Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 4 juli 2010

TALA INTE OM MIG!

Jag och jag och jag...

Jesus utmanar den narcissistiska människans egofixering.
Han till och med förbjuder lärjungarna att tala om för någon att han är Messias!
Vad handlar detta om?

Det är söndag och vi har just kommit hem från kyrkan. Dagens text är hämtad från Matteus 16 vers 13-20.
Det är apostladagen, dagen då vi ska sändas ut och berätta det glada budskapet.
Och så slutar det med ett förbud att tala om vem Jesus är...

Den som har varit i massmediadrevets hets, förstår bättre vad Jesus talar om.
För att få lugn och ro och utbilda lärjungarna, var det nödvändigt att "täppa till truten" på dem, en liten tid till. Jesus behövde tid med dem, i lugn och ro.
Om allt ljus föll på Honom, för tidigt, skulle lärjungarna inte klara av det som väntade.


TALA INTE OM MIG.
Den tidens massmedia, hade samma typ av folk som älskade att skvallra och berätta sanningar. Sensationshungern förstör manöverutrymmet för den som verkligen har något att säga.
Tyst.... Schhh...

När jag var 19 år, besökte jag den plats Matteus berättar om, Caesarea Filipppi.
Jag minns de imponerande vattenledningarna och akvedukterna.
På denna plats ställer Jesus frågan:
- Vem säger mänskorna att jag är?

Här är det frestande att tolka med vår tids psykologiska kunnande:
- sökte Jesus bekräftelse?
- visste han inte vem han var själv?

Nej, Jesus hade inget behov av bekräftelse, han som levde Ett med Gud!
Jo, visst visste han vem han var! Redan som tolvåring lämnade han familjen för att vara i Guds Hus.

Varför ställer han då sådana frågor?
Som jag ser det, bereder han lärjungarna plats, som den bästa fotbollstränare!
Se inte på mig... nu ska vi koncentrera oss på vad NI kan, vad NI uppfattar att andra säger...

De berättar vad de hört andra säga. (läs själv!). Men inget av det är "rätt"...
- Och NI, frågade han, vem säger ni att jag är?

Hur många gånger hann vågorna slå in mot strand innan de svarade? - - -


Petrus tar till orda:
- Du är Messias, den levande Gudens son.
Den respons Jesus nu ger, bygger inte på behovet att strykas medhårs... eller att slicka i sig beröm...
Det här är oändligt mycket större än så.
"Då sade Jesus till honom:
- Salig är du, Simon Jonasson (bar Jona = son av Jona), ty ingen av kött och blod har uppenbarat detta för dig, utan min Fader i himlen."

Tänk er nu om paparazzi hade varit där med sina kameror... eller hysteriska tidningsreportrar...
- Hur känns det?
- Vilket scoop!
- Vi är först med att avslöja Guds son, klick, klick, blixt, blixt...
- Vilka rubriker!

Suck.
Förstår ni nu varför Jesus måste be lärjungarna att vänta med att tala om honom?
Tids nog kommer Förklaringsdagen, som en klok kollega sa, då allt ska bli tydligt och avslöjat för alla.


Så, TALA INTE OM MIG, förrän rätta tiden är inne.

Det gäller även lilla mig, med den Stora Skillnaden att JAG har behov av bekräftelse och beröm, jag behöver absolut få lite uppmuntran då och då...
Men fortfarande gäller: tala inte om Mig, tala hellre om det jag Säger, Skriver, Författar... för det är ju det jag brinner för.
Mitt eget liv är mitt och ska inte diskuteras.

Låt oss be:
"Himmelske Fader, som genom apostlarna lät evangelium nå ut i hela världen, ge oss mod att bryta upp och följa Herren Kristus..." särskilt ber jag för dem i Kungsmarken, Annedal och Rinkeby.
Amen.

Helene Sturefelt,
... som gärna gömmer sig under parasollet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar