Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 10 januari 2023

ANDLIGA SÅNGER nr 90 - ORD, ORD, ORD

Sånger om ord.

Välkommen till ANDLIGA SÅNGER, utsänt från radio Sölvesborg på 92,0 MHz. Scrolla ned till den blå noten, tryck där så startar 59 minuters god samvaro.

Låtlista med kommentarer finns längre ned. Men först några... ord!

"I begynnelsen var Ordet och ordet var Gud... Jesus är A och O". Vad betyder det?
Och Bibeln är inte författad - nej, den är en händelse, nedtecknad bit för bit, från 1800 före Kristus fram till ca år 90 efter Kristus. 

Som du förstår är själva ORDET i fokus, både talat och skrivet!

I detta avsnitt nr 90 är det även premiär för mig som musikproducent; min nyskrivna sång om profeten Jeremia! Jag och min make och ljudtekniker har lekt med tekniken via "Scarlett" och bjuder här något mycket spännande!


                            MUSIKLISTA

Signatur: "Det sjunger i själen och hjärtat", skriven av Ciccie Pernveden Malm, framför av Erik Tilling med vänner.

CHORALERNA, från LP'n via "minidisc" till "ljudfiskar" in i datorn:

- Finns det ord, finns det sång
- Du kom på stranden en morgon
- Balladen om hösten
- Vinträdet (Johannes kapitel 15)

Choralerna, LP'n "Vingar som bär".

EDIN & ÅDAHL: "Ord".

SALT: "Ord, ord, ord" med solist Katarina Millton.
Det är en grupp som verkligen är värd att lyssna på igen!

Handskriftsfynden i grottorna i Qumran 1947 revolutionerade den teologiska forskningen, och visade hur seklers avskrifter varit oerhört noggranna. Bibeltexten är trovärdig intill minsta bokstav.

CAROLA, från CD'n "Credo":

- Ditt ord består (jag kunde inte låta bli att lägga in en flöjtstämma där!)
- Åt dem (Johannes 1:12 "Men åt alla dem som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn").

SALT - spännande kristen musik med "funk"!

CD'n "Förtröstan" - "Närmare Mig", solist Malin Boqvist.

Detta är den irländska folkmelodin Be Thou My Vision, med ny svensk text av Clas Vårdstedt, arrangerad av Erik Tilling. Även här finns en flöjtstämma.

Du som tycker om att lyssna på Andliga sånger med psalmboken uppslagen kunde finna både psalm 62 och 522 (att vara nära Herren, ordlös, utan krav).

I andakten spelar jag tillsammans med mig själv i tre olika kanaler... plus live... "Jeremias sång", en tonsättning av de första verserna i den bibelbok som bär hans namn i Gamla Testamentet.
Herren lägger sina ord i människans mun!

Jag är så glad!

Scarlett - vilken teknik till hemmastudion!

Och Hamlet sa:

"UPP FLYGA ORDEN, TANKEN STILLA STÅR.
ORD UTAN TANKE ALDRIG HIMLEN NÅR".

På återhörande!

Helene Fransson Sturefelt - programskapare OCH musikproducent, tjohoo!
Jörgen Hjärtenflo Sturefelt - ljudtekniker och den som "mastrade" denna min sång.

Bokstäver, ord, ord, ord...

Extra bonusspår - om du bara vill lyssna till kompet, utan sång, "Jeremias sång":

                               
                          Jeremias sång. Komp.


Här är min text:

Jeremias sång.
Helene F Sturefelt.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar