Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 22 oktober 2010

SAMHÄLLSANSVAR

Titta ut i annan verklighet

Ska kyrkan finnas på Facebook, twitter och bloggar?
På en utbildningsdag i Göteborg diskuterades svårigheter och möjligheter med de nya sociala medierna.
Javisst, menar jag, självklart ska vi det!
Det är ett samhällsansvar, tänker jag.

Dan Bernspång, kyrkoherde i Backa har arbetat med sociala medier i flera år.
- Kan vi möta unga på nätet? Eller vem gör det annars?

Frågan ställs om det är arbetstid när man pratar med ungdomar på Facebook på kvällen, eller bloggar.
Gör vi det på fritiden?
Jag vet en församlingspedagog som i sin tjänst hade 1 timme per kväll framför datorn.
I gengäld gick hon hem lite tidigare på eftermiddagen. Bra.

Vem tolkar dina färger?

Jag bloggar på min fritid. Detta är inte arbetstid för mig.
Men jag är noga med att inte vara privat, gärna personlig men utan fokus på mig och mitt.
Jag skriver ju om min kristna tro, därmed är också yrkesrollen med, i någon mån.

I Finland driver kyrkostyrelsen ett projekt "Andligt liv på webben".
- Kyrkan och sociala medier står för samma sak, säger Hannu Majamäki, vi vill ha öppen diskussion, möta människor och dela glädje.

Seminariet i Göteborg diskuterade också om det var bra att man blev "vän med sina konfirmander" på Facebook.
Jag är tveksam.
Det måste finnas en distans mellan den vuxna ledaren och de unga man annars möter.

Jag känner till ett fall från skolans värld. En lärare och elev utvecklade en vänskapskontakt som höll på att gå över styr...
Gärna mötesplatser med värme, men distans och tydliga gränser vill jag gärna ha.
Det är också samhällsansvar.

Lär känna nya frukter

I onsdags träffade jag en man med kinesiskt utseende. Han hade svart skägg,silvergrått hår och ett vackert leende.
Han kom från Uzbekistan och bodde i Malmö... och var muslim. Jag hängde knappt med. Spännande möte.
Den interreligiösa dialogen är hans uppgift. Han deltog också i medie-utbildningen och jag hade gärna pratat mer med honom.

Jag hade velat fråga:
- Vem är Gud? Vilken egenskap kännetecknar Gud för dig? Vem älskar Gud?

Kanske får vi svar i den redan inspelade radiogudstjänst som ska sändas på söndag.
Mukhiddine Shirinov är en av dem som talar i V Skrävlinge kyrka och läser ur Koranen.
Han står till vänster i bild.
Jag har inte hört inslaget, men här är det:
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=945

Samhällsansvar är att öka möjligheterna till interreligiös samvaro.
Jag håller med om att vi behöver öka förståelsen för att minska friktionerna i samhället.
Men för mig är det lika viktigt att lyfta fram olikheterna som likheterna.
Det är ju skillnaderna som ger friktionen, därför måste vi våga syna dem, särskilt dem!

De svar jag har fått från muslimer jag mött tidigare, är:
- Gud är Domaren.
- Gud är Rättvisa.
- Gud älskar bara den som är trogen mot honom.

Rätta mig gärna om jag har fel, men detta har sagts till mig.

Vem ser hela trädet?

Dessa svar är tre anledningar till varför jag gärna vill att muslimer ska läsa Nya Testamentet och så lära känna Jesus Kristus.
Där står nämligen:
- Gud är Försonaren
- Gud är Kärlek.
- Gud älskar alla, syndaren särskilt...

"Kristus är vår frid. Han gjorde judar och hedningar till ett och bröt ned fiendskapen, som stod mellan dem som en skiljemur, när han genom sin kropp satte lagen ur kraft med dess regler och föreskrifter.

Han gjorde detta för att i sin person av de två skapa en enda ny människa, och på det sättet stifta frid.. Han ville försona dem båda med Gud, i en enda kropp genom korset, där han dödade fiendeskapen".
Ef  2:14 (Hedegårds övers.)

Skiljemuren är riven!

Jag läste Efesierbrevet i morse och fylldes av värme.
Paulus skriver om mångfald och enhet.
Hör här hur han skiljer det åt:

- "Guds vishet i sin rika mångfald ska bli kunngjort..." Ef 3:10
- "Det finns en enda Herre, en enda tro, ett enda dop, ett enda hopp, en enda Gud som är allas Fader, Han som är över alla, genom alla och i alla." Ef 4:4

Mångfalden är alltså inte alla religioner eller trosuppfattningar. Nej, mångfalden är i Guds vishet!
Där ligger även enheten! Gud är EN.
Men, som sagt, våra uppfattningar lyckas inte fånga in Guds oerhörda storhet.

99% av alla religiösa system kräver något som människan ska göra inför Gud.
Kristendomen är den enda procent som säger:
- Du kan inte göra någonting!
Bara ge upp... och ta emot. Det är nåd, nådens religion.
Där står kärleken över rättvisan.

Enhet

Dessa svar bygger olika sorters samhällen. Vem tar mest ansvar? Vem tåler olikheter mest?
Var finner vi tolernas mot intolerans? Eller intolernas mot de andra?
Nu ska jag gå ut i skogen och tänka.
Jag tänker ända till söndag, Herrens dag.
Vi hörs då.

Helene Sturefelt
- en synd räddare, nej jag menar en räddad syndare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar