Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 17 oktober 2010

BIRGITTAKYRKAN i GDANSK

Folk-möte

- Käre, himmelske Far, jag ber för vårt broderfolk i Polen. Jag ber för dem som kommer hit och besöker vår stad, särskilt för dem som kommer in i Fredrikskyrkan... Låt det bli ett välsignat möte, låt mig få träffa människor som för ditt rike framåt...
Tack käre Far för din godhet, för din vishet och ditt förutseende...

Oj, nu kommer de!

Det rasslade till i kyrkans innerdörrar. Man känner hur luftdraget ändras.
Med förväntan gick jag emot dem, turister med sökande blickar och kameran i beredskap.
- Do you have any guide with you?
- No...

Det räcker med ett altare.

Jag berättade lite om vårt enda altare ("one way"), inga sidoaltaren för helgon... och min längtan efter fördjupad samhörighet.
Två kvinnor steg fram och sa på utmärkt svenska:
- Du berättar så engagerat! Vi går guideutbildningen och håller på och lär oss!

Jag tog sats och berättade om mina planer, nej inte mina, utan det jag upplever är Guds plan:
- ... att utveckla en pilgrimsled mellan Karlskrona och Gdansk, där målet är Birgittakyrkan i Gamla stan.

Här kan du läsa om den i en kort, översatt artikel med foto:
http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=pl&u=http://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%25C5%259Bci%25C3%25B3%25C5%2582_%25C5%259Bw._Brygidy_w_Gda%25C5%2584sku&ei=JGS7TMnHGIqYOte43JsN&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=6&ved=0CD0Q7gEwBQ&prev=/search%3Fq%3DDom.Sw.Brygidy%26hl%3Dsv%26sa%3DG%26prmd%3Db

I Gdansk invigdes denna kyrka 1396 för att hedra St Brigid.
1587 brann den ned, byggdes upp 1616. Röda armén brände ned den 1945 men den återuppbyggdes 1973...
Jag vill arbeta för att katolska och lutherska kyrkan kommer närmre varandra, och det ska vi göra med hjälp av Heliga Birgitta och Jesu moder Maria. Dessa två kvinnor är medlet för att nå målet av gemensam tillbedjan av Kristus.
Polackerna är oroliga över sekulariseringen i Sverige. De vet att den har gått långt.
Jag berättar att det är kanske just därför vi behöver varandra!

Jag tänker på valven i Birgittakyrkan i Gdansk som är likadana som de i Vadstena:

Birgittakyrkan i Gdansk

Det är inte så lätt att fotografera med min enkla mobil, men det duger.
Jämför nu med valven i Vadstena:

Vadstenas palm-valv

Vi tre kvinnor stod under Fredrikskyrkans höga valv och pratade som om vi känt varandra länge - men det har man ju med sina själsfränder... Trons syskon känner man igen med en gång.
De gav mig tips på ekumeniskt sinnade präster i Sopot och Gdansk.

Heliga Birgitta gick före. Hon var visionär. Hon vågade. Gud gav henne kraften.
Så är det än idag. Jag vill så gärna verka i hennes anda, Gud till ära!
Trots att jag är dålig på historia...

Pilgrimsbåt?

Jag drömmer om att Stena Baltica ska erbjuda pilgrimsresor där vila, bön och vandring sker under ett dygn eller två, över havet till denna kyrka.
Det kan gärna rikta sig till jordiska kvinnor om de saliga himmelska...

Jag vet inte mer än så här... men ber Gud att visa mig nästa bit av vägen.

Det var mycket roligt att träffa Anna och Ella (Elzbieta) som båda är auktoriserade tolkar.
Ett så välsignat möte!

De har varit i Karlskrona många gånger men kyrkan har alltid varit stängd, sa de.
- När har ni kommit då?
- På fredag eftermiddag.
- Jaha, då stänger vi kl 14 för att vaktmästaren ska göra iordning kyrkorummet till helgens gudstjänter.
Vi vill att kyrkan ska vara öppen så mycket som möjligt, men det går inte, av praktiska skäl.

Jag vet hur besviken man blir när längtan är stor.
En gång när vi kom upp till Heliga Birgittas Klosterkyrka i Vadstena hade de just stängt...
Det kändes som om Gud själv hade gått för dagen.

Vid den nybyggda katolska Birgitta-kyrkan i Vadstena finns stenar inmurade från olika Birgittakloster runt om i världen:
Klosterstenar från Gdansk
Jag visste inte att det fanns så många birgittasystrar över världen:
http://www.birgittasystrarna.se/varlden.htm

Pilgrim, bilgrim, båtgrim...
Gud, ditt folk är vandringsfolket!

Helene Sturefelt
- visionär, missionär



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar