Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 16 december 2020

INTERNATIONELL BÖN Norea

Böner för Kambodja.


Böner, böner, böner!
Vad nyttar det till att bedja?

Mycket! Bön förändrar världen! Bön är först och främst mitt eget hjärtats öppenhet mot Gud. Jag lyssnar in Guds röst genom Bibelordet och sedan försöker jag formulera mig efter Guds vilja.

På något sätt förmedlas Guds kärlek till den vi ber för. Guds omsorg är alltid där, men ju fler vi är som ber, desto mer blåser vi bort fiendens motvind.

Detta inlägg är fullt av bönebilder som jag producerat utifrån Women of Hope och deras bönebrev.
Missionsorganisationen Norea (jo, det heter så!) är kopplat till deras bönearbete, där de framför allt använder radiosändningar (TWR Trans World Radio), vilket ligger mitt hjärta nära, som du ju vet.

Böner för Kirgizistan.


Jag publicerar även en uppmuntrande hälsning från en av medarbetarna i Norea; Maggan Johansson, woh@noreasverige.se

Internationell bönekoordinator är Lisa Hall, TWR. 
Kerstin Hanberger har översatt bönerna från engelskan.

Låt oss fortsätta andas bön.

Inte som ett måste - då kan vi lika gärna göra något annat - utan som en enkel vilja och bön att Guds vilja får ske, överallt. 

Och allt gott du ber för andra, det sköljer över dig, tillbaka!


Våg av bön över Singapore.

Här får Maggan ordet:

"Kära förebedjare! 
Nu närmar vi oss slutet av detta ovanliga år. Tack för att du har stått med i denna världsvida förbönstjänst under 2020. 
Om du finns som inte har möjlighet att träffa några anhöriga eller vänner och behöver någon att prata med så tveka inte att höra av dig! 
Bön är fortfarande ryggraden i denna verksamhet och den respons som kommer in bekräftar att Gud både hör och ser: 

- Hej hela teamet! Mina vänner berättade om programmet och jag beslutade mig för att hitta det och lyssna. Det har blivit min favorit och Gud har berört mitt hjärta genom det. Tack! 
Lyssnare i Bulgarien."

Böner för Etiopien.


"Våra systrar i Kristus lyssnade på några av era program som är extremt viktiga för dem. Det är deras dagliga portion av kommunikation med Guds kyrka. 

Det kanske verkar som om det inte är något speciellt att lyssna på radioprogram för de som har familjer, tillgång till internet och har möjlighet att gå på gudstjänst och läsa Guds Ord. 
Men för andra är det den enda möjligheten de har att kunna kommunicera med sin kristna familj. 
Det inspirerar dem att be för sina icke troende barn. 
Lyssnare i Ukraina."

Böner för Ukraina.


"Ge tack och ära till Gud för att vi har kristna program i radion. Jag kan lyssna på Guds Ord genom programmet Women of Hope via radion även om jag inte kan komma till kyrkan och tillbe Gud. Lyssnare i Kambodja." 

"Jag vill vittna om att Gud har botat min son från alkoholens fäste. Han gick varken till kyrkan eller bad. 
Utan nytta försökte vi i familjen straffa och förmana honom. Han fortsatte tills vi förstod att vår seger finns hos Jesus. Jag tackar mina medsystrar som bar detta i bön. Nu dricker han inte längre alkohol. 
Ära till Jesus. 
Lyssnare i Tanzania."

Böner i smittspridningens tid.


Lyssnaren i Tanzania sätter ord på vad det handlar om:
- Segern finns hos Jesus.
Det finns aldrig framgång i att hota eller straffa ett felaktigt beteende. Det är bara uppriktig och allvarlig kärlek som kan åstadkomma förändring.

Hur kan segern finnas hos Jesus, menar du?

För det första talar han sanning om människans tillstånd. Det finns ett ont mörker i oss, ett andligt virus om du så vill... en mental smitta av vrede då man blivit knäckt, vill hämnas och ge igen, blir aggressiv, börjar ljuga, stjäla, föröva...

Jag ber att jag inte skall svära för mycket över dessa djävla förbrytare!



När ljuset från Jesus genomskådar detta, gör det fruktansvärt ont. Ingen vill vara i ett sådant bländande sken - även om det är av kärlek. Särskilt inte om det är kärlek! 
För vissa har kärleken blivit ett svaghetstecken eftersom man bara känner till hugg och slag, med förnedring. 

Men innerst inne vet vi att det är fel.

Guds fiende släpper inte gärna ifrån sig sina offer, men när synden är genomskådad och erkänd, då börjar resan till frihet och upprättelse.

Böner för kroppens helighet!


Men, många goda lärare och mästare har talat fina ord. Vad är det för särskilt med Jesus som åstadkommer så stark förändring?

Så här i adventstid då julen närmar sig är det viktigt att se att Jesus är utstrålningen av Guds härlighet.
Jesus är skapad av Gud Fader själv, under Marias hjärta.
Gud, som format hela universum med alla dess underbara naturlagar, skulle inte Han kunna tända livet i en kvinna, om Han ville? Vilket är liksom svårast...?

Därför är Jesus så unik. Det han säger med "Dina synder är dig förlåtna" har ju sanktion från allra Högsta Ort!

Böner för ockultism-fällan!


När sedan påsken kommer, visar Jesus med hela sitt liv hur Gud bryter med ondskans makt och besegrar dess yttersta konsekvens: döden.
Jesus ger sitt liv som det sista offerlammet - för oss alla - och på tredje dagen uppstår han igen, ifrån de döda.

Det betyder att synden inte längre har makt över oss. När vi i vardagen lever som kristna vet vi att Gud har dragit oss in i hans förbund, där kärleken råder.
Många gånger snubblar vi och gör fel, men hela tiden får vi vara vända mot Gud så att Hans ansikte kan stråla över oss.

Denna strålglans finns också över krubban i stallet, över Jesusbarnet, som är den väntade Messias.

Böner för Vietnam och alla martyrer.


Det är så hemska böneämnen i Noreas bönekort... jag orkar inte tänka på det här! Och fula foton är det också... 
Ja, det är inte lätt att bildsätta hemska bönebehov med gulliga rosor... Men just därför är ju denna bön så oerhört viktig för dem som bli omslutna, eller hur!

Har du tänkt på att du själv kanske är föremål för någon som ber för dig?

Många gånger har jag upplevt när dagen går mig emot att nu borde jag rasa ihop, men det bär. Konstigt. Krångliga möten, missförstånd, jobbiga samtal... allt tycks vila i Guds händer och jag tar mig igenom, mot alla odds, under tårar.

Då vet jag att någon ber för mig - kanske du läser detta?! I så fall hjärtinnerligen TACK!
Det gör skillnad, stor skillnad!

Älska varandra!


Så låt oss ta denna tid av gråväder och social distans till att be för varandra.
Vi vänder problemet till en möjlighet.
Jag vet att Herren ser oss i denna pandemi - och väntar på att vi var och en skall öppna vårt hjärta för hans närvaro.

Många ber i smyg nu... av förtvivlan och rädsla. Vad gör Corona-viruset med oss?
Allvaret är stort när lungorna blir angripna, men framför allt handlar det om vad det gör med vårt hjärta?

Sjukvården måste få alla resurser, men vi då? Vi måste blicka inåt nu, erkänna att våra prioriteringar inte alltid är rätt. Ett liv utan Gud går inte i tider av kris...

Tiden är inne.


Men, hur skall jag be då?

Börja med ett enkelt "tack" för det du faktiskt har. Öppna sedan din Bibel och läs ett ord. Utan Bibeln faller bönen snart platt. 

Gud är i sitt Ord!

Med detta vill jag önska dig en vilsam vecka med djupa böne-andetag.

Min bönemat!



Helene F Sturefelt,

- fotopredikant och bönebedjare, i stillhet, med ett ben i himmelen och ett på jorden.



Skriv-bent.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar