min bok "Den Långsamma Kärleken".
Pilgrimens sju nyckelord hamnar rakt in i vardagens relationer.

Ut ur stan längs vattnet. Vackert.

Långsamhet

DET TOG TID FÖR ÄPPELTRÄDET ATT MOGNA. NU ÄR MYLLAN BEARBETAD TILL ÖDMJUKHET.

TIDEN ÄR KÄRLEKENS BÄSTA VÄN.
HANS HÄNDER GÖR HENNE VACKER. SJÄLEN ÄR LÅNGSAM. FÄRDIG SAKTA.

OCH I ALMANACKAN STÅR DET M M Ä = Med Min Älskade.



Vandringsstav. Saltö i bakgrunden.

Frihet

JAG ÄR FRI ATT LEVA MED DIG. SLIPPER SÖKA, SLIPPER LÄNGTA OCH VÅNDAS ÖVER ENSAMHET...
FRIHETENS GYLLENE RINGAR GLIMMAR PÅ FINGRET - FRI ATT ÄLSKA DENNA MÄNNISKA TROGET.

FRI ATT VARA TROGEN. DET ÄR MOGEN KÄRLEK.


Matpaus på dansbanan i Skönstavik.
Gärna en pilgrimsvals i regnet!

Tystnad

EFTER JOBBET. SITTER I VARSIN FÅTÖLJ.
VILAR I TYSTNADEN. TYST KOMMUNIKATION - MED FULL NÄRVARO. TALANDE TYSTNAD.

UTE SJUNGER KOLTRASTEN I JAKTEN PÅ EN PARTNER...


Enkelhet

DU OCH JAG - I ALL ENKELHET.
HON OCH HAN I ENKEL ENHET. HET OCH ENADE I GLÖDANDE HETTA.

SLIPPA IFRÅGASÄTTA, SLIPPA MISSTÄNKA.
ATT INTE VARA NÅ-BAR DYGNET RUNT, MEN FÅ-BAR! AV DIG, MIN ÄLSKADE!

Kyrkklockorna i Nättraby välkomnade oss.

Bekymmerslöshet

INNANFÖR DÖRREN BOR TRYGGHETEN. DÄR FINNS DU SOM ACCEPTERAR MIG SOM JAG ÄR. DÄR FINNS JAG, SOM LITAR HELT PÅ DIG.

DUSCHAR TILLSAMMANS, SKRATTAR OCH TVÄTTAR RYGGAR, SCHAMPONERAR MED TILLIT - BALSAM FÖR SJÄLEN, MED SKRATTGROPAR I LÅREN OCH DEGVOLANG RUNT MIDJAN!

Pilgrimsvandrare längs Nättraby-ån.

Andlighet

HAN SLÄNGER SOPOR, HON STÄDAR KARTONGER. DE GER BORT DET GAMLA OCH URVUXNA. PLATS FÖR RYMD OCH VÄNNER.

HON GÅR UT I SKOGEN, I EGEN TAKT. LUFT! ANDAS.
- OM JAG INTE HINNER ANDAS, KAN ANDEN INTE NÅ MIG.
NÄR JAG STRESSAR FÅR JAG AND-NÖD.
ANDLIG NÖD.

NÄR HON KOMMER IN HAR HON DOFT AV BARK I HÅRET. ÖGONEN HAR NY LYSKRAFT.

Nutid möter 1100-talet.

Delande

KVÄLLSMATEN ÄR EN GYLLENE STUND. DE DELAR VARANDRAS LIV.
LIKHETERNA GÖR HENNE TRYGG. DÄR KAN DE GÅ PÅ DJUPET, KOMMA LÄNGRE, FÖRENAS.

MED OLIKHETERNA ÄR DET ANNORLUNDA. ETT HOT?

- DÄR DU SLUTAR, BÖRJAR JAG!
- OCH DÄR DU BÖRJAR, SLUTAR JAG!
"VI" TAR VID. VI TAR TAG I "OSS".

Grönadals missionshus ringer in oss!

Det har regnat rakt ned på oss, det har regnat snett från sidan...
Karlskrona - med vind i regnrocken!
Med plastpåsar i skorna har vi klafsat genom vattenpölarna. Solen har jagat molnen och småhagel har försökt skrämma oss.
Men icke!

I Grönadals missionshus välkomnades vi med grön sparrissoppa och smörgåstårta.
Härligt "delande" med alla vandrare om dagens erfarenheter.

Åh, vilken soppa!

Och vem är Älskaren i Höga Visan, som hela dagen ledsagat oss genom pilgrimstexterna?
Jo, Gud, såsom människans största älskare!
Jesus som brudgum och vi i församlingen som hans brud.

Jag besvär er, Jerusalems döttrar, vid fältens gaseller och hindar:
- Stör inte kärleken, väck den inte, förrän den själv så vill!.
Höga Visan 3:5

Godnatt!
Väck mig inte förrän jag själv så vill.... Hm!
Pilgrimsledare, Helene Sturefelt

Just därför är jag pilgrim!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar