Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 1 juli 2010

MIN GUDSBILD

Ett lysande solmoln, Gud så vackert!

Det är sommar och GUD tar inte semester, men det gör jag!
I hammocken kan jag hänge mig åt djupdykning i Koranen, Mormons bok, Apostlagärningarna - och lite Kalle Anka på slutet...
Det är viktigt att tänka själv, i god Luthersk anda. Var och en ska kunna stå till svars för sin tro, inför Gud och de människor vi möter.

Detta fantastiska solmoln seglade in från skärgården här om kvällen.
Det skulle kunna vara en bild för Gud. Precis som bullarna i bageriet låter oss ana att det finns en Bagare, låter detta moln mig ana att det finns en Gud.

Vad ser jag?
Jo, ett skydd, ett innehåll med livgivande vatten, en reflektionsförmåga och en skönhet större än min fantasi.

Hela Nya Testamentet är fullt av människor som berättar om Guds kärlek. Sida upp och sida ner berättas om Befrielse - min Gud är den som befriar.
Det är kännetecknet.
Gud befriar

Fri från rädsla, fri från mänskofruktan, fri från dödsångets, fri från kontroll...
Under juli månad ska jag studera detta, på stan, i heliga skrifter och själv rannsaka mitt sinne.

Just det där med kontroll är viktigt... d v s att tvång och kontroll lyser med sin frånvaro så att kärlek och frihet kan blomma.
Annars är det inte Gud vi talar om.

Några rader ur min bok "Den långsamma kärleken":

FÅNGAD - INTE FRIHET:
- Var har du varit? Vem har du pratat med? Varför är du sen?
En fimpad cigarett ligger och pyr i askkoppen. Anklagelser och hot. Frågor som inte lyssnar.
Hon är fast i en relation där hon inte kan komma loss. Det är inte ringar av guld som binder - det är kedjor!
Rostiga länkar av kontroll...
- Varför märkte jag inte när uppvaktningen övergick till kontroll, tänker hon.

Den mänskliga relationen kan i bästa fall vara en god återspegling av den relation jag har till Jesus Kristus.
I sämsta fall är det bara - just kontroll...


SANN FRIHET:
Så härligt att vara fri att komma och gå, ut och in i den älskades liv.
- du gör mig fri att vara mig själv, så att mitt Jag inte flyter ut.
I deras trygga kärlek är han också fri att söka sina stunder. Hon vet att han kommer tillbaka.
En splittrad man kan inte älska.

Paulus säger att en kristen människa är den friaste som finns!
Och i mitt hjärta sjunger "Kristus din Ande i mig är en källa med porlande vatten".
Sådan är min Gudsbild.

Fria hälsningar
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar