Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 1 juli 2010

RELIGIONSDIALOG på STAN

Levande Melodikryss

Det är härligt att turista i sin egen stad. Så mycket roligt det händer här, som man annars åker ifrån.
Kolla så mycket folk som samlats för att lösa melodikryss på gågatan!
Vi satt fyra runt vårt bord och sjöng, gissade och kryssade. Tro´t eller ej, men tre av oss vann! Otroligt roligt!
Sommarklädd präst fick glada leenden och solen lyste på oss alla.
Men också ett själavårdssamtal när alla hade gått...


Det jag skulle vilja berätta om, är mötet hos frisören.
Han kommer från Kosova och vi pratar glatt, medan han håller saxen i högsta hugg.
- Där är alla muslimer, utan att kanske bry sig så mycket om det, sa han, precis som ni är kristna utan att bry er om det.
Sekularisering överallt.
- Men rahmadan och bahiram är viktiga, fastan och den festliga avslutningen. Det är väl som er påsk och jul.

Medan håret blev allt kortare, försökte jag tänka mig in i att varken äta eller dricka på hela dagen.
- Man ska inte äta något salt, för då blir man ännu törstigare, sa han.
Hur går det då att utföra sitt arbete, funderade jag. Tänk om man svimmar över kunden...

Det var mycket fint att höra resonemanget om att man ändå ber till Gud, när man är i nöd, även om man inte tror aktivt.
- Gud är ju för alla.
Religionsdialog hos frisören.
Jag blev mycket snygg i håret och nyfikenhet och vänskap växer.

På sinnesromässan ikväll fördjupades Gudstron, hos dem som var där.
- Gud är vår skapare, men Gud är även en personlig Gud.

Detta är för mig en typiskt kristen erfarenhet. Jag har aldrig hört någon hindu eller buddhist säga så. Inte heller någon muslim, faktiskt.

Gud är för alla, ja, Gud älskar alla, även den som gör fel.
Låt oss gå ett steg till: Gud ser till Mig och Dig, och längtar efter vårt gensvar.
Inte bara att vi ska Göra rätt... utan att vi ska älska Gud tillbaka. Att vara "religiös" (hemska ord!) är inget beteende inom kristendomen, det är en Relation.
Här finns inga hot om straff.
Jag har inte gett Gud mitt hjärta för att undkomma straff, utan för att Gud är min älskande himmelske Far!

Jag läser i Koranen, sura 5:
- Vers 10: Vi hör, vi lyder och fruktar Gud.
- Vers 16: Gud älskar dem som gör väl.
- Vers 44: Gud straffar vem han vill och förlåter vem han vill.

Jag hittar inte den älskande Fadern i Koranen. All barmhärtighet är villkorad.
Tillrättavisa mig gärna om jag har fel.
Jag hoppas jag har fel... och fortsätter läsa...
... och sola och lösa melodikryss.

Ikväll knäpper jag mina händer och ber Gud vaka över oss alla.
Herre, sänd dina änglar till dem som är oroliga, dem som är sjuka, ja käre Jesus, ikväll ber jag för dem som lever sin sista dag, för dem som längtar efter ett personligt möte med Dig.
Kom, och var oss nära.
Amen.

Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar