Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 25 oktober 2010

INSPELNING

Inspelning nära Scandic Hotel

Hur ska det bli? Vem ska jag träffa? Kan man verkligen laga mat inför kameran utan att skära fingrarna av sig?
Vilka kläder ska man ha? Siden eller bomull?
Suck. Vi och våra i-landsproblem.

Dag Hammarskjöld skriver:

"INSATSEN SÖKER DIG - INTE DU INSATSEN.
DU SKALL VÄNTA BEREDD,
OCH SÅ HANDLA NÄR DU STÄLLS INFÖR KRAVET".

Jag blev uppringd och tillfrågad.
- Vill du vara med i ...
- Va? Jag? Varför? Nä... det vet jag inte om jag vill faktiskt....
Hm, om jag iså fall får visa Måltidernas Måltid...

Jag talar i gåtor, men jag måste.

Nattvardskärl, Taizé

Kvällen är sen, oj det är redan nästa dag!
Men du ska få några goda ord med dig, skrivna av UllaBritt Berglund, om "Matglädje".
Jag citerar:

"Det finns två sorters hunger. Den ena är hunger efter mat, det andra är själens hunger efter Gud.
Ofta mättar vi oss bara till hälften, släcker hunger och törst delvis.
Jag törstar efter Gud.
Hunger är människan, ingenting mer.

Vi måste ständigt fyllas på och bara Gud kan mätta själen.
Verklig mättnad är en andlig upplevelse.
Mätta oss var morgon med din nåd, så får vi jubla och glädje alla våra dagar.

Mätta den själsiga hungern först - vi fetmar av maten medan hjärtat skriker som ett utsvultet barn mellan revbenen".

Den gode herden mättar sina får

Tack UllaBritt för dina ord.
Ikväll har jag fått lära känna nya människor och ätit mycket god mat, vackert upplagd.
För mig är dock det viktigaste att relationerna blir mättade och närda och gott värdskap - och det har det blivit!

Må Gud välsigna dessa fyra dagar!

Dag Hammarskjöld får avsluta:
"VÄGEN VALDE DIG
OCH DU SKALL TACKA".

Men käre gode Gud, jag vill egentligen inte detta, inte för min egen skull.
Jag orkar inte vara mer offentlig.
Släck alla strålkastare!
Jag gör detta endast på ett villkor, det vet Du Herre, att jag får förhärliga Ditt namn och visa på Din kärlek.
Du som är Måltidernas Herre, ja Du som är alla måltiders mättnad.
Go´natt och Amen.

Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar