Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 10 september 2021

ANDLIGA SÅNGER - REGN Avsnitt 63

Syndafloden drar in i radiostudion...


Välkommen till Andliga sånger i radio Sölvesborg, 92,0 - ett mycket blött avsnitt nr 63, där jag tar mig vatten över huvudet...

En liten melodisnutt dyker upp hela tiden; "Det regnar och regnar", varför gör det det?
Sommaren har varit mycket torr, men det har även kommit stora skyfall, både ute i Europa och här hemma. Klimatet är ur led och man får en aning om hur det var en gång när Syndafloden drog över världen.

Jag låter flera profana artister få ta plats med sin regnvåta musik, för att illustrera vad geologer finner när de studerar de sedimentära berglagren förutsättningslöst. Det verkar som om Noa ändå hade rätt...

Klicka på den blå noten så får du 59 minuters omtumlande program. 

Längre ned finns texten som förekommer i programmet.



                                MUSIKLISTA

Signaturmelodin av CICCIE Pernveden Malm: "Det sjunger i själen och hjärtat" samt sist "Regnet".

BENGT JOHANSSON: "Väntar på regn".

ANNE-LIE RYDÉ: "Regntunga skyar" inklusive åska... Musik; Thore Erling, text Eskil Eckert-Lundin.

MARIANA SIGFRIDS: Medley "Gud var nådig", "Strömmar av regn" och "Helig Ande kom och gör oss till ett folk".

TRIPLE & TOUCH: "Regnet faller" - musiken skriven av Ken Wennerholm, text P Wennö.

VOCATION: "Regnets sång" - text Olle Adolphsson, musik Earl Zindars.
Monica Dominique kallar denna skönsjungande stämsångsgrupp för "arvtagare till Gals & Pals".

JARD SAMUELSSON: "Jag vill ge dig min kärlek".

BENNY ANDERSSON: "Efter regnet" från CD'n Klinga mina klockor. Mats Nörklint har skrivit texten. Det är Karin Glennmark och Tommy Körberg som sjunger.

PSALMER FÖR LIVET: "Ett bad som renar".

Alltför barnslig bild!


Till sist:
En liveinspelning från ULVSMÅLA 29 aug 2021, där Olle Jönsson från Lasse Stefanz gästade Thomas och Caroline Broström. Inte en utan två gånger sjöng den gode Olle denna sång:
DET REGNAR OCH REGNAR... och det har Jörgen och jag klippt in i programmet flera gånger...

Den kvällen hade vi bett om att få slippa regn eftersom det delvis var en enkel utomhuskonsert - och vi vann! Tack gode Gud!

Olle Jönsson på Ulvsmåla utan regn!


I ANDAKTEN spelar jag på min slitna blockflöjt en tonsättning av C.M Bellman; 1 Mosebok 8 då Noa går ur arken och planterar, bygger ett altare och ger ett tackoffer till Herren. 
Alltså "Gubben Noa"!...

... som inte är en sagofigur utan står på historisk mark, eller rättare sagt flyter runt på historiskt vatten...

Läs mer här:


Regnig musik.


Blöta hälsningar från

Helene Fransson Sturefelt, programkreatör och vattenhällare,
Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, ljudtekniker och redigerare.

- som rekommenderar tidskriften GENESIS för ett nytt sätt att se på livet och naturen.

www.genesis.nu







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar