Ormen, listig och giftig.
Så fort det börjar bli allvar, blir vi rädda för att andra skall stöta sig med oss. Vi ljuger hellre, bara det är lugnt, än att vi talar sanning.
Men här kommer en som inte är konflikträdd.
Vågar ni läsa, alla ormyngel? Vågar jag?
Detta är en predikan som hölls på 3 Advent i Fredrikskyrkan av komminister Samuel Körner Lilja.
Jag har fått hans tillstånd att citera den här, och bildsätta med mina foton.
Frredrikskyrkan, Karlskrona.
Det är den arge Johannes Döparen som tar plats. Han banar väg för Herren genom att tala mycket provocerande.
Utgångstexten, som lästes i landets alla kyrkor, är hämtad från Lukas evangelium:
HUGGORMSYNGEL, VEM HAR SAGE ER ATT NI KAN SLIPPA UNDAN DEN KOMMANDE VREDEN?
Lukas 3:1-15, årgång 3.
"Ja, så predikade dagens särskilda person i öknen för stora skaror människor.
Johannes Döparen, som vi firar idag, var inte en som som vi skulle beskriva som diplomatisk. Nej, han var flammande på ett sätt som vi skulle tycka var lite obekvämt.
Men frågan som nu uppkommer är:
- Vad bör en god predikan egentligen innehålla? Är det en klok strategi att börja med en ordentlig förolämpning av åhörarna?
Och svaret på frågan är att det det beror på vad man tycker att syftet med predikan är", sade Samuel Körner Lilja i Fredrikskyrkan.
Vad är predikans syfte?
"Vad var Johannes Döparens syfte med att predika i öknen? Jo, syndernas förlåtelse genom dop och omvändelse.
Och varför var syndernas förlåtelse viktig? Jo för att det var förlåtelse som krävdes för att undkomma den kommande vreden.
Vilken vrede? Jo, den vrede som Gud häller ut över all ondska."
VARJE TRÄD SOM INTE BÄR GOD FRUKT SKALL HUGGAS BORT OCH KASTAS I ELDEN.
Joh 15.
Jag tänkte på de tre orden: pengar, trivsel och mening.
- en del predikar som ett sätt att tjäna sina pengar,
- andra predikar för att skapa trivsel i församlingen,
- och några predikar för att skapa mening.
Vem av dessa tre drivs av Guds sanning? Vem vågar tala om vrede och huggormsyngel? Med kärleken som utgångspunkt?
Bar du ingen frukt?
Församlingen i Karlskrona lyssnade till fortsättningen:
"Vår kristna tro innebär att vi bär på en övertygelse om att Gud en dag skall göra upp med det onda.
Gud skall slänga den delen av vår mänsklighet som är sly och ogräs på den existensens eld som helt utrotar ondskan, inom oss och utan oss, sa Samuel Körner Lilja.
Våldsdåd på elden. Hat på elden. Krig på elden. Mobbing på elden.
Gud skall slänga allt som skadar människan och ger upphov till sorg på en avgrundens eld, som för alltid bränner bort det onda."
Jag tänkte på alla eldar som under hösten eldat upp trädgårdsavfall (det får man inte längre) och andra brasor.
Elden - Guds redskap.
Samuel Körner Lilja fortsatte:
"Och inför det framtidsscenariot måste vi ställa oss just den frågan som Johannes Döparen ställer::
- Vem har sagt oss att vi kan slippa undan den kommande vreden?
Eller formulerat på nutidska:
- Vem har sagt att våldsverkarna, hatspridarna och egoisterna i vår tid kan slippa undan den kommande vreden?
Och vem har sagt till mig och dig att vi kan slippa undan den kommande vreden de gånger som vi behandlat våra medmänniskor illa?
Och svaret på den frågan vet vi:
- det är vår tids ateism som sagt oss att vi kan komma undan den kommande vreden..
'Gud är död' proklamerade filosofen Nietzsche och menade att problemet på sätt sätt var löst.
En död Gud kan vare sig rädda det goda eller elda upp det onda, och på så sätt kan vi slippa undan den kommande vreden."
Kan man elda upp Gud?
Det är samma sak med ondskan, tänkte jag. Genom att ta bort djävulen finns det ingen "ond kraft" utan allt är politik...
Idag blev jag påhoppad av en ateist som ifrågasatte en insats jag gjort, där Guds namn nämndes.
- Jag är så besviken på dig!
- Jasså... Vad menar du?
Ateisten vågade inte tala klarspråk. Men min Gudstro retar gallfeber på honom och han ger mig tjyvnyp hela tiden. Vem är det som är huggormsyngel här?!
Förb... orm!
3 Adventspredikan fortsatte:
"Varför förolämpar Johannes Döparen sina åhörare?
Jo, för att han älskar dem, och för att han inte delar ateisten Nietzsches syn på verkligheten.
För Johannes Döparen är Gud en verklighet som får konsekvenser.
Han tror på Gud som ska besegra det onda, och därför är han brinnande i sin strävan att leda folket bort från det onda till det goda.
I en djup vilja att rädda så ger han medicin fastän den är bitter.
En kirurg som inte är villig att skada kommer aldrig att kunna hela. Utan ett begynnande snitt med skalpellen så kommer man inte åt det onda som hotar livet på insidan.
Detta är den kristna trons skalpell, den heter ånger och självinsikt.
Trons skalpell är ånger och självinsikt.
"Som människor måste vi göra ett val mellan acceptans eller förnekelse, predikade Samuel i Karlskrona.
Antingen accepterar vi vår mänsklighets tillkortakommanden; att vi är dödliga, att vi gör det som är ont, att vi överkonsumerar och att vi därigenom skadar vår värld och våra medmänniskor.
Eller så förnekar vi våra egna brister och ångestreglera detta genom att skylla på andra, eller genom att konsumera ännu mer, eller genom att blunda och låtsas som ingenting.
Johannes döparen väljer acceptansens väg, men han inser det som Nietzsche glömt;
- för att kunna acceptera och kämpa mot vår brustenhet måste vi våga bli burna av Gud.
Bara Gud kan slutgiltigt besegra det onda i vård värld. Bara Gud kan leda mänskligheten till en fullkomlig kärlek och därför måste våra hjärtan vända mot den Guden som offrat sig själv för vår skull.
Ateisten Nietzsche.
"I Jesus är vi förlåtna och har löfte om en ny framtid, där kärlek och rättfärdighet är allt. Jesus säger till dig och mig att vi får lov att var med i den framtiden.
Men inte för att vi har lyckats vara perfekta, utan för att Gud genom Jesus har gjort oss perfekta.
För att Jesus finns, så vågar jag var brusten... och göra gott i en brusten värld, i väntan på den framtid som Gud har lovat oss.
Så kära vänner, vänta tillsammans med mig och Johannes Döparen i denna adventstid.
Lämna Nietzsche sittande på ateismens och hopplöshetens skräphög. Vänta med oss på det barn som ska födas och rycka oss bort från den kommande vreden, för att på så sätt befria oss till ett liv och en värld med evigt ljus och en kärlek utan slut.
Amen."
Tack, bäste kollega, att jag fick låna din text!
Och du som har läst, eller hört den predikas, måtte du vara välsignad!
Nej, vi skall inte förolämpa våra åhörare eller församlingsbor. Sanningen kan uttryckas på andra sätt.
Men någonstans beundrar jag Döparen för hans orädda mod och avsaknad av konflikträdsla...
Han var då rakt inte ute efter trivsel! Inte heller efter pengar.
Men efter mening.
Till sist:
Nietzsche: God is dead.
Jesus: God is Dad.
God: Nietzsche is dead.
Jesus is God.
Anti-orm-hälsningar från Helene F Sturefelt,
- ringlande teolog.
Ringlande teolog.












Inga kommentarer:
Skicka en kommentar