Smid om vapnen till träd!
Antalet gängkriminiella dödskjutningar i januari är redan uppe i alarmerande siffror.
Och igår, tisdag 4 febr 2025, utfördes den värsta skolskjutningen i vårt land, då tio personer miste livet i Örebro, där en ensam gärningsman orsakade död och skräck.
Stadsminister Kristersson talade till folket och sa att "vi skall inte spekulera" men "ta hand om varandra" och så får polisen göra sitt arbete i lugn och ro.
Samtidigt måste vi våga tala om varför våldet nu sprider sig likt ett djävulskt virus.
Det är det jag vill göra nu. Och jag kommer att använda det bibliska uttrycket "Guds rättfärdighet".
En vapenharpa!
Men allra först vill jag lyfta fram vår falska bild av oss själva.
Sverige har varit ett stabilt och rättrådigt land i många hundra år. Mödosamt har rättsväsendet byggts upp och små stridande enheter har fogats samman till ett enda land, med en och samma lagstiftning, där mänskolivet har varit heligt.
Förstår vi hur avancerat det är?!
Det har smak av Guds fredsrike.
Men den bilden stämmer inte längre.
Mänskolivet är inte längre heligt. Brott får inte alltid konsekvenser. Man börjar ta rätten i egna händer.
Samtidigt som många desperat upprepar:
- Det kan inte hända igen!
- Vi är trots allt trygga!
Det trygga fredslandet Sverige har inte längre redskap att se ondskan. Den har vi väl byggt bort?
Det onda kan liksom inte hända... här.
Och så blir vi våra egna lögnare.
Svensken ser inte sig själv.
Säkerhetsexpert Lena Ljungdal är den enda som för mig är trovärdig i sitt uttalande "Jag är tyvärr inte förvånad".
Hon är utbildad lärare, polis, förundersökningsledare och krisstödjare. Lena Ljungdal vet det mesta om samhällets baksida och människors desperata våldsbrott - eller likgiltiga dödsskjutningar.
- Skolan är ingen isolerad plats, utan en del av samhället. Det är mycket vapen i omlopp. Jag har varit beredd på att skolan kommer att drabbas av våldsdåd. Jag är inte förvånad, men bestört.
Hon berättar om hur olika skolorna förbereder sig inför denna typ av kris. En skola kan öva på "utrymning", en annan på "inrymning" och barrikader för dörrar. Men oftast saknas kunskap att se helheten. Rädsla och naivitet att "det händer inte här" kan bli rent destruktivt.
- Nu måste en nationell handlingsplan tas fram, säger Lena Ljungdahl.
Vi tror nog att vi nästan vet.
Jag som är kristen, och läser min Bibel, är inte heller förvånad över allt detta våld.
Från sida 1 återges händelsen av det första brodermordet, då Kain dödade sin bror Abel. Hans blod ropar fortfarande från marken. Det har hänt, det händer igen och det kommer att hända imorgon.
Ondskan bor i oss alla, liksom strävan av vilja göra gott och göra rätt för sig. Själen är randig som en zebra, tro inget annat. Ingen av oss är antingen svart eller vit.
Ordet "rättvisa" och "rättfärdighet" är den nyckel som låser upp hela läsningen av Bibeln. Det är ett och samma tema genomgående.
Genom människans alla bråk går denna strömning av att Herren Gud räcker mänskligheten sin upprättelse. Ondskan fördöms, men inte själva människan.
Prova och läs, så får du se.
Guds uppenbarade rättfärdighet.
Efter första världskriget fanns en stark längtan efter att bygga varaktig fred mellan länderna.
Det är 100 år sedan ärkebiskop Nathan Söderblom inbjöd till den världsomfattande fredskongressen i Stockholm 1925 - då de flesta kyrkosamfund var närvarade.
Kyrkorna ville gå i spetsen för att stärka makthavare att gå Guds ärende med rättfärdig politik, som inte skulle bygga på maktanspråk.
Jag citerar ur den lilla oansenliga skriften "Kyrkan och freden":
"Uppenbarelsen till Israel lämnar ingen tvekan rörande läran om det civila samfundet eller staten. Profeterna förutsäger världsfreden:
SKON SOM KRIGAREN BAR I STRIDSLARMNET,
OCH MANTELN SOM SÖLADES I BLOD
ALLT SÅDANT SKALL BRÄNNAS UPP OCH FÖRTÄRAS AV ELD.
Jesaja kap 9:5.
Detta fredsrop har ljudit i över tvåtusenfemhundra år! Varje juldagsmorgon börjar med denna deklaration från Gud själv, att det är denna rättfärdiga fred och rättvisa som skall utföras av Messias, Herrens lidande tjänare.
Hur går det för oss?
Så där...
Människans egna lagstiftningar måste ha en djupare grund än sin egen bästa vilja, ty den räcker inte. Makt och girighet är det som ständigt lurar på oss.
Hur skall världsfreden komma till stånd? frågar sig Nathan Söderblom.
Svaret gives i samma text:
SÅ SKALL HERRADÖMET VARDA STORT OCH FRIDEN UTAN ÄNDE.
SÅ SKALL DET BEFÄSTAS MED MED RÄTT OCH RÄTTFÄRDIGHET,
FRÅN NU OCH TILL EVIG TID.
Jesaja 9:7.
Min lärare i Gamla Testamentets exegetik vid Lunds universitet, teol dr docent Bo Johnson, skriver i sin utmärkta skrift "Rättfärdigheten i Bibeln" om Magnus Erikssons stadslag 1350:
- I stadslagens konungabalk heter det om vissa ämbetsmän att om någon av dem inte är rättfärdig i sitt ämbete, skall han böta fyrtio marker" (sid 11).
Att vara "rättfärdig" betydde på den tiden att man var färdig för rätten, det vill säga att han utan risk att förlora målet kunde ta en rättslig prövning. Han stod på sanningens sida och hade inget att frukta.
Bo Johnson om Bibelns rättfärdighet.
Nu är vi mycket långt bort från 2000-talets gängkriminalitet och dödskjutningar, där alla skyller på alla och alla går fria... Var är rättvisan? Var är den rättfärdiga konsekvensen då man står för sina handlingar och sonar sina brott?
Var är skyddet kring medmänniskans helighet och rätt att leva?
Nej, det handlar inte om "fler poliser" eller "fler fängelser" - det handlar om vår inställning till själva mänskolivet. Respekten är skadad.
Vad gör då Herren Gud?
Vapenvila. Marinmuseet i Karlskrona.
Jo, Mose får de två stentavlorna med Tio Guds bud. Där ryms all nödvändig rättfärdighet!
Den enskilda person, och det kollektiva ledarskap, som fattar sina beslut utifrån Guds bud, kommer att skapa rättvisa omkring sig.
Inte känslor, men underordnande av tio självklara kärleksfulla riktlinjer.
Läs mer i 2 Mosebok 20.
Innan människan formats av Guds kärleksfulla rättfärdighet är hon andligt omogen. Då är ropet på hämnd starkt.
Men Mose dämpar vendettorna då han säger:
- Öga för öga, tand för tand. Alltså - dubblera inte hämnden. Halvera den. Ta det lugnt!
Sedan skärper Jesus buden och säger att vi skall inte hämnas alls... utan snarare älska våra fiender.
Den mognaden kan bara växa fram hos den som umgås med Jesus i bön.
Förlåtelse och försoning är det som måste ligga till grund för all mänsklig gemenskap, annars förgör vi varandra.
Guds rättfärdighet bor i kärleken.
Eller som jag hörde i parken intill skolan: några killar bråkade och jagade varandra med käppar.
- Hallå! Vad gör ni?
- Han svor på min pappa! Jag måste slå honom!
- Nej, du skall inte slå, du skall förlåta honom och inte jaga upp dig.
Men han var för liten för att förstå. Familjens heder stod på spel och jag sa:
- Har inte ni lämnat ett krig för att få leva i fred här?
- Jo...
- Varför fortsätter ni då slåss mot varandra? Då tar ju kriget aldrig slut! Nu lägger ni käpparna ifrån er och går hem!
Sluta slåss. Byt ideologi.
Till sist.
När vi försöker grunda rätten på jorden, och utveckla ett rättssystem som ger rättvisa och rättstrygghet till alla, då är vårt mänskliga perspektiv präglat av föränderlighet och kortsiktighet, skriver Lage Pernveden i "Mycket nära" - betraktelser utifrån Gamla Testamentets profetord.
Men i Skriften kommer Guds rätt från en annan dimension, utan föränderlighet och med största möjliga långsiktighet.
Guds rätt kommer med helighet och en ofattbar ömhet till sin sårade mänsklighet.
Därför heter det att han inte skall utsläcka den flämtande lågan eller tynande veken.
Så, när andra ser med hat på alla våldsverkare som liksom har förverkat sitt liv, så ser Gud igenom alla dessa trasiga mänskoskärvor och vill räcka den förvandling som bara sanning och kärlek kan erbjuda.
Det är Guds rättfärdighet, större än alla våra hårda domar.
En tynande veke.
ETT BRUTET RÖR SKALL HAN INTE SÖNDERKROSSA
OCH EN TYNANDE VEKE SKALL HAN INTE UTSLÄCKA.
HAN SKALL I TROFASTHET UTBREDA RÄTTEN.
OCH HANS NAMN SKALL GE FOLKEN HOPP.
Jesaja 42:3 och Matteus 12:20.
För att detta skall vara trovärdigt måste orden vändas ännu mycket mer till offren.
Våldsverkare krossar vanliga mänskoliv och utsläcker flämtande sköra livstrådar.
Vad händer nu med dessa döda människors rätt till att bli vad Gud menat?
Kan fulländningen få komma där, på andra sidan?
Jag har inget annat hopp än det.
Men det är stort nog.
En flämtande låga.
Lage Pernveden får sista ordet:
"Den rätt som är ovanifrån byggs på ett utmanande sätt in underifrån.
Och när den mänskliga orätten bryts, och dess offer blir omslutna av den trofasthet som breder ut en gudomlig rätt över jorden, då kan vi börja hoppas - och börja leva i ljus och frid.
För en gång skall rätten råda bland folken."
Detta är vår tro.
Shalom. Peace. Fred. Pax.
Helene F Sturefelt,
- gråtande teolog och fredslängtande människa.
Kristus är världens ljus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar