Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 4 januari 2023

VAD SÄGER NYORDEN?

Vad säger nyorden 2022-23?

Det är alltid lika intressant att höra vilka årets "nyord" är. De händelser och företeelser som sker i samtiden behöver bli beskrivna.
Nu skall jag syna dem lite, i Guds ljus, eftersom jag är en obotlig språkmänniska och skrivare.

Jag gillar "munkmodellen" men inte "hungerstenen". Jag är en "urbexare" och en "dödsdoula".
Men jag gillar varken "sporttvätt" eller "autokratisering" och jag är livrädd för "permakrisen". 

Jag är inte någon knallrosa "barbiecore" men tycker det är lite kul med "epadunk"; schlagerlåtar från A-traktorernas nedvevade fönsterrutor.

Och tyvärr är "edgelord" en företeelse som alla tider plågas av. Vad betyder det?

Vem vill se ut som Barbie?

Även vår Herre gillar munkmodellen - ett ekonomiskt system  som tillgodoser människors behov inom ramarna för vad planeten klarar av.
Man kan undra varför det heter just "munk", men det har med munkarnas frisyr att göra förr i tiden. Då rakade de av håret i mitten och lämnade endast en krans kvar runt huvudet, för att visa sin ödmjukhet inför Herren.
Det är ett stor offer för en man att i förväg raka av det lilla hår han egentligen vill ha kvar...

Detta ekonomiska system håller sig alltså inom "hårets ramar". Något annat utrymme finns inte för existensen.

Munkmodellen.


Hungersten är en obehaglig företeelse. Det är en graverad sten som ligger djupt under vattenytan, men som blir synlig vid torka och lågt vattenstånd.
Jag citerar ur Expressen:

"Redan nu varnar forskare för vad som kan bli den värsta torkan på århundraden. Vattnet har sjunkit så lågt i den tyska floden Elbe att en gammal hungersten har visat sig:
- Om du ser mig- gråt.

Ja, jag gråter och jag erkänner att jag är livrädd för permakrisen - en serie av kriser utan någon slutpunkt i sikte. Vårt sätt att leva utan sammanhang med naturen har nu orsakat ett tillstånd av permanent kris. 
Det är alltså så vi skall leva... hur länge då? Tills Jesus kommer tillbaka?
I så fall: kom snart, herre Jesus!

Kunde varit "hungerstenar".

Men medan tid är, vill jag lära känna min omgivning så mycket jag kan. Eftersom jag för länge sedan sålde min bil, upptäcker jag som cyklist och fotgängare många platser dit fyrhjulingen inte når.
Förmodligen är jag en slags urbexare som utforskar övergivna platser och byggnader.

Detta svengelska ord kommer från engelskans urban exploration = utforskande av urbana miljöer.
Urbexarens motto är:
- Ta ingenting utom foton, lämna ingenting utom fotsteg.

Men som den teolog jag också är, så utforskar jag mer än gärna de bibliska landskapet, vilket också är syftet med denna blogg. 
Mot slutet skall du få en viktigt pusselbit från tabernaklet i öknen, där Mose och Herren samarbetade. (Host! tabbe.. tarbenaaklalet... öh, vad är det för ett hittepåord??)

Även den lömska sekulariseringen är måltavla för mina pilar. Man skulle kunna säga att jag är en teologisk sekulariseringsjägare, en så kallad teosekbexare...

Men jag tror inte att teo-sek-bexare kommer att bli så vanligt... eller vad tror du?

Alltid på jakt efter svarta hål...

Vi skulle inte se fotbolls-VM i Qatar hade vi bestämt. Vi ville absolut inte gynna de grova ökenshejkernas sporttvätt, för att ställa sig själva i bättre dager. 
Hur är det möjligt att dessa äckligt rika muslimska män kan lägga så mycket pengar på sportarenor, istället för att utveckla sitt land och gynna sitt folk??

Likväl satt vi där framför TV'n för att njuta av själva fotbollsmatcherna, och blev en del av detta propagandaverktyg... men hela västvärlden genomskådade deras falska bild av detta sandland, där energiåtgången att svalka de heta ökenarenorna var uppe stora summor.
Vi är många som förfäras av den grymma mänskosyn som shejkerna visade mot gästarbetarna, som gjorde jobbet.

Fotbolls-VM i det orättfärdiga Qatar.

Då är det bättre att stödja parasporten, där de internationella tävlingarna avgjordes i Solna i november.
Framefotboll och rullstolsrugby var några av grenarna.

Men språkligt sett, låt oss slippa svengelskan där själva ordet walking frame betyder "konstruktion, ram, infattning - alltså en gåstol eller rullator.
Rullatorfotboll får bli det rätta uttrycket.

Rullator-sport.

Vi lämnar Mellanöstern och synar vår egen del av världen
Jag läser att autokratisering är en process där demokratin bryts ned, för att ersättas av ett autokratiskt samhällssystem, med oinskränkt makt.
En autokrat är en självvåldshärskare som bara tar hänsyn till sig själv.

Det är detta vi ser hända i Ryssland, där Putte blir allt djärvare och bryr sig inte om vad andra tycker. Detta leder till fler krig, där demokratiska länder inte riktigt vet hur det skall agera. Autokraten har nämligen helt andra spelregler...

Detta kan inte en kristen kyrka legitimera. Därför talas det nu om att utesluta den rysk-ortodoxa kyrkan ur den ekumeniska gemenskapen. 
Den präst eller biskop som påstår sig välsigna ett angreppskrig på sitt grannland, med motivationen att "det tillhör oss" är sannerligen inte kristna, och går inte Herrens väg!!

Autokratisering.

Autokratiseringen kan även höra ihop med accelerationismen. 
Det är en extrem politisk strategi som med hjälp av våld och terror söker påskynda en förutbestämd samhällskollaps, för att kunna inrätta ett idealsamhälle.

Denna företeelse har funnits i alla tider.
På biblisk tid var seloterna ett sådant parti. De ville påskynda Israels befrielse från utländsk överhöghet med våld. En radikal grupp inom seloterna var de så kallade "knivmännen". En av lärjungarna, Simon Seloten, tillhörde dessa fanatiker.

Därför måste vi stå vaksamma mot både höger- och vänsterextremister, och inte låta oss provoceras av deras bränningar och stenkastningar, utan möta dem med lag och ordning.

Årets nyord 2022.

De som medvetet söker uppmärksamhet och skapar konflikter kallas för edgelord. 
Nazister, fascister, seloter och koranbrännare är farligt provocerande genom sina kontroversiella handlingar och uttalanden.

Engelskans edgy  = betyder vass kant, lättretlig och otålig, alltså utmanande och provocerande.
Lord = herre, härskare, ägare. 
Edge-lord kallas den som äger provokationen. Gud bevare oss alla! Herrens dom kommer att komma över dessa våldsdåd.

Provocerande bränning. Edgelord.

Låt mig säga något om dödsdoula också.

När de syriska flyktingarna kom hit 2015 var vi några stycken som plötsligt hamnade i en helt ny situation. Flera kvinnor var gravida och behövde hjälp med förlossningsvården.
Jag glömmer aldrig när en ung kvinna räckte mig mobilen och jag hörde hennes mor vädja på arabiska... att jag skulle hjälpa hennes dotter vid födelsen av barnet.

Det gjorde jag... och blev "förlossnings-doula". Tack för förtroendet!! Det var så stort.

Motsatsen - en dödsdoula - finns med vi livets slutskede.
Det kan vara en stödperson som både hjälper till med det praktiska inför döden, stöttar de anhöriga och framför allt; sitter med vid dödsbädden och hjälper den sjuka över gränsen.

Väntesorg är ett vackert uttryck för den smärta det innebär att invänta ett dödsfall där sjukdomen är obotligt. Det är en mycket plågsam sorg...

Även den erfarenheten har jag, och det inger den djupaste respekt.
Dock ogillar jag illustrationen till detta nyord:

Respektlös illustration.

Vad var det då som hände med Mose i tabernaklet?

Som utforskande teolog hävdar jag att vissa av dessa gamla bibliska ord inte bör utmönstras ur ordböckerna.
För några år sedan ersättes t ex "frälsningsvisshet" med "fredagsmys"... eftersom det förra ordet nu var en okänd företeelse... Sorgligt!

Det handlar om att samarbeta med Gud för att livet skall skrida framåt.

Folket befinner sig i öknen efter att ha flytt förtrycket i Egypten. Det stora tempeltältet - tabernaklet - var tillverkat av skinn och uppsatt på stora stolpar. Vid varje förflyttning monterades det ned och följde med.

Det portabla tälttemplet.

Deras stora profet och ledare Mose gjorde allting klart:

OCH MOSE SATTE UPP FÖRGÅRDSHÄGNADEN RUNT OMKRING TABERNAKLET OCH ALTARET, 
OCH HÄNGDE UPP FÖRHÄNGET FRAMFÖR PORTEN TILL FÖRGÅRDEN.
2 Mosebok kap 40:33 b.

De mänskliga uppgifterna måste slutföras innan Herren kan göra sin del.

SÅ FULLBORDADE MOSE ALLT ARBETE.

Vad hände då?
Ofta när vi ber Gud om hjälp, så har vi inte uppfyllt vår del av arbetet, eller de löfte vi gett. Vi ber att Gud skall göra det åt oss... Men Herren inväntar vår del... Sätt igång och arbeta! Vänta inte på inspirationen. Bara Gör. Gör det Nu.

Först när allt det fysiska arbetet är klart, fyller Gud upp situationen med sin närvaro.

DÅ ÖVERTÄCKTE MOLNSKYN UPPENBARELSETÄLTET
OCH HERRENS HÄRLIGHET UPPFYLLDE TABERNAKLET.
2 Mos 40:34.

Naturfenomen bekräftar Guds närvaro.


De gammaldags orden behöver återföras till vardagsbruk. 
- Hägnad, molnstod, förgård, tabernakel, uppenbarelsetält... profetia... för att vi skall förstå djupet av vår existens. 

De teologiska uttrycken behöver bli nygamla!

Lev väl i samtiden, förankrad i dåtiden - inte dötiden - för att kunna se riktningen mot framtiden.

Ordglada hälsningar från

Helene Sture Verbalfelt,

- I BEGYNNELSEN VAR ORDET...

Nyordslistan, del 2.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar