Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 18 oktober 2010

HELGON MARY MacKILLOP

Förre polske påven, min favorit.

Världen har fått 6 nya helgon, grattis!
Om vi hade varit noga, skulle de ha fått sitt namn i almanackan den dag de dog, för att vi alla skulle kunna fira deras himmelska födelsedag.
Men nu är ju almanackan förvandlad till en dagiskalender utan historisk förankring...

Påven Ratzinger, jag menar Benediktus kryss ve iii (XVI), har erkänt Alfred, Juana, Mary, Giulia, Stanislaw och Camilla som helgon.

Jag gick in på Mary MacKillops hemsida, men inget material får användas utan tillstånd. Respekt.
Så det får du göra själv, om du inte redan gjort det.

De är noga med att betona att:
- Kyrkan (katolska kyrkan) gör inte ett helgon, utan kyrkan erkänner ett helgon.
Det är en mycket lång process med stor noggrannhet.
De två sistnämnda levde för 500 år sedan.

Påve i katolsk kyrka, Dublin

Mary MacKillop har keltiskt påbrå. Hon var dotter till irländska emigranter som kom till Australien på 1800-talet.
Hon instiftade en nunneordern "The Sisters of St Joseph" vars livsgärning var att hjälpa fattiga och ge skolbarn möjlighet till utbildning.

Men vem är egentligen HELIG?
Är det bara vissa? Och hur vet man det?
Jag citerar ut uppslagsdelen längst bak i min Bibel:

"I GT utmärks Guds väsen främst av hans Helighet.
Gud är upphöjd över skapelsen men ställer också krav på skapade varelser:
`Ni ska vara heliga, ty jag är helig`, 3 Mosebok 19:2.

Människor och platser som har med Gud och gudstjänst att göra är heliga.
Änglar i Guds närhet och sedemera de avlidna rättfärdiga i himlen kallas `de heliga`.
Psalt 89:6.
Helig plats: Hill of Tara, Irland

I NT framstår heligheten som ett självklart drag i gudsbilden.
Här på jorden skall Guds ofta vanhelgade namn bli helgat (Fader Vår).
Guds namn skall hållas heligt genom lydnad för Guds vilja.
1 Petr 1:15.

Det som kommer från Gud och tillhör Gud är heligt:
- änglar
- Jerusalem
- templet, där det finns två rum: ´det heliga´ och ´det allra heligaste`.
- Jesus kallas `Guds helige` och betraktas som sänd av Gud.
- Anden, som är sänd av Gud och fylld med Liv är också helig."

Jag läser lite till i uppslagsdelen:

" Guds folk Israel är heligt. Även de kristna är kallade att vara Guds heliga folk.
Romarbrevet 1:7.
De kristna är kallade att möta Kristus vid hans ankomst i härlighet.
Med denna kallelse följer kravet på ett heligt liv (vem klarar det?).

De kristna har genom Kristus blivit heliga.
Den enskilde kristne får genom Anden del av den helighet som präglar den kristna gemenskapen.
1 Korinterbrevet 3:17."

St Patrick, helgonförklarad

VEM KLARAR ATT VARA HELIG?

Det står inte att vi ska vara perfekta. Det är inte det som avgör heligheten.
Om vi leker med ordet så blir det tydligare:
Gud är hel - helig.
Jag är brusten, inte hel.
Kristus har gett mig försoning för mina synder.
Genom honom blir jag hel.

Alltså: som döpt och bekännande kristen dras jag in i Guds helhet och blir hel = helig!

GLORIA!
Ja, gloria på dig du!
Det betyder ju "ära"!
Ära vare Fadern och Sonen och Den helige Ande - det skimrar som ett ljus runt huvudet...

Det finns de som kan se en människas aura - i deras ljusskikt finns inget mörker kvar.
All skit är förlåtet... bortrensat, i Jesu namn.

I den kristna konsten målar man alltid en gloria runt dem som är indragna i Guds heliga gemenskap.
Den som är så genomlyst av Guds kärlek ser det inte själv.
Ljuset är avslöjande och man inser hur mycket man har att bearbeta...

Biktbås, Gdansk

Jag tryckte på en översättningsknapp på Mary MacKillops sida för att få texten på svenska.
Blev glad när jag såg att det fanns både sånger och böner.
Men översättningen var inte den bästa...:

- Vi ber att vår tro och hoppas få sparken på nytt av den Helige Ande...

Ha ha! Ja tack, jag behöver gärna en liten spark till av DHA!

Jag ger min beundran till denna Mary i Australien som levde ut den kristna tron bland de fattiga, bland barnen som pedagog, ja hon var en modell för pilgrimer som sökte Kristus, hon levde genom Kristi kors och var en kvinna som älskade kyrkan.
Men jag ber inte till henne.
Jag går direkt till vår himmelske Fader. One way, that´s enough.

Tack käre Gud för alla goda kvinnor och män som gått före och inspirerar oss andra.

P.S. Kristendomen är full av kraft än idag. Fler än 8000 av Australiens 5 miljoner katoliker hade tagit sig till Vatikanen.
Sydneys ärkebiskop kardinal George Pell sa att:
- Det här är det största antal australier som rest utomland i grupp i fredstid.

Och vad gör jag?
Sitter här och bloggar och gör ingen nytta...
Men jag ber för dig, du som läser detta...
Jag ber att Du ska dras in i Guds heliga gemenskap, mer och mer...

Bönebloggaren
Helene Sturefelt

1 kommentar:

  1. Jo, Du gör visst nytta...

    Genom din blogg upplyser du oss läsare om ting vi är för lata för att idas söka djupare information om själva.
    Du belyser saker som kan få en att tänka till utanför egna ramarna.
    Dina ordleksförklaringar ger mig ofta en ahaupplevelse.
    Hoppas att många läser din blogg och för den vidare.

    GLORIA på dig själv du!

    Bloggläsaren
    Eva

    SvaraRadera