Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 28 februari 2025

VARFÖR FINNS KYRKAN?

Varför finns kyrkan?

Har den kristna kyrkan någon särart? Har våra kristna samfund något unikt, eller är vi bara en social avdelning av samhället? Är vi en i mängden?

Teologen Sven-Erik Brodd menar att det är den inre sekulariseringen som nu formar Svenska kyrkan.
Sekulära begrepp används mer än kristna termer. 
Vad händer på med kyrkan?

Följ med till Kristofferkyrkan i Karlshamn!
Idag hade EFS ett inledande seminarium om kyrkans uppdrag och identitet.
Föreläste gjorde Magnus Persson, inspiratör inom EFS, tidigare pingstpastor i Öresundkyrkan "United" i Malmö, men nu prästvigd och resande i teologi!

Jag vill dela hans goda tankar här.

Kristofferkyrkan, Karlshamn.

Den kristna kyrkans existens är motiverad av teologiska termer - inte ekonomiska. Det är inte pengar, bokslut eller antalet medlemmar som motiverar vår existens.
Kyrkan är fortfarande kyrka oavsett resultatet av ekonomin.

Våra reglerande dokument är den Heliga Skrift och Bekännelseskrifterna. 
Det är en oerhört stark urkund som gör anspråk på Sanningen.

Sanningens pelare är att kyrkans uppdrag är:
- att främja, förkunna och fördjupa den personliga tron på den Treenige Guden som har uppenbarat sig i Skriften.

Så märkligt att det var just det jag skrev om igår... Läs mer här:

Konferens EFS i Blekinge, febr 2025.

Vår självbild hänger ihop med vår Gudsbild.
Magnus Persson lyfte upp de sju breven till församlingarna i Uppenbarelseboken.
I Laodikeia tyckte man att man var rik och framgångsrik. Nej, just du är eländig, fattig och naken, blev hälsningen.

Men om församlingen hade varit ledsen över att de var så eländiga och fattiga... då hade brevet till dem varit fyllt av barmhärtighet och uppmuntran!

Så, vilken självbild har vi i våra församlingar?

Han jämförde kyrkoordningen kontra pingströrelsens fria former, och konstaterade att han alltmer uppskattade kyrkoordningen och den struktur som finns där:

- Det är den lokala församlingen som är central, inte kyrkokansliet i Uppsala!
- Svenska kyrkan är tydlig med sin uppgift: att fira gudstjänst, undervisa, diakoni och mission.

Dessa fyra uppdrag fördjupade Magnus Persson med åtta krångliga ord på grekiska...
Hurra! tänkte jag, men han översatte dem noga. 

Kyrkans uppdrag och identitet är:
- Ekklesia, Koinonia, Leiturgia, Metanoia, Doxologia, Mission, Diakonia och Pizzeria... ha ha!

Ljusbärarens tre ringar!

DEN UT-KALLANDE GEMENSKAPEN - EKKLESIA

Det är inte vilken gemenskap som helst, utan "den av Gud ut-kallade" gemenskapen!

ex) Abraham var en barnlös pensionär från Irak... en riktig rå-hedning från Mellanöstern!
Gud kallade honom ut ur Kaldéen.
Kunde inte Herren välja någon mer lämplig?

Nej, Bibeln är full av berättelser hur Gud ut-väljer den hopplöse, den som inte vi skulle valt. Det är på något sätt Guds signum... för att vi skall förstå att det är GUD SOM ÄR SÖKAREN.

Petrus förstod detta till slut, och skriver i sitt första brev:

NI ÄR ETT UT-VALT SLÄKTE, KUNGAR OCH PRÄSTER,
ETT HELIGT FOLK, GUDS EGET FOLK SOM SKALL
FÖRKUNNA HANS STORVERK.
1 Petr 2:9.

Även Johannes förstod då han skriver i sitt evangelium:

NI HAR INTE UT-VALT MIG, UTAN JAG HAR UT-VALT ER,
OCH BESTÄMT ER TILL ATT BÄRA FRUKT, SÅDAN SOM BESTÅR.
Joh 15:16

Jämför med en sjukhuskallelse för undersökning. Det är läkaren som kallar och vår uppgift är att infinna oss.

Ekklesia - den av Gud utkallade gemenskapen.


DEN FÖRENANDE GEMENSKAPEN - KOINONIA

Det andra är "den av Gud förenande gemenskapen". Det är Gud själv som förenar oss till ETT; vi blir bröder och systrar med varandra i församlingen! 
Detta får vi underhålla varje dag så att gemenskapen är levande.

Den kristna gemenskapen får inte vara segregerande och uppdelad, nej! Att leva ut Guds rike i vår samtid är att verkligen umgås - gärna över generationsgränserna!

Ordet "varandra" (one another) är ett av de vanligaste orden i Nya Testamentet.

Vi skall inte döma ut oss själva, eller varandra. Jesus har "cancellerat" allt som skulle kunnat "cancellera" oss från den kristna gemenskapen - nämligen synden.

Vi är "de heligas samfund" i kraft av den gemenskap som Gud förenat oss i. 

Koinonia - den av Gud förenade gemenskapen.


FIRA GUDSTJÄNST - LEITURIGA

Det tredje är att kyrkan är en gudstjänstfirande gemenskap. I liturgin förvaltas tron. I gudstjänstens liturgi förmedlas tron.

Sven-Erik Brodd:
- En församling som inte firar gudstjänst är ingen församling...

Vid slutet av gudstjänsten sänds vi ut igen, på Herrens uppdrag. Nu får vi bära Jesus ut i vardagen till dem vi möter.

Oscar Ahnfeldts predikstol i Kristofferkyrkan.


OMVÄNDELSE - METANOIA

Den kristna kyrkan har svarat på ropet "Vänd om!" Vi får göra en sinnesändring mot ett annat mål, mot Gud, där vi själva inte står i centrum längre. 
Metanoia är inte perfektion, utan ändrad riktning med ändrat mål.

Det gäller att hoppa på rätt tåg... och då är det dumt att gå vilse på gatorna!

Varför predikas omvändelsen så sällan i våra kyrkor?
Har vi blivit fega? undrade Magnus Persson, och jag med honom. Det är ytterst sällan jag hör något om omvändelse i Svenska kyrkans predikningar.

Det känns som om vi i våra sekulariserade kyrkor kallar Gud till omvändelse... för att passa in i våra sammanhang... 

Rosenius sa:
- omvändelsen behövs inte för Guds skull, utan för att vi syndare skall kunna ta emot nåden!

Andra hållet - omvänd er! Metanoia.


TILLBEDJANDE GEMENSKAP - DOXOLOGIA

Den kristna församlingen är en tillbedjande gemenskap. Vår tillvaro är att vara i tillbedjan...

Här ville jag bara gråta. Jag vet inte hur många gånger jag lämnat en gudstjänst i Svenska kyrkan så hungrig och besviken just på grund av utebliven tillbedjan... Prästen är inte där själv, och kan därmed inte leda församlingen längre in...

Den tillbedjande gemenskapen handlar inte om lovsång eller att sjunga. Nej, det är en inställning i livet, att hela tiden vara inför Guds tron och söka Guds ära, tyst i sitt hjärta.
Det finns ingen större glädje än det, sa Magnus Persson och jag jublade. Äntligen!!

Det var så jag blev kristen, för att där var tillbedjan... av den Gud som besegrat all ondska.

"När jag har dig i himlen behöver jag inget på jorden".

Doxologia - tillbedjan!

MISSION - ett medel att nå målet

Den sjätte punkten som är kyrkans identitet är mission - att gå ut och berätta om Jesus Kristus.
Mission är ett medel för att nå målet, som är Doxologin.

Missionen har ett slutdatum, när tiden är slut. Då skall tillbedjan finnas överallt, när Herren sänt den nya himlen och jorden till oss.


Mission - målet är tillbedjan överallt.


TJÄNANDET  - DIAKONIA

En kristen kyrka har tjänande händer. Det är ett tjänande i en ut-givande tjänst.
I de första församlingarna hade alla denna uppgift, inte bara några få.

Motsatsen är härskare som är krävande och "vill ha". Men vi är inte som de, vi ska ha ett tjänande sinnelag som är utgivande.
Det är människor som behöver våra goda gärningar, inte Gud!!

Vi står under Guds inverkan, och det är det som ger utflödet i oss, till varandra!

Det är ingen transaktion - "om vi gör si och så, då kommer de till oss..." Nej, glöm inte att Guds identitet är överflödande godhet, till både onda och goda... Det är Guds identitet!

Tjäna varandra - älska varandra.


VITTNA - MARTYRIET

Den åttonde punkten är att vara ett vittne.

NÄR DEN HELIGE ANDE KOMMER ÖVER ER SKALL NI BLI MINA VITTNEN (martyrer, på grekiska). Apg 1:8.

LIKSOM DU HAR SÄNT MIG, FADER, SÅ SÄNDER JAG DEM... sa Jesus i Joh 17.

Sekter stänger ute, även inom våra församlingar kan det vara så!
Men vår uppgift är att öppna upp, att nästan vara lite för generösa... för det är Gud själv.

Människosonen har kommit för att:

- söka upp det förlorade
- för att tjäna, inte bli betjänad
- för att kalla syndare, läkaren kallar ju inte de friska...

Gud söker upp det förlorade.


PIZZERIAN

Lite skämtsamt kan hela vår kristna identitet få landa i en "pizzeria" - att vi bjuder in varandra över grillandet i trädgården. 
Martyriet, vittnandet, behöver bordets måltid! 

Jesus åt ju hela tiden mat med alla han mötte... och vi vill gärna ha kyrkkaffe efter gudstjänsten, för där fortsätter gemenskapen.

Amen!

Tack, Magnus Persson, för ännu ett föredrag med smak av Hel-kyrklighet - vi hör ihop!

Hoppas att du också, bästa läsare, har fått det klart och tydligt varför kyrkan finns... och varför vi är mer än en hembygdsförening, mer än IKEA och mer än bara ett café...

Café Christin i Carlshamn.

Vi ses.
Överallt!
Helene F Sturefelt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar