Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 29 augusti 2023

GUD ÄR PERSONLIG - INTE UNIVERSUM

Folkkyrkan.

Universum svarar inte. Andemakterna hör inte av sig, mer än som en diffus oro.
Det är tyst.

Är siktet fel inställt?

Det skapade är inte Gud. Universum har inget personligt intresse av dig och mig. Där sköter naturlagarna livsprocesserna. 

Men guiderna då? Den fräscha nyandligheten som går rakt på sak, förbi all kyrklig organisation och religiösa system, de svarar väl på mina behov?
Kanske det, om du bara visste deras namn och vilket syfte de har.

Bundenhet. Inte frihet.

Den falske guiden är som en tjuv.


Och de är många. Legio! Guiderna klär ut sig till ljus, men de är mörker. Testa dem!
Men ha Bibeln i närheten. Var beredd att uttala namnet Jesus över dem.

Den falska ledaren är som en tjuv som kommer för att stjäla, slakta och förstöra. Den goda ledaren är tvärtom.
Jesus ger ett löfte:

JAG HAR KOMMIT FÖR ATT DE SKALL HA LIV
OCH LIV I ÖVERFLÖD!
Johannes 10:10

Är syftet att mätta?

HERREN ÄR MIN HERDE, MIG SKALL INTET FATTAS.
Psaltaren 23:1

Den sanna och levande Guden är en ledare, en herde, vars uppgift är att ge näring, skydda och leda.
Gud är personlig, för var och en! Gud ser just dig, och även just lilla mig. Här och nu.
Det är Herren som ser oss, inte tvärtom. 

Det är inte vi som skall frammana honom i böner eller meditationer.
Nej, han är här, redan innan allt fanns. Och han vet om varenda liten människa. Men inte på det relativa sättet: "ja, han är väl gud för dig, men inte för mig"...
Gud är gud för alla OCH ser var och en personligen. 

HAN LÅTER MIG VILA PÅ GRÖNA ÄNGAR.
HAN FÖR MIG TILL VATTEN DÄR JAG FINNER RO.
Psalt 23:2.

Gud är personlig.

Ledarens uppgift är att se till att var och en får den vila man behöver. Utan återhämtning blir vi utbrända och kroppen går sönder. 
Den gode herden vet att vi arbetar och strävar. Kännetecken på det dåliga ledarskapet är att vilan uteblir. Gå på nästa pass, direkt! Den lediga dagen måste offras. Ställ upp. Nattsömnen börjar svaja.
Detta är farligt.

JESUS SADE:
- KOM TILL MIG ALLA NI SOM ARBETAR OCH ÄR BETUNGADE 
JAG SKALL SKÄNKA ER VILA.
Matteus 11:28.

Om du tillhör New Age-folket - låter guiderna dig vila? Eller finns det villkor och krav?

Jesus, som är vår gode herde, hänger ett ok (inte ett "okej"!), en tvärbjälke, över sina axlar, där man kan hänga två korgar vilket gör det lättare att bära dem. 
Oket är kärleken - Jesus visar att när man bär sina bördor med kärlek, då blir det lättare.

TA PÅ ER MITT OK OCH ÄR AV MIG, JAG ÄR MILD OCH ÖDMJUK.
DÅ SKALL NI FINNA RO FÖR ERA SJÄLAR.
MITT OK ÄR MILT OCH MIN BÖRDA ÄR LÄTT.
Matteus 11:29-30.

Som ett ok.

Jag älskar att stå och titta ut över stjärnhimlen en molnfri kväll. Det är inte så lätt att hitta mörkret, men nere vid havet, eller vid skogskanten, dit når inte stadens neonljus.
Tänk att man kan blicka rakt ut i universum! Det är helt otroligt! Jag blir så lycklig, så ödmjuk.
Så liten.

Men jag pratar inte med universum. Det har ingen personlig förmåga att svara.
Himmelens alla skyar med alla planeter och solljus har ingen talförmåga. De har inget medvetande som kan kommunicera med mig.

Men det kanske är sökarens tafatta försök att söka kontakt med Skaparen?
Prata med Honom själv...

Blickar utåt och uppåt.

Den personlige Guden ger mig liv.

HAN VEDERKVICKER MIN SJÄL,
HAN LEDER MIG PÅ RÄTTA VÄGAR, FÖR SITT NAMNS SKULL.
Psaltaren 23:3.

Vad betyder "vederkvicker"? Bibel 2000 skriver "Han ger mig ny kraft". Det är bättre.
Den personlige Guden vill uppfriska mig, ge mig ny kraft och helt enkelt uppdatera mig.
Ofta! Varje stund!

Som en digital coach? Nä, det sa jag inte, men svengelskan är nog lättare än de gamla jordbrukstermerna.

Vad händer om fåret inte får sin ull avklippt av herden?
Det berättas om fåret "Shrek" som sprang bort från sin hjord och var försvunnen i flera år. När det äntligen hittades, var hon knappt synlig i all den ull som nästan höll på att kväva henne... 
Titta på nästa bild:

Det oklippta fåret "Shrek".


Att inte vilja ta emot omsorg från Guds goda ledning, gör att vi gror igen. Vi behöver släppa taget om erfarenheter och upplevelser för att kunna gå vidare, annars tar den mentala ullen över och tynger oss.
Mer skräp fastnar i ullen och bördan blir bara tyngre och tyngre.

Jesus är en ull-klippare...

Guds goda Ande vill göra detta med oss:

ANDENS FRUKTER ÄR KÄRLEK, GLÄDJE, FRID, TÅLAMOD, VÄNLIGHET, GODHET, TROHET, MILDHET OCH SJÄLVBEHÄRSKNING.
Galaterbrevet 5:22.

Naturens frukter av godhet.

Men så kommer dödsskuggans dal... Ingen av oss slipper ifrån livets prövningar.
New Age'aren blir livrädd och tror att hon har affirmerat fram problemen. Tankens kraft styr allt, tänker man. Vilken ångest! Som om ens tankar vore gud...

Vilken befrielse det är att då lämna det förvillande tankesystemet och istället ställa sig under den gode herdens ledning!
Jag är en människa. Vi är alla ofullkomliga, men Herren leder oss.

OM JAG ÄN VANDRAR I DÖDSSKUGGANS DAL
FRUKTAR JAG INGET ONT, FÖR DU ÄR MED MIG.
DIN KÄPP OCH STAV DE TRÖSTAR MIG.
Psalt 23:4.

Staven i hand.

Käppen motar bort odjuren och ger beskydd.
Staven håller balansen och ger hjälp. Har du tänkt på att biskopens stav är en herdestav, där "kringlan" längst upp fungerar som en krok... Om ett får har fastnat i en buske kan herden sätta staven runt djurets hals och dra loss det!

Varje andlig ledare är tänkt att ha den funktionen för sin församling.

Dra loss mig!

Biskopens stav med kräkla.

Ovännerna står kanske runt omkring och hånar och skrattar åt dig. Du får skylla dig själv att du sitter fast i dina problem. Det är ditt eget fel att du är arbetslös, har dålig ekonomi och äter piller på kvällen...
Nej, nej, stopp!

Det finns yttre faktorer som vi inte kan påverka med våra egna val. De skall åtgärdas med handlingskraftig politik - inte med känslor eller affirmationer.

Det finns ett bibliskt uttryck som visar Guds närvaro på ett mycket speciellt sätt. Det handlar om olja, inte motorolja, utan helig olja från olivträdet.
Att bli smord med denna olja var ett tecken på att bli utvald till ett heligt uppdrag.

I Gamla Testamentet smordes kungarna med olja så att det var tydligt vem som var folkets ledare.
Kung David har själv erfarenhet av det då han skriver i sin psalm följande:

DU DUKAR FÖR MIG ETT BORD I MINA FIENDERS ÅSYN,
DU SMÖRJER MITT HUVUD MED OLJA
OCH LÅTER MIN BÄGARE FLÖDA ÖVER...
Psaltaren 23:5.

Dukat bord av nåd.

Gud är god. Bibelns Gud är helt igenom god och vill alla väl, även i ofärdstider med strider och konflikt. Gud vill liv, hälsa och välgång. Men Herren vill att vi öppnar oss för honom och tar emot detta ur hans hand, in i vårt hjärta.

I bön.

Det vi följer, det följer oss. 
Om vi bara följer nyheter och negativa rapporteringar, då kan omvärldens mörker börja följa oss, förfölja oss... så att friden försvinner.

Men jag har valt att följa den gode herden... och då följer han mig, och visar mig vägen.
Jag vill höra den goda rösten, inte den som lockar och förleder med ständigt missnöje över att inte ha fått tillräckligt mycket uppmärksamhet, gillande eller framgångar.

MINA FÅR LYSSNAR TILL MIN RÖST
OCH JAG KÄNNER DEM
OCH DE FÖLJER MIG.
Johannes 10:27.

Nyklippta får som lyssnar.

Outtröttlig (läs svenska, inte på engelska!) och osviklig godhet och nåd skall då följa oss.
Är det verkligen möjligt?
Jag som har varit så missmodig sista tiden?
Ja, dödsskuggans bergväggar kan skymma sikten, men mörkret är inte kompakt. Dörrar stängs bakom gammalt liv, men nya dörrar öppnar, åt ett annat håll. 

Flocken får hjälpa varandra. 
Kollektivet skyddar individen.

GODHET OCH NÅD SKALL FÖLJA MIG I ALLA MINA LIVSDAGAR
OCH JAG SKALL ÅTER FÅ BO I HERRENS HUS FÖR ALLTID.
Psalt 23:6.

Vi följer Guds nåd. Guds nåd följer oss.
Vilket gott samarbete!

Följer. Tack Malin Svensson!

Genom hela universum strålar Guds närvaro, genom protoner och elektroner. Från den minsta molekyl till den största centripetalkraft finns Guds närvaro - rörelser som gör att vi inte faller utåt, utan hålls fokuserade inåt. Så ser jag det.

Personliga hälsningar, Helene F Sturefelt,

- som fotograferade på Listerlandet,
- med tack till Malin Svensson i Folkkyrkan, Sölvesborg, för inspirerande predikan!


Jag - en törstig fårskalle.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar