Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 11 september 2021

VAD ÄR ONT, VAD ÄR GOTT?

Slånbär på Hanö.


Är taggarna på slånbärsbusken onda? Är de dåliga för att jag river mig på dem och fastnar?
Eller skyddar det slånbäret så att inte alla plockar av det för fort?

Är liljekonvaljens blommor goda? De är ju så vackra och doftar så gott!
Men om jag försöker äta liljekonvaljens röda bär, så smakar de mycket illa. Dock sägs det att den kan vara till gagn vid frossartade sjukdomar.

Det beska slånbäret kan bli god sylt och saft, även likör.
Och liljekonvaljens rötter var på 1800-talet nödbrödsämne i en svår hungertid.

Det är inte det yttre som avgör. Det är det inre. 
Själva effekten.

På väg genom snåren.


En människa som slår, är det ont eller gott?

Det beror på.
Om hon slår ned en inbrottstjuv så är det gott, och egendom räddades.
Men om är det en våldsman som gör ett mänskorov, då är det så in i helv... ont!

Om en läkare skriver ut morfin, är det ont eller gott?

Det är ont om det leder till drogmissbruk, men gott om det lindrar svåra smärtor.

Vem lämnar?


Om en kvinna lämnar sin man, är det ont eller gott?

Det är gott om det handlar om att hon flyr bort från ett destruktivt förhållande och räddar sig själv. Men det är ont om det handlar om svek och otrohet där hon har hittat en bättre älskare.

Om björnbärssnåret har långa utlöpare som jag fastnar i, är björnbärssnåret ont då, eller var det jag som var dumdristig?

Är Kungsljusen goda när de står där i vägkanten och skräpar ned?
De är Nordens ståtligaste ört och kan bli ca 2 meter höga. Förr doppade man hela den torkade örten i beck eller tjära och använde den som fackla.

Kungsljusets gula blommor är ett gammalt recept för bröstsjukdomar. Är jag ond eller god om jag inte vet det och hjälper andra att bli friska?

Kungsljus som kandelaber.



DET GODA SOM JAG VILL, DET GÖR JAG INTE.
MEN DET ONDA SOM JAG INTE VILL, DET GÖR JAG.
Romarbrevet 7:19

Om jag vill skydda min lägenhet mot främmande försäljare - är jag ond eller god då?
Om jag vill skydda min förening från medlemmar som bara vill ställa till skada och tömma kassan, är jag inte självklart god då?

Men om jag vill skydda mitt land mot främmande smitta - då är jag väl ond?
Och ännu värre, om jag vill skydda landets gränser från främmande människor med okänt syfte, då måste jag vara riktigt ond!

Eller?

Är turkosa utemöbler av godo eller ondo?

Färgskarpt.


Vi har så oerhört svårt att dra gränserna rätt.
Särskilt i Sverige där vi inte har behövt säga Nej någon gång, på många decennier. Vi vet liksom inte hur man gör. 
Vi håller ihop, bråkar inte och vill inte hamna i konflikt. Då är det bättre att säga "ja", fast det är fel, för att slippa skapa oro.

Bara det är lugnt, även om det är fel, så är det bra...

Om forskare genmanipulerar våra växter för att de skall bli större, då är väl det bra?
Om bonden besprutar grödan för att den inte skall angripas av skadedjur, då måste det vara accepterat?
Men om vi äter mat som är genmanipulerad och besprutad och sedan blir sterila, då måste det som först var bra bli något mycket dåligt?!

Gott blir ont.
Bra blir dåligt - och det var det egentligen hela tiden, men vi ville inte se det i vår effektivitet.

Besprutad raps? Giftig matolja?



Är gift bra eller dåligt? 

Svara ärligt!

Om någon skulle få för sig att spruta in gift i våra kroppar, då är det ont. 
Men om den som vill spruta in ser snäll ut, och har en lång utbildning, då måste det vara bra.
Om någon säger nej till den snälle sprutmannen, då är hon dum och ställer till med bråk. De andra kan bli nervösa över att de har gjort fel, och då är det bättre att man slår lite på henne så hon blir tyst.

Bara det är lugnt, trots att det är fel, så är det bra. Men om man sedan fastnar i björnbärssnåren och inte kommer loss, och den där osprutade människan kommer, ska man ta emot hennes hjälp då?

Vem är ond och vem är god?

Laddad med gott eller ont?


Björnlokan är storståtlig och mycket vacker. Den ser ut som ett jättestort "hundkex". Om den är vacker, då är den väl god?
Nej, bryter man av stjälken och får dess mjölkiga sav på händerna, så är det farligt frätande!!

Om någon har hat inbyggt i sin ideologi, då måste det väl  också vara frätande?
Att hata någon är mycket illa.

Men, det beror vad hatet vill göra.

Om hatet hatar alla dem som är kriminella, våldsamma, kvinnoskändare och Gudsförnekare... och ber för deras frälsning - då kan ju hatet leda till något gott!

SKULLE JAG INTE HATA DEM SOM HATAR DIG, HERRE!?
Psaltaren

Giftig björnloka.


Men om hatet bara vill döda och förgöra, då är det djupt djävulskt och mycket ont. 
Om hatet vill utplåna andra folk, då är det ett frätande gift likt björnlokan.

Och även den är invasiv och tar över all annan växtlighet. Så gör det onda hatet som vill ta död på andra. 
Hur skall man utrota det då?

Är jag bättre om jag dödar de onda hatarna, eller är de lika goda som vill döda sina grannar?
Om jag dödar de onda hatarna, så blir det ju lugnt sen. Men om de dödar sina snälla medmänniskor som inte vill något ont, då blir det ju fler onda kvar...

Usch, giftet fräter...

Och så är illa kan det bli:

(bilden är lånad)



Om någon tycker att de har problem i ett land och är elaka mot sitt folk, kan man flyga dit och bomba dem då?
Om de elaka blir ännu argare och försvarar sitt land, då gör de väl rätt?
Men om de är så väldigt arga att de tar två egna flygplan och flyger till det stora landet, rakt in i deras höga hus, då får väl de skylla sig själva?

Rätt ska vara rätt.
Fel är också rätt.

Men fel - är fel!

Eller?

Arga klottrare.


Idag, den 11 september 2021, hade invandrarungdomarna klottrat på gymnasieskolans vägg.
De längtar hem. Passar inte in här. Men inte där heller, fast det vet de inte, de är för unga.

De hyllar sig ledare som blev ihjälskjuten. Det var mycket rätt och fel, på samma gång. Olika människor blev ledsna och glada.

Men någon ordning måste det väl vara!

Rätt och fel kan inte hålla på att glida runt så här!!

MEN OM JAG GÖR DET JAG INTE VILL, DÅ ÄR DET INTE LÄNGRE JAG SOM HANDLAR, UTAN SYNDEN SOM BOR I MIG.
Rom 7:20.

River för att skydda.


Synden kan bo i taggarna som river sönder armarna. Synden bor i den som slår för att skada och förtrycka. 
Synden bor i den som är feg och inte vågar tala om sanningen.

Synden bor i mig om jag inte orkar ta konflikten med dem som vill göra illa, i min lägenhet, i föreningen, eller i mitt land. Synden bor ännu mer i dem som vill utnyttja systemet.

Synden bor hos dem som stjäl medicinska droger för att skada sig själva. Synden bor hos läkare som skriver ut mediciner till fel personer, och som är köpta av läkemedelsföretagen så att de inte gör det som är bäst.
Synden bor hos dem som vill spruta gift på våra grödor och spruta in det i våra kroppar. Men bor synden i den som är rädd och säger ja mot sin vilja?

Och synden bor oerhört mycket i dem som är terrorister - oavsett om de flyger från öst eller väst, eller från Mellanvästern eller Niordöstern.

Parkslidet tar över.


Synden är som parkslidet... det sprider sig ju mer man hugger ned det. Parkslidet är så invasivt att det kväver allt som är runtomkring.

Synden är som kanadagässen som inte har några fiender och därför kan äta upp bondes säd.

Ja, synden är som en gris... ett vildsvin... som bökar upp allt och skrämmer alla.

Bara det är lugnt, så får det vara fel.

Envis som synden.


NEJ!!

Nu räcker det!! Vakna upp och sök sanningen, rättrådigheten och den goda gränsdragningen!

JAG ARMA MÄNNISKA, VEM SKALL BEFRIA MIG FRÅN DENNA DÖDENS KROPP?
JAG TACKAR GUD, GENOM JESUS KRISTUS, VÅR HERRE.

UTLÄMNAD TILL MIG SJÄLV TJÄNAR JAG SYNDENS LAG...
Rom 7:24.

Herre, kan Du skriva Din goda lag i mitt hjärta, i alla människors hjärta?
Jesus, hjälp oss rätta till vår etiska kompass, som just nu bara snurrar runt... i rädsla för att hamna i konflikt med andra.

Tack Gud för de beska slånbären som vår oss att vakna och de ståtliga Kungsljusen som lyser upp vår väg, med Din hälsning. 
Amen!

Led, milda ljus.

Till sist.
Det går att bli läkt från det frätande hatet. Men vi klarar det inte själva.

Det finns en försoning som är starkare än allt annat. Allt detta jag har skrivit ryms inom Bibelns pärmar. Inget mänskligt är främmande där!
Hat och svek står sida vid sida med kärlek och upprättelse.

Jesus Kristus gick rakt in i vår synd och tog dess konsekvenser - som är skilsmässa och död.
Han bröt mörkrets makt och gav förlåtelse och försoning tillbaka till oss. Förstår vi hur stort detta är?!

Men är inte korset bara ond, bråd död?
Nej, detta onda blev till välsignelse, eftersom Jesus förintade dess frätande syra... 

Ont blev gott.

Sådan är den Gud jag tror på och lever i tillit med.

Och min väns hand läkte till slut!

Läkt! Vilket under!



Raka hälsningar, Helene Sture Slånfelt,

- en annorlunda pilgrimsvandring på Hanö, där tankarna tog form på fastlandet, denna ödesmättade dag, 11 sept 2021.

Men båtfärden var underbar liksom den trolska naturen.


Härliga Hanö!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar