Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 12 mars 2024

HAPPY THAT YOU FOUND ME

Vem kommer gående ur himlen?

- Mamma, sjunger Danny om himlen? 
- Det ser ut som när Jesus kommer...

Barnen tittar på Melodifestivalen med de vuxna, och de stora existentiella frågorna tar plötsligt plats.
Låt nummer tolv (nr i sex i deltävlingen) i finaltävlingen hette "So happy that you found me". Danny Saucedo är inte med för att tävla och vinna, han har redan vunnit något större - kärleken och ett barn som är på väg.
Så han berättar att han är med bara för att det är så roligt!

Happy that you found me.

Men nu tänker jag pröva barnens känsliga sinne och se om texten inte handlar om himlen i alla fall...
Text och musik är skriven av Kristoffer Fogelmark, John Martin, Michel Zitron och Danny själv.

Jag vet ju inte vad de menar med texten eller vad den handlar om, inte heller vad bakgrunden är, men jag försöker göra en enkel översättning.

I USED TO THINK ABOUT HOW I GET OLD
I USED TO WORRY ABOUT THE THINGS I OWNED
A PICTURE OF A PICTURE DOESN'T MATTER ANYMORE

I NEVER LISTEN TO THAT INNER VOICE
I WAS TOO BUSY FILLING EVERY VOID
THAT PICTURE KEEPS ON FADING
AND THEY CAN'T HURT YOU ANYMORE

Jag brukade tänka på hur jag blir gammal. Jag oroade mig för alla saker jag ägde. 
Men den bilden av bilden betyder inget längre.

Jag lyssnade aldrig på den inre rösten. Jag var alltför upptagen att fylla tomrum.
Men den bilden bleknar alltmer och de kan inte skada dig mer.

Den gamla bilden bleknar.


WE'RE HEADING FOR THE SUN
OUR DAYS HAVE JUST BEGUN
AND NOW I'LL NEVER LET YOU GO.

Solen är vårt mål. Våra dagar har just börjat och nu kommer jag aldrig att låta dig försvinna.
Jag är så lycklig att du har funnit mig!
Nu är himlen alldeles runtomkring mig.

I'M SO HAPPY THAT YOU FOUND ME
NOW HEAVEN IS ALL AROUND ME

We are heading for the sun.


JUST WHEN I TOUGHT I WAS LOST
I'M SO HAPPY THAT YOU FOUND ME
I WAS HIDING IN A DARK PLACE
NOW HEAVEN IS ALL AROUND ME 
NOW WE WILL NEVER BE ALONE

Just när jag trodde att jag var förlorad, så fann du mig. Jag gömde mig på en mörk plats, men nu är himlen alldeles runt omkring mig!
Nu ska vi aldrig mer vara ensamma.

Jag gömde mig på en mörk plats.

I WAS DRIVING DOWN A LONELY ROAD
WITH ARTIFICIEL MIRACLES
I THOUGHT I COULD WALK ON WATER
BUT KEPT SINKING LIKE A STONE

Jag körde längs en övergiven väg, med konstgjorda mirakler. Jag trodde att jag kunde gå på vatten, men jag fortsatte sjunka som en sten.

Sjönk som en sten.

WE'RE HEADING FOR THE SUN
OUR DAYS HAVE JUST BEGUN
AND NOW I'LL NEVER LET YOU GO.

Vi har solen i sikte, våra dagar har just börjat och nu skall jag aldrig låta dig gå!
Jag är så lycklig att du har funnit mig!
Himlen är alldeles runt omkring mig.

I'M SO HAPPY THAT YOU FOUND ME
NOW HEAVEN IS ALL AROUND ME

Himlen är runt mig!

Ja visst handlar Dannys sång om himlen!
Men frågan är om den handlar om Gud också... eller om det bara är en kärlekssång...?

Vi svenskar är ju så rädda för religion att vi helst inte vill nämna det. Men det går bra om tron är förklädd, vi kan lyssna mellan raderna och liksom kika på en hemlighet...

Nu tar schlager-teologer över, följ med!

Sången handlar om en person som äntligen börjar reflektera över sitt liv. Tidigare oroade han sig för att åldras och månade mest om sina prylar. Han lyssnade aldrig på den inre rösten utan hade fullt upp med att fylla livets tomrum för att mota bort meningslösheten.

Nu brister glädjen fram.

Men den bilden av livet bleknar allt mer. 
Något har hänt, något händer med honom. Någon finner honom, han är funnen och glädjen och lyckan bara bubblar ur honom!

Det är så många beskriver det, att komma till tro.
- Jag är inte längre en sökare, jag har funnit Gud, eller ännu tydligare: Gud har funnit mig!

- Jag gömde mig i mörkret, och just när jag trodde att jag var förlorad då fann Jesus mig! 
- Jag är frälst! Befriad från alla rädslor och allt som bundit mig! Befriad!

I denna gudomliga befrielse från mörkret ser han nu himlen öppna sig.
I dansens koreografi går Danny uppför en trappa och porten till himlen faller bakåt och vägen är öppen.

Går upp mot himlaporten!?

Nu vågar han erkänna hur han kört omkring på övergivna gator och lekt med artificiell intelligens, trott sig vara odödlig och liksom "gått på vattnet" - men han var inte Petrus och han såg inte Jesus då. Därför sjönk han, som han alltid gjort... då han varit på fel väg.

Men nu har han solen i sikte, för han är funnen, funnen av kärleken, men mer än så - funnen av Gud själv.
När detta största i livet har skett, då vill man aldrig någonsin släppa honom som funnit mig. Nu börjar våra dagar tillsammans, vi är aldrig ensamma mer. Himmelen har landat och är runt omkring oss.

Hurra och amen!

Porten öppnas.

Denna sång hade världen behövt höra. Europa, din nöd är en andlig nöd.
Den meningslöshet som griper omkring sig, orsakas av en livssyn som är utan Gud.
Men vi håller på att bli återfunna!

Och alla konflikter har också sina rötter i en gudlös oförsonlighet, i en upproriskhet och stolthet att vilja bestämma allt själv och att avsätta moralen så att  det egna nöjet gynnas mest. Men det blir inte välsignat.

Vem vågar komma till "lilla Palestinien"?

Tänka sig att en enkel liten melodifestivallåt plötsligt kan sätta igång så många tankar!
Naturligtvis fick Danny min röst och mitt hjärta.

Och barnen hade rätt - visst handlar sången om himlen, där vi ordlöst längtar efter att få bli funna... av en kärleksfull Fader i himlen.

Lyckliga hälsningar från 

Helene Sture Melodifelt, 

- en himmelslängtare och melodifestivalsjungare!


En sång om himlen.










 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar