Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 10 mars 2024

JAG ÄR EN - FISK!

Är jag en fisk?

Jag är en fisk! 

Nej, inte stjärntecknet "fisk" - jag är född i stjärnans tecken ; )

Så låg jag där i korgen, omgiven av andra fiskar. 
Nej, inte uppkrupen ur "ursoppan", inte heller utvecklad från nån sjömask, utan en helt vanlig fisk fångad i en sjö, nu liggande i en korg.

Det var tänkt att jag och min fiskkompis skulle bli till mat och mätta femtusen män.
Ibland är människan dum! Ibland är hon dummare än en fisk.
Skulle vi två i fiskkorgen kunna mätta så många personer?!

Visserligen låg det fem bröd intill oss, men det hjälpte ju inte.

Två fiskar och fem bröd.

Det var en liten pojke som hade burit dit oss. Han var snäll och oförstörd i sitt hjärta. 
Vi hade nappat på hans krokar bara för att vi var nyfikna på livet ovanför vattenytan.

Ibland är vi fiskar dumma. Vi kan faktiskt vara dummare än en människa!

Man kunde tro att vi var släkt, men det är vi inte.

Anar det andra ljuset.

Pojken bar iväg oss till en annan människa, men han var inte dum.
Det lyste omkring honom på något sätt. Det var en strålglans som bara vi kan se när solen lyser ned genom vattnet. 
Då glänser det som vid skapelsens första dag och vi är så lyckliga!

Vi trodde att det skulle vara likadant fast ännu bättre uppe i luften, närmare solen.

Men det var det inte.

Vi fick bara ont i munnen av fiskkroken och solen var rak och skarp.

Sen hamnade vi här.

Hur hamnade jag här?

Vi hörde den lysande mannen tala om sig själv. Han sade:

JAG ÄR LIVETS BRÖD.
DEN SOM KOMMER TILL MIG SKALL ALDRIG HUNGRA.
OCH DEN SOM TROR PÅ MIG SKALL ALDRIG NÅGONSIN TÖRSTA.
Johannes 6:35.

Vi tittade på de fem bröden i korgen. De verkade helt förberedda inför sin uppgift.
Bröden vibrerade av närvaro och när mannen tog dem i sina händer förvandlades de.

Bröden fylldes av samma ljus som under vattnet.
De blev levande och sedan delades de ut.

Mannen delade ut sig själv!!

Mannen delade ut sig själv!

Jag och min fiskkompis låg kvar och inväntade vad som nu skulle hända.
Vi hörde hur människorna började viska med varandra:

- Är han den som skulle komma?
- Nej, han är väl en vanlig snickarson?
- Är han inte en "fisherman" - en fiskare?
- Han heter Jesus, sa någon, en slags Räddare.
- Är det Messias, den Smorde? 
- En Kristus?
- En fisk??

Det sista ordet uttalades på grekiska. Vi tyckte han sa:
- En ichtys...
Och det betyder just "fisk".

Är den lysande mannen en fisk - en människofisk?? En fiskmänniska?
En smord mänskofiskare?!

Vad ska vi tro?

Nu rycktes också vi upp ur korgen av hans lysande händer.
Våra fiskfjäll glänste i solen som av renaste silver. Aldrig i tiden hade vi varit så vackra!

Kristus-mannen läste något.

JESUS TOG BRÖDET, TACKADE GUD OCH DELADE UT ÅT DEM SOM LÅG DÄR,
LIKASÅ AV FISKARNA SÅ MYCKET DE VILLE HA.
Joh 6:11.

Människorna åt min kropp, men inte mitt medvetande.
Nu fick de en slags gemenskap med den lysande Kristus-fisken. 
Människorna blev ichtysiska... Kristusiska... kristna...

KOM OCH FÖLJ MIG!
NU SKALL JAG GÖRA ER TILL MÄNNISKOFISKARE.
Lukas 5:10.

Kristus-fisken gör oss till mänskofiskare!

Det är något med bröd och fisk.
Jesus är brödet och vi människor är fiskarna.
Detta är Johannesevangeliets "instiftelseord" av nattvarden, uppe på berget vid Galileiska sjön.

Allt fler började följa Kristusmannen. 
Han blev alltför populär så de tog mänskofiskarna till fånga för att tysta dem. 

Ni får inte tala om Skaparens kärlek!
Ni får inte tala om meningen med livet.
Ni får inte berätta om honom som gjorde folk friska och uppväckte döda!

Mättade många.

Då ritade de i sanden en tecken....

Kristusianerna tecknade med tån i sanden en enkel fisk. Om det var en fiende som de mötte, fattade inte han vad de gjorde med foten. 
Men om det var en vän, tecknade också han en liten fisk i sanden.
- Jag har också Kristusmannen i hjärtat!

Tänk, så blev vi ett tecken för miljoner mänskovarelser runt om uppe på jorden att Kristus är utstrålningen av Skaparen - vi såg ju det själva!
Med våra kalla fiskögon, för att lura er att vi är dummare än vi är.

Men det är vi inte.

Ichtys - Kristusfisken.

- Kom! Nu är allt redo. För dig utgiven, för dig utgjutet.
Kristusmannen talar.
Brödet smälter i munnen och doft av fisk känns från hamnen utanför kyrkan.

Och Skaparen själv säger:

DOCK GJORDE DU HONOM NÄSTAN TILL ETT GUDAVÄSEN,
MED ÄRA OCH HÄRLIGHET KRÖNTE DU HONOM.

DU SATTE HONOM TILL HERRE ÖVER DINA HÄNDERS VERK.
ALLT LADE DU UNDER HANS FÖTTER; FISKARNA I HAVET OCH VAD SOM VANDRAR HAVETS VÄGAR...
Psaltaren 8:6, 9. 


Men låt dig inte luras.
Även fiskarna vet. Och de mättar.

Tack gode Gud för maten, Amen.


Så fick pojkens korg rymma både kyrkans herre och dess medlemmar!

Beniga hälsningar från fiskteologen

Helene F Sturefelt,

-som fotograferade vid den restaurant som ligger just vid Galileeiska sjön.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar