Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 23 september 2021

MÄNSKOHANDEL Norea bönebilder


Det mörknar. Eller ljusnar?


Till mina bloggläsare.

Några av er vet att jag arbetar med att bildsätta missionsorganisationen NOREA's böner. 
Varje månad kommer det in böneämnen, som bearbetas i varje land, och som sedan skickas vidare ut i världen, via #womenofhope och #twr - Trans World Radio.

Det är bitvis mycket svårt att hitta foton som beskriver böner från livets botten...

Vår globala samordnare Peggy Banks, skriver så här i höstens månadsbrev, där temat är mänskohandel.

Kvinnan, ömtålig och vacker som en fjäril.


 
September Oktober 2021 Tema: människohandel, våld, våldtäkt.

"Kära vänner! 
 Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om ting som man inte ser. Hebr. 11:1 
Hur ser din tro ut? Hur skulle du vilja definiera din tro? 

Frågorna har blivit aktuella för mig, när jag tänker över artiklarna som ska ingå i septembers och oktobers bönekalender. 
Det har tagit mig flera veckor att skriva ner mina tankar om våld mot kvinnor och vidrigheterna kring sexköp och människohandel. 
 
Jag har arbetat med anti-trafficking-organisationer i mer än tio år, tagit hand om överlevare och förmedlat hopp och helande i Jesus. När jag fortsätter att läsa om och ta del av rapporter om missförhållandena som drabbar kvinnor världen över så är det en skrämmande verklighet för mig."

Mannens vapen.


"När jag läser rapporterna finns det dagar då det känns svårt att skriva om tro på att vi kan bygga en bättre värld där kvinnor inte blir misshandlade eller sexobjekt. 

Det är fortfarande så plågsamt att samtidigt läsa statistiken från FN:s kvinnoorganisation och hålla fast vid hoppet om förändring.

•Kvinnor står för nästan hälften (49 %) av alla offer för människohandel som avslöjas globalt. 
•Färre än 40 % av alla våldsutsatta kvinnor söker hjälp. 
•Varje dag dödas i snitt 137 kvinnor i nära relationer. 
•6 % kvinnor världen över rapporterar att de utsatts för sexuellt våld från någon annan än sin partner. •Samtal till kvinnojourer har i vissa länder ökat femfaldigt eftersom våld i nära relationer ökat på grund av pandemin."

Öppna våra ögon!


"Men tron kommer från hjärtat och får oss att sätta vår tillit till Herren. 
Ordspråksboken 3:5–6 uppmanar oss: Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta, förlita dig inte på ditt förstånd. Räkna med honom på alla dina vägar, så ska han jämna dina stigar.

Min bön för dig och för mig själv denna månad är att vi ska fortsätta att förtrösta på Herren, när vi hör vittnesbörd om våldtäkter och annan misshandel som drabbar kvinnor världen över. Hjälp oss, Herre, att tro att kvinnor ska sätta sitt hopp till Jesus och få leva i trygghet och glädje. I Honom har vi vår glädje".

Peggy Banks Global verksamhetsledare TWR Women of Hope.

Böner, böner, böner!


Tallskotten böjde sig för vinden där jag cyklade längs Ryssberget. 
De unga tallarna sträckte ut sina fingrar mot himlen, i ett rop över de händer som begår övergrepp.

Till och med naturen ropar ut sin vånda över vad vi människor orsakar varandra.

Att älgarna betar av tallens skott är helt naturligt, men att vi är kapabla att skada varandra - och naturen - har bara en enda orsak: synden som förmörkar våra sinnen.

Vad har hänt med rönnbären?


Titta noga på denna bild. 
Det är egentligen en klase med rödaste rönnbär! Men jag kunde inte använda det fotot till en bön som var så svår, för barnen...

Så jag konverterade färgerna så att rött blev grönt, och grönt blev rosa... Bladen är blå, blåslagna, sjuka av det våld som utsatta barn och kvinnor får uppleva.

Är detta helvetet på jorden?

Vallmoröd, som en kvinnas...


Det är svårt att acceptera att det även i Sverige finns "import" av utländska kvinnor, som tvingas till prostitution - lockade av helt andra orsaker, förstås.

Vilken djävulsk upptäckt, att fastna i en situation man inte har valt, och inte kan ta sig ur!
Därför är Women Of Hope och deras arbete så oerhört viktigt!

Liksom våra böner.

Bönens kraft kan öppna tunneln så att ljuset kommer in i hennes olyckliga själ.

Vi ber om ljus i tunneln.


"Den rättfärdige faller sju gånger, men står åter upp, men de ogudaktiga störtar över ända i olyckan". Ordspråksboken 24:16.

Det är våra brinnande böner att de oskyldiga kvinnorna och barnen skall bli upprättade, med försoning och läkedom till kropp och själ.
Men det är också min bön att de som förleder dessa människor skall störta över ända i den olycka de orsakar andra.

Utsikten vid Vätterns Vägg blev en dramatisk illustration till denna bön.

Störta!



Vad kan läka och hela en människa på djupet?

Kärleken - att erfara att man är så djupt älskad av Gud, oavsett vad man blivit utsatt för!
Det finns ingen skam i kärleken. Gud vänder sitt ansikte till var och en som söker Honom.

Förlåtelsen - att förlåta sig själv och inte anklaga sig själv över det som hänt.

Kanske kan förlåtelsen till slut även få gälla förövaren. Vi kan inte... Men Jesus kan. Åt oss.

Kärleksfull förlåtelse.


Den här lilla kaninen hittade jag i barnrummet i kyrkan, där de små hade lekt och haft roligt under gudstjänsten.
De hade ritat sina streck och varit lyckliga.

Sista bilden i detta inlägg får bli detta gosdjur, som visar barnens rätta plats - i trygghet och omsorg från oss vuxna.

Amen!!

Trygghet och åter trygghet!


Mina varmaste hälsningar,

Helene F Sturefelt,

- bedjande amatörfotograf.

www.noreasverige.se
norea@noreasverige.se

swisch: 123 51 42 054









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar