Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 21 september 2021

VAD ÄR GUD? Py Bäckman psalm 808

Är Gud i påsen?


"Jag har alltid undrat"... Tänk vilket tillfälle att få sitta ned och ställa de frågor som sällan får tillräckligt med tid och djup.

Denna eftermiddag ägnade vi oss åt frågan "Vad är Gud", eller "Vem är Gud".
Jag använde kreativa ingångar för att komma bort från alla ord, som ibland låser mer än vad de öppnar.

Därför började vi med att lyssna till Py Bäckmans nyskrivna psalm, nr 808 ur "Psalmer i 2000-talet".
Om du vill, klicka på den blå noten och lyssna till hela sången!
Om det inte fungerar, så är din webbläsare gammal...

  "Vad är Gud" Psalm 808



Här är texten, för säkerhets skull:

VAD ÄR GUD, VAD ÄR GUD FÖR MIG?
KANSKE NÅGOT SOM ÄR BRA, MEN SOM GÖMMER SIG.

VAD ÄR GUD, FINNS DET KROPP?
ÄR DET EN GESTALT, ELLER KÄRLEK, TRO OCH HOPP?
JAG VILL VETA ALLT.


VAD ÄR GUD - ÄR DET REGN FÖR EN TÖRSTIG JORD?
SNAVAR PÅ DITT FÖRSTA BUD, VILL HA MER ÄN ORD.

VAD ÄR GUD - VÄLJ ÅT MIG, FINNS DET NÅGOT LJUD?
DOFTAR ELLER SMAKAR DET, KÄNNS DET MOT MIN HUD?


VAD ÄR GUD - ÄR DET FÄRG, EN FÖR VARJE SMAK?
ÄR DET GRUNDEN I MITT HUS, BÅDE GOLV OCH TAK.

VAD ÄR GUD - GUR ÄR ALLT, HÖR OCH SER OCH VILL 
OCH TAR ÖVER NÄR MIN TRO INTE RÄCKER TILL.

KANSKE ATT JAG MÖTTE DIG,
MEN JAG GICK FÖRBI.

Py Bäckmans konsert "Stad i ljus".


Så här skrev man inte psalmer förr i tiden!
Då berättade man trosvisst om vad man funnit hos Jesus, och Luther älskade att undervisa i psalmens form. Lovsången och bönens tilltal var alltid närvarande.

Py Bäckmans text kan därför vara provocerande. Hennes perspektiv är den som inte vet och inte heller har funnit. Hon ställer frågor, undrar ärligt, tänker högt.
Just därför kan denna psalm 808 hjälpa dagens nyfikna och tveksamma människor att våga närma sig vem Gud är.

En frågande psalm.


Vi reagerade på hennes uttryck "Gud är allt". Det kallas "panteism" och betraktades förr som en hädelse. Även idag inom den judisk-kristna Gudsuppfattningen.

Gud är Skaparen, Gud är inte sin skapelse! Lika lite som att bagaren är en bulle...

Vi lyssnade på ett stycke musik till, Alf Hambes folkmusikmässa "I välsignan och fröjd. Där finns samma teologiska felaktiga sammanblandning i orden:

NU SÅ VÅGAR JAG ETT HIMLASPRÅNG
OCH OM JAG INTE SKULLE NÅ DIT PÅ EN GÅNG
SÅ KÄNNER JAG MIG ÄNDÅ SOM I HIMMELEN
EN LITEN EN, SOM PRISAR SKAPELSEN....

Lyssna här:

 "Vandrom fram"


Vi funderade tillsammans:

- Att våga ett himlasprång, är det när man kastar sig ut i det okända och säger "jag tror" och så fångar Gud upp en?
- Men, att inte nå dit på en gång, då är man ju kvar i sin tveksamhet, hur kan man ändå känna sig som i himmelen? Är det så att allt kvittar?
- Och att prisa Skapelsen (med stort S) är faktiskt direkt obibliskt!

Att sätta skapelsen framför Skaparen själv, är ett brott mot 1:a budet - "Du skall inga gudar ha framför mig..." Men vi är så stora religiösa analfabeter att vi inte märker det... Här snavas det sannerligen på första budet!

Vi ska inte prisa skapelsen!
Men däremot tacka Gud för naturen och allt liv som Han har skapat. 


Indian, hus och... ?

För att själva bearbeta vår Gudsbild - den invanda eller konturlösa - tog jag fram en "berättarkortlek".
Just den här är skapad inom symbolpedagogiken och är ett lekfullt sätt att börja få fatt i sina känslor och sina tankar.

I tur och ordning fick vi ta ett kort och spontant säga: "Detta är Gud"... eller "detta är Inte Gud!"...

Här kommer några exempel:

* En indian, ett hus med stenar och en grön äng med...?

- Hm, Gud är inte en indian! Men å andra sidan är Gud "Den Stora Anden"! Och Gud har kommit oss mänskligt nära i Jesus.
Py Bäckman frågar: Vad är Gud, är det en gestalt? Ja, vill vi svara. Gud är en personlig Gud.

- Psalmtexten undrade om Gud är grunden i mitt hus, både golv och tak... Ja, det mittersta kortet kan få bekräfta det!
Eller, är det den gode herden som håller sina armar skyddande över fåren?
Eller är det en österländsk paviljong... nej, där är inte Gud.

- Den gröna ängen har en stor kniv i förgrunden, och en ledsen måne... Jaha, Gud skulle kunna vara en kniv som skiljer ont från gott. Det ledsna ansiktet kanske är Guds ansikte i bedrövelse över vad vi håller på med här på jorden...

Färg, vind och ...?


Nästa exempel:

- Gud är som en färgpensel som målar min själ...
Py Bäckman undrade om Gud har en färg eller en smak! Här möttes sången och bilden.

- Gud är som en blå fläkt, den Helige Ande, som blåser liv i mig! Men vad är det ovanför? En piska? En bergskedja? Hm, Gud är trofast som berget...

- Granskog och en lurvig liten bläckfisk.. .Nej, det här ger ingen association till vem eller vad Gud är!
Jo, möjligen det svaga gula ljuset som lyser upp bakom grantopparna.

En räv, en potatis och ett skri?


Tredje exemplet:

- En räv med en duk över ansiktet... Hopplöst! Men, Gud är listig. Och ingen kan se Guds ansikte och leva, det är fördolt. Nos och öron bildar en hemlig treenighet...
Kanske är det jag som har en duk över ögonen så att jag inte uppfattar Guds närvaro, och går förbi, precis som i psalmen 808.

- Några potatisar... Nej, Gud är ingen potatis! Men, Gud mättar förstås. Potatisen har en geometrisk form som inte går att mäta - just det, Gud är omätbar! Som en potatis...

- En skrikande mun och ett öga, vad kan det säga om Gud? Gud är det Allseende ögat. Men skriker inte... dock talar. Gud är det levande Ordet...

 Moderna psalmer för nutidsmänniskan.


Ja, så där kan man hålla på, tills det öppnar sig och låsningarna är borta.

Allt växande börjar inifrån. När vi fått fatt på våra känslor och tankar, då är det intressant att gå vidare och fråga:
- Vad säger Guds eget ord, Bibeln, om vem/vad Gud är?

Vi slog upp Johannes första brev och läste kapitel 1, 3 och 4.

Ett centralt ord blev 1 Joh 3:18:

GUD ÄR STÖRRE....

Detta är ju ärkebiskopens valspråk, vilket har väckt förundran, tveksamhet men också ett tecken på smidighet i religionsdialogen. Muhammed lånade detta uttryck från Nya Testamentet 600 år senare. 
Tyvärr är ju det arabiska uttrycket "allah hu akbar" oerhört negativt eftersom islamister legitimerar sitt våld med denna trosbekännelse.

När Johannes beskriver Gud med dessa ord är sammanhanget ett helt annat!

MINA BARN, LÅT OSS INTE ÄLSKA MED TOMMA ORD 
UTAN MED HANDLING OCH SANNING.

DÅ FÖRSTÅR VI ATT VI ÄR SANNINGENS BARN, 
OCH OM VÅRT HJÄRTA FÖRDÖMER OSS, 
KAN VI INFÖR HONOM ÖVERTYGA DET OM ATT GUD ÄR STÖRRE ÄN VÅRT HJÄRTA OCH FÖRSTÅR ALLT. 
1 Joh 3:18-20.

Gud är större. Kristus lider.


Guds eget ord vittnar om att Gud är ljus, Gud är själva begynnelsen, Gud är ett offer och en försonare, Gud är vår Fader, Gud är rättfärdig, Gud är sanning, Gud är frälsare och räddare och GUD ÄR KÄRLEKEN.

Det är fantastiska ord! Syftet är glädje:

DETTA SKRIVER VI FÖR ATT VÅR GLÄDJE SKALL BLI FULLKOMLIG.
1 Joh 1:4.

Sedan följer detta:

DET SOM VAR TILL AV BEGYNNELSEN, DET ÄR VÅRT ÄRENDE - 1:1-3.

GUD ÄR LJUS - 1:5. 

JESUS ÄR DET OFFER SOM SONAR VÅRA SYNDER - 2:2.

... SANNINNG - 2:4-5.

VILKEN KÄRLEK HAR INTE FADERN SKÄNKT OSS NÄR VI FÅR HETA GUDS BARN! - 3:2.

KRISTUS ÄR RÄTTFÄRDIG - 3:7.

TY HAN SOM ÄR I ER ÄR STÖRRE ÄN HAN SOM ÄR I VÄRLDEN - 4:4.

GUD ÄR KÄRLEKEN SOM DRIVER UT ALL RÄDSLA! 4:1-18.

Gud är större. Jesus välsignar!


Vi lät alla dessa insikter få komma till ro i andakten i kyrksalen.
Tystnaden omslöt oss talande.

Alla våra sinnen var berörda. 

Den trevande psalmen 808 fick landa i den trosstarka psalmen 716, skriven var Indienmissionären Per Juliusson:

NAMNET JESUS ALDRIG MISTER GENOM TIDERNA SIN GLANS.
DET OM EVIG KÄRLEK VITTNAR, SOM HOS INGEN ANNAN FANNS.

DET TILL UPPGIFT HAR ATT SAMLA TILL GUDS STÄNDIGT ÖPPNA FAMN.
NAMNET JESUS BLEKNAR ALDRIG...

Namnet Jesus bleknar aldrig!


Vad skall vi undra över nästa gång?
Välkommen till Listerkyrkan lörd 13 nov kl 14-16.

Välkomna!

Helene F Sturefelt, V.D.M.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar