Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 3 september 2021

UNDER DINA VINGARS SKUGGA

Fjädrar vid Fiskabacken.


Havet låg spegelblankt. Septembervattnet var svalt och klart. Ännu mindes det barnens lek och de vuxnas simturer. 
Längre ut gled svanarna ståtligt. Tunna fjädrar hade släppt då de putsade sig. Nu låg de och guppade i vattnet.

Jag vadade ut en bit och lät fötterna borra sig ned i den mjuka sanden. Förskrämda små sandskäddor simmade kvickt iväg i ett sandigt dammoln. Sjögräset vajade stilla. 

HERRE, TILL HIMMELEN STRÄCKER SIG DIN NÅD, 
DIN TROFASTHET ÄNDA TILL SKYARNA.
DIN RÄTTFÄRDIGHET ÄR SOM VÄLDIGA BERG, 
DIN RÄTTVISA SOM DET DJUPASTE HAV. 
Psaltaren 36:6-7.

Fullt av svanfjädrar.


Det är mycket lättare att umgås med naturen än med människor. Naturen är pålitlig och följer sina gudagivna naturlagar. Men människor är nyckfulla och ologiska, bekväma och oberäkneliga.

Orkanen Ida (Aida) över den amerikanska ostkusten har ställt till enorm förödelse. Den ligger nu över Grönland och stör ordningen i vädersystemen. Lågtryck och högtryck kommer i fel ordning, och varm hetluft kommer upp över Skandinavien.

Idag har det varit +23 grader. Den 3 september! Något är fel...

Klimatet börjar bli lika nyckfullt som människornas känslomässiga livsstil.

Nämen, vad ser jag?! Eller, vem ser mig?



Jag böjde mig ned och tittade på svanfjädrarna. Nere på bottnen bildades en skugga, som var mer än det jag såg på ytan...
En sådan stark sinnebild av Guds närvaro, fördold för den som lever sitt liv ytligt, men fullt förnimbar för den som lever på djupet.

Det är bara där nere på livets bottnen som man kan blicka uppåt... och skåda ytan. Helt andra sensationer finns där. Det är mer lockande att umgås med mjuka, vita fjädrar än trycket under vattnet där småfisk och slirvigt sjögräs regerar.

Som en jätte stod jag där i vattnet, lyckligt lottad att se båda perspektiven.

Svanarna höll sig på avstånd.

Flytande lätthet.



DIN NÅD ÄR DYRBAR, O GUD.
I DINA VINGARS SKUGGA FINNER MÄNNISKOR SIN TILLFLYKT.
Psalt 36:8.

Nej, Gud har inga vingar. Detta är en metafor, en symbol för att Gud är såsom moderfågel som skyddar sina ungar.

Två svarta platsörnar fladdrade i sin nylonlina borta vid båtarna.
- Mormor, är de farliga?
- Nej, de är inte på riktigt. Men de ska skrämma de andra fåglarna så att de inte bajsar i båtarna.
- Så plastfåglarna skyddar båtarna?
- Ja, det kan man säga.

Min dotterdotter visste inte hur bibliskt vårt samtal var.

Ser du plastfågelskrämman?



HOW PRECIOUS IS YOUR LOVINGKINDNESS, O GOD!
THEREFORE THE CHILDREN OF MEN PUT THEIR TRUST UNDER THE SHADOW OF YOUR WINGS.
Psalt 36:7

Lovingkindness - vilket underbart ord! Älskandevänlighet. Kärleksfullshetsgodhet.
Detta är Guds väsen. Det är dyrbart. 


Fritidsbåtarna vid den gamla bryggan blev en bild för kyrkan. Där kan man sätta sig och bara vara. Segla iväg. Dra ut över livets hav.
Plastörnen vakta och vakar. Sittbrädorna är rena. Där vill jag ta skydd en stund.

DEN SOM BOR I DEN HÖGSTES SKYDD OCH VILAR I DEN VÄLDIGES SKUGGA, SÄGER:

- HERREN ÄR MIN TILLFLYKT OCH MIN BORG, MIN GUD SOM JAG FÖRTRÖSTAR PÅ.
HAN RÄDDAR MIG FRÅN JÄGARENS NÄT OCH DEN FÖRHÄRJANDE PESTEN.
Psalt 91:1-2.

Skydd. Varning.



Det där sista var svårt. Räddar Gud mig från den förhärjande pesten?
Pandemin drar över världen, men som väl är är dödligheten inte särskilt stor - inte om man jämför med den riktiga pesten och koleran. 
Nutidsmänniskan tappar perspektivet ibland.

Men inte tror jag att någon går fri och immun från sjukdomar. Det är bara distans, renlighet och avstånd som skyddar mot smitta.
Jägarens nät är lättare att se än de osynliga små virusen.

- Mormor, man kan inte se sjukdomen, men den finns ju ändå. Det är precis som Gud. Jag ser inte Gud, men Gud finns ju.

Barnbarnet har en framtid som teolog!

Smakfull strandteolog.



GUD TÄCKER DIG MED SINA VINGAR, UNDER DEM FINNER DU TILLFLYKT, 
HANS TROFASTHET ÄR EN SKÖLD OCH ETT BÅLVERK.
Psalt 91:4.

Svanfjädrarna gled undan min kameralins.

Jag har varit på tempelinstitutet i Jerusalem och sett den nyproducerade Arken med keruber och dess vingar. När freden är kommen till Israel, skall templet byggas upp igen. Därför är man redo med inredningen. Den väntar klar!

Tempelinstitutet, Jerusalem. Iren Kärrbrandt.



Gud är som den där svarta plastfågeln - eller som den vita svanen - som täcker dig och mig när vi är under betryck.

SHURLEY HE SHALL DELIVER YOUR FROM THE SNARE OF THE FOWLER AND FROM THE PERILOUS PESTILENCE.

HE SHALL COVER YOU WIHT HIS FEATHERS, AND UNDER HIS WINGS YOU SHALL TAKE REFUGE, HIS TRUTH SHALL BE YOUR SHIELD AND BUCKLER.
Psalt 91:3-4.

Texten låter oss ana att det inte bara handlar om den farliga böldpesten och farsoterna, utan det handlar också om förrädiska sammansvärjningar, skvaller och falska anklagelser.
Översättningarna skiljer sig lite åt.
I den svenska översättningen är det Guds trofasthet som ger skydd. 
I den engelska är det Sanningen som skall vara skyddet.

Jag älskar sanningen!!

Lika mycket som jag älskar naturen.

Varken sanningen eller naturen kan ljuga. 
Men det kan vi människor, och jag avskyr det!

Så mycket skit.



Det finns en refug under Guds vingar.
Tänk dig ett stort trafiksystem där du inte kommer över. Det är för många bilar och de kör för fort. Kvickt hinner du halvvägs över.
Där får du stanna.

På refugen.

Men några jättelika vingar över dig...


DE FÅR NJUTA ÖVERFLÖDET I DITT HUS, 
I DIN GLÄDJES STRÖMMAR STILLAS DERAS TRÖST.
Psalt 36:9

Posten kom med röstkortet till kyrkovalet idag. 
Inte en enda av de ytliga politiska pamfletterna är i närheten av Guds överflöd i sitt hus... inte någon enda nomineringsgrupp talar om Guds glädjes strömmar, där vår törst efter sanning och rättfärdighet skall uppfyllas.

Jag har inte kommit till tro genom kyrkopolitiken. Tvärtom. Den har skadat församlingsarbetet på många håll, och garanterar endast att även de okunniga ska få vara med och bestämma... om något de inte tror på eller känner till, i sämsta fall.

Mina böner är att ni skall bli tillfredsställda av Guds fullhet - inte ert partiprogram!

THEY ARE ABUNDANTLY SATISFIED WITH THE FULLNESS OF YOUR HOUSE. 
AND YOU GIVE THEM DRINK FROM TEH RIVER OF YOUR PLEASURES.
Psalt 36:8.

Varning för högt grus.



Jag gick upp på stranden igen och tog tag i grepen som stod i buskarna. 
Den torkade tången rensades bort. Även det slirviga sjögräset en bit ut i vattnet.
Jag slet och körde minst fem lass med den rostiga skottkärran. Sen var det fint.

TY HOS DIG ÄR LIVETS KÄLLA.
I DITT LJUS SER VI LJUS.
Psalt 36:10.

Solen vilade på den stilla havsytan.

Skapelsen var helt i harmoni med sin Skapare.

Jag ville gråta av glädje och aldrig gå därifrån. Min kärlek, min älskade älskare!

FOR WITH YOU IS THE FOUNTAIN OF LIFE. IN YOUR LIGHT WE SEE LIGHT.

Jag badar i fjädrar.



Vi har vandrat i två Psaltartexter som beskriver Gud på ett oerhört vackert sätt.
Guds Ord har tagit sin boning ibland oss.
Lyssna inte på något annat än ditt hjärta och vad Herren säger till dig där! Och i naturen, som är hans vidöppna läsebok.

Plask!
Där tog mormor sig ett dopp!

Var välsignad.

Helene Sture Vingfelt,

- havsnära amatörfotograf och fjäderlätt bibelläsare...

Vi syns? Vi ses!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar