Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 30 december 2020

ÅRSKAVALKAD 2020

Intorkat vin. Eller corona-virus?


Sällan har väl så många utvärderingar av ett år gjorts som detta hemska 2020.
För egen del har tre nattsvarta händelser präglat mitt år:

- situationen i Svenska kyrkan tvingade mig att - frivilligt - säga upp mig från min tjänst, efter 14 meningsfulla år i Karlskrona,
- samtidigt fick jag min släng av Covid-19 och jobbade hemifrån hela februari, med tung-andat bröst och hosta.
- Året avslutas med att vår mamma lämnar det jordiska livet. Vi är mitt i begravningsförberedelserna där vi hjälps åt i acceptans och bästa samförstånd.

Livet är tungt.

Tro inget annat. Men likväl har jag skrivit mina artiklar som bär Tro & Hopp, dock inte lika många som jag brukar. Jag erkänner att jag är trött, både i kroppen och själen. Men anden är vital!
Likväl har mitt skriv-benta år varit viktigt, kanske även för dig som läser mig ibland.

Sträcker mig mot ljuset.


Mina glädjeämnen - förutom storfamiljen - har varit fördjupat arbete med närradion i Sölvesborg, där Andliga sånger får allt fler lyssnare.

Missionsföreningen Norea, knutet till Women of Hope och Trans World Radio (TWR) får någon timme i veckan då jag gör de svenska bönekorten utifrån mina foton.
Att naturen tillfälligt fått tillfriskna från våra föroreningar har också varit ett stort glädjeämne. Frågan är bara hur länge till?

Scouternas utomhus liv ger glädje, särskilt när vi studerade maneterna... På tal om det, mina Aulawaablar och brofoto-tavlor har hängt på utställning, med viss försäljning - det är också roligt.

Här kommer några av årets bästa foton samt de rubriker jag hängett mig åt. Smaklig spis.

Hejdå 2020!


JANUARI

Året inleddes med en reflektion från Predikaren 3 om att ALLTING HAR SIN TID. Pianotangenterna ombesjöngs av Beatles i EBENHOLTS OCH ELFENBEN.
Visste du att JESUS ÄR GUDS TÄLT?!

Jag älskar berättelsen om de vise männen, STJÄRNTYDARNA UTAN GPS.
Läs gärna igen om vågor och lågor i VATTEN I BÅTEN.

I Efs Möllebacken, Karlskrona, har vi haft ett antal fina bibelstudier utifrån 1 Timotheusbrevet. Viktiga insikter har mött oss. KRISTUS ÄR UNIVERSUMS HERRE.
VILL DU VARA EN LAMPA?

Mer Beatles och Eleanor Rigby i ENSAM BAKOM KULISSERNA.
KÄNSLORNAS HÄMND beskriver den högkänsliga (HSP) personlighetstypen, om att vara både Stålmannen och Ynk.
GÅ OCH BADA, sa profeten till Naaman.

RADIOGUDSTJÄNST med Tiglat Malkey. DRÖMMARNAS VERKLIGHET skrev jag sist i januari.
Om du vill läsa dessa inlägg igen; klicka på årtalet till höger i kanten om texten, välj månad, välj rubrik.

Allting är fel.


FEBRUARI

Kampen mellan Jesus och Leviatan finns kommenterad i ATT GÅ PÅ VATTEN.
UR PRÄSTENS DAGBOK är en sorglig läsning där en icke-stödjande organisation lägger grunden till utbrändheten. UR PRÄSTENS ALMANACKA är vidrigt att läsa. Jag gråter... "kan du tona ned det religiösa..." Nej !!
UR MEMOARERNA fortsätter beskriva min plåga. Mitt huvud är överbefolkat.

På Kyndelsmäss skrev jag ÅLDRANDETS SKÄRPA.
TÖRNROSA OCH OSKULDEN dök upp på symbolpedagogikens träff. Läs om PROFETEN MIKA och en NOBELPRISTAGARE från Etiopien.
LEDAREN BÄR SITT FOLK, eller hur, Mika?

Nu lär jag mig hur vi ska ladda upp Andliga sånger i molnet och sedan ladda ned programmet igen, för att göra det tillgängligt både här på bloggen och på Facebook. ANDLIGA SÅNGER ger dig 59 minuters god, kristen musik med enkla reflektioner och ett och annat tut på munspelet...

JAG ÄLSKAR INTE DIG - om lögnaktiga ord. CURLING-GUDEN. På Alla Hjärtans Dag skrev jag tre dikter i TRE SORTERS KÄRLEK.
ANDLIGA SÅNGER med tro och tvivel som tema.

LOMHÖRD PÅ DÖVÖRAT. Enneagrammets personlighetsbeskrivningar finns i FEL & BRISTER.
ANDLIGA SÅNGER för sökare.

Finns det SJÄLAVÅRD I MELODIFESTIVALEN? Ja, minsann! 

Frälsarkrans. Silo. Sölvesborg.


MARS

Det var så spännande att jag var tvungen att göra ett radioprogram bara med melodifestivallåtar i ANDLIGA SÅNGER 24/2.

Ett viktigt bibelstudium om församlingsbygge finns i BYGG FÖRSAMLING MED...
Nu går vi in i kyrkans fastetid i PRÖVNINGENS STUND.
TEKANNAN KROSSAS i denna symbolpedagogik-träff.

Keltisk musik med intensiva texter finns i ANDLIGA SÅNGER Vitehall.
En keltisk bön i REGNTÅRAR I SKOGEN.
Nu börjar alla förstå att det smygande Coronaviruset är snabbt, grymt och tar vem den vill... VIRUS, VIRUS.

KÄRLEKENS ÄKTA NARUDS. I Vadstena skrev jag ISKYLANS SKÖNHET. En stum ande finns i KAMPEN MOT ONDSKAN.
Bibelstudiet om DEMONER OCH OREN MAT var viktigt.

I Vadstena finns det en PILGRIMS-KOMMUNITET. Läs om NEDERLAGETS SEGER, inspirerat av Christian Braw.
ANDLIGA SÅNGER lyfter fram bönen Fader Vår. Vackert!

Predikan på Marie Bebådelses Dag kan du läsa i HANNA, GUSTAV II ADOLF OCH ARNDT.
ÄNKOR OCH ÅTRÅ, från 1 Timotheusbrevet.

ANSVAR, ALLMAKT I PANDEMIN. Nu var jag tvungen att hitta på en saga för att bearbeta smittspridningen i  VIRUS-VERA RÄDDAR VÄRLDEN i Virusborg.

Ansvar.


APRIL

ANDLIGA SÅNGER uttrycker oron i detta avsnitt. VANDRINGS-GUDSTJÄNST till Saltö. Jag gör ett påskprogram om Golgata i ANDLIGA SÅNGER 7 april.
Det är påskafton i FADER, FÖRLÅT DEM. Följ med på en PÅSK-VANDRING till Stumholmen.

Jag är så tacksam att få arbeta med radio! Det är en dröm som går i uppfyllelse. Med glädje gjorde jag ett program om påskens uppståndelse i detta avsnitt av ANDLIGA SÅNGER.

Blogginlägg nr 1.900 handlar om INTE SYND OM OSS. Läs om smittskydd och religioner i UNDERKASTA ER!
Följ med på vandringsgudstjänst med Falkvikskyrkan i Sölvesborg i TAPPER PESSIMIST.

Hur död är döden? undrar jag i KAPELL-KYRKOGÅRDEN.
Barn och deras tro får plats i avsnitt 16 av ANDLIGA SÅNGER.
LÅGINTENSIV - ELLER HÖG? är temat för Frälsarkransvandringen till Stakholmen i Karlskrona.

En KLAGOSÅNG. Eftersom vi inte bör samlas inomhus till gudstjänst genomdrev jag flera vandringsgudstjänster i det fria. VILA VID LUGNA VATTEN.
KÖRSBÄRSDALEN och Edvard Grieg.
Bibelstudium om SLAVAR OCH PENGAR - en oerhört intressant genomgång av hur slaveriet upphörde i kyrkan.

Våren jublade i ANDLIGA SÅNGER nr 17. GRÄNSLÖSA GRÄNSER, om normlösheten.
Frid vare med er alla i ANDLIGA SÅNGER.
Frälsarkransen inspirerade till ännu en vandring i GÅ I TYSTNAD.

Uppståndelse.

MAJ

Jesu förbön finns i JAG BER FÖR ER.
Pilgrims-präst Hans-Erik Lindström inspirerar med sin bok Naturens Katedral i MASKROSENS VÄXTKRAFT.
NATTENS PÄRLA och nyanser av svart och vitt. REGN, BLÅST, SOL, en vandring på Wämöleden i Karlskrona.

Finns det kristna sånger på ukulele? Det undersöker jag i ANDLIGA SÅNGER nr 19.

Så kom en av mina svåraste dagar i tjänst... min avskedspredikan i Kungsmarkskyrkan i sinnesromässan, AVSTÅND där Abraham, Sara och Hagar fick tala. Kärleken från församlingen var massiv. Jag var förtvivlad - - -

Jag tog mina sista krafter till att genomföra en pilgrimsvandring på hemmaplan, i regn... HÄLLEVIK-MJÄLLBY. Läs om hur jag och min man förhindrade en skogsbrand i BRINNANDE MYRSTACK.

Gospelmusiken flödar i ANDLIGA SÅNGER. Nu är jag så trött att jag inte orkar skriva längre. Jag vilar, sover, äter, går kilometrar...

Vandring till S Långö.


Kristi Himmelsfärd är en viktig högtidsdag för mig. Himlen visade tydligt vad som hände i MOLNTRAPPA OCH VINGMOLN vid Mjällby kyrka.
DÖDEN LÄR OSS LEVA. Läs om mansrollen i VÄND FÄDERNAS HJÄRTAN.

Jag hänger mig åt vår förkristna historia kring vikingar och gjorde ett radioprogram om det i ANDLIGA SÅNGER.
Om våld, förstörelse och kvävning står det att läsa i "KAN INTE ANDAS".
KROPPENS GLÄDJE, TROTS ALLT, om de fem sinnena och kremation.

Det är midsommar i ANDLIGA SÅNGER.
POETENS SKARPA PENNSPETS. Det är bröllopstema i ANDLIGA SÅNGER nr 24.
Läs om ÄKTENSKAPETS HEMLIGHET och Efeserbrevet, viktigt!

TA BORT, VÄLT OMKULL! Barn och ungdomars musik tar plats i ANDLIGA SÅNGER. 

Kristi himmelsfärd. Det ser jag.

JULI

Lukas 15 SYSKONBRÅK, VEM INGRIPER? Läs om en DRÖMTOLKNING och ett staket.
I Åhus fick vi träffa vännerna i Hope for This Nation. Vilken frimodighet! Vilken bönekraft! Läs mer i HOPP FÖR VÅRT LAND.

DÖM INTE - JODÅ. Om skilsmässa. Viktigt.
Om Corona och arbetslöshet bearbetas i ANNORLUNDA SORG och SKAM.
Lovsång och bibelläsning i närradion, 92,0 MHz ANDLIGA SÅNGER, en repris från februari.
KRETSLOPP AV TRAMS, om lärjungar och influensers.

KASTA ELD FRÅN HIMLEN, om profeter och avgudar. Hela världen sjunger med Per Harling i ANDLIGA SÅNGER nr 10.
DEMONERNAS BEKÄNNELSE, inspiration från Stanley Sjöberg - var välsignad!

På Förklaringsberget finns en RELIGIÖS BUBBLA.

Gult och blått. De vackraste färgerna!


AUGUSTI

På grund av Corona-viruset blev alla festivaler inställda detta år. Alla sociala kontakter minskades och vår längtan efter varandra blir allt större. Ingen Sweden Rock, ingen stadsfestival Killebom och ingen Jazzfestival i Hällevik - så trist! 
Men vi måste hålla restriktionerna. Just därför blir det digitala hjälpmedlen så viktiga, eller hur! Och radion. Kristen jazzmusik flödade i detta avsnitt av ANDLIGA SÅNGER.

TRÅNG PORT och SMÄRTA. Följ med på BILGRIM PÅ ÖLAND.
Kristen hip-hop dyker upp i ANDLIGA SÅNGER. Läs om min efterforskning vad ALE STENAR kan betyda - en kvinnlig reliositet!

KONSTEN ATT FÖRSTÅ, om vikingar. HEDNISKA VECKODAGAR.
TRÄNGSEL ELLER AVSTÅND.
APP, APP, APP! Om den digitala världen. GUDSTJÄNST I YSANE KYRKA.

MISSADE TILLFÄLLEN och ALLVAR. Pilgrimens sju nyckelord är i centrum i ANDLIGA SÅNGER.
SODOM OCH GOMORRA och ALLMÄN ONDSKA...

HÄNDER FULLA AV BLOD, läs om Freja, Koranen och religioner.
Pilgrimsvandring på Stibyberget och FADER VÅR på STIBYBERGET.

Kapelludden, Öland.

SEPTEMBER

Vi lämnar sommaren sakta bakom oss och går in i septembers klarhet. Jag skrattade högt när jag gjorde ANDLIGA SÅNGER "Trygga räääkan" med barnens missuppfattningar av kristna uttryck.
GYLLENE REGELN, är den unik?
WOMEN OF HOPE, Noreas bönekort. 

Lyssna till välsignelsen i många former i ANDLIGA SÅNGER. 
GLÖDANDE KOL och HÄMND. I Falkvikskyrkan predikade jag om ENHETEN I KRISTUS.

Dansbandsfestivalen i Ulvsmåla fick ett eget avsnitt i ANDLIGA SÅNGER. Ales Schylman inspirerade till ENHET BLAND SYSKON.
TANTEN MED LILA HÅR. Jag umgicks med Elvis och Christer Sjögrens musik i ANDLIGA SÅNGER nr 30.
Jobbiga böner i MÄN SOM DÖDAR. 

Annat som kan döda är MANET, NÄSSLA, POLYP. Greta Thunberg och LILLA FLICKA, RES DIG UPP, Kafarnaum.
Högaktuell är LUTHERS PESTSKRIFT från 1500-talet. Ska prästerna fly?
ANDLIGA SÅNGER om änglar - men inte människor.

ÄNGLAR och GUSTAV DAHLÉN, om New Age och Doreen Virtue.

Ale stenar - en plats för tillbedjan?


OKTOBER

Det blir ännu mer av den varan i ÄNGLAR och DOMSBASUNER. Jag giller inte skorpioner, inte i någon form.
Hösten bjuder oss sina frukter till tacksamhet. Det finns i musikalisk form i ANDLIGA SÅNGER nr 32.
VILSE I SAMTIDEN. Ekollonen regnade över oss i regn och blåst när höstvädret växlade om. VISHETEN ROPAR och Salomos vishet. Det blir som en röd tråd denna månad.

Jag gör upp med "Positivt tänkande" i detta avsnitt av ANDLIGA SÅNGER.
ROPSTENAR och SALOMOS VISHET.
AKTERSEGLAD AV FRAMTIDEN. Från Vadstena kommer NATTFROST OCH SOLUPPGÅNG.
Pilgrimskommuniteten gjorde en PILGRIMSVANDRING TILL GRANBY.

Mina foton illustrerar BÖN FÖR FÄNGSLADE, Norea och Women of Hope. VÄLJ DIN SVÅRIGHET.
Predikan LEVA TILLSAMMANS - AVVISAD.

Musik kring sorg och saknad i ANDLIGA SÅNGER och fina tankar kring vad ordet "adjö" betyder.
OFRI YTTRANDEFRIHET. Jobbiga händelser, jobbigt att skriva.
Bibelstudium i Möllebacken Efs, 1 Kor 1:18 GUDS VISHET OCH GREKERNA - åter igen en uppgörelse med nyandligheten och dess baksidesmörker.

Manet i lupp.

NOVEMBER

Det är Allhelgonatid. GRAVLJUSEN KLINGAR OCH FRÄSER. Jag sammanställer underbara sånger om himlen i ANDLIGA SÅNGER nr 34.
JERUSALEM och NYTT LIV I KRISTUS.

Hur låter en korsning mellan en gitarr och en ukulele - en guitalele? Lyssna på ANDLIGA SÅNGER nr 35 med temat "glädje".
SALOMO BER OM VISHET, inte rikedom.

Nu har jag skrivit 2000 inlägg under elva år. Det blir ca tre i veckan. Sådan är jag. Skriv-bent.

Vart är vi på väg?

DECEMBER

När man läser Bibeln måste man vara uppmärksamma på de små orden. PREPOSITIONERNAS LOVSÅNG.
RONDEL-VIRUS är fula dikter om fula Coronan. Är GUDS RIKE INOM OSS? Inte automatiskt... 

Vi upplever både avkristning och påkristning av vårt land. Hillsong är en typ av nybildade församlingar som fokuserar på lovsång, bibelpredikan och förbön - mycket bra! Jag ägnar hela programmet ANDLIGA SÅNGER nr 36 åt Hillsong-musiken.

VAKA OCH VÄNTA I EN "PAKTIV" TRO. Vad är det?
Lukas 17 om att RYCKAS UPP, RYCKAS MED. Lite ångest kan anas. ÅSKA, HAGEL, SOL och en KYRKA, Sillhövda.

Fysiskt avstånd, men inte hjärtligt.


Naturkatastrofer, politiska konflikter, religionsmotsättningar och pest är delar av den sista tiden. Covid-19 sätter skräck i allt fler och sjukvården går på knäna - böner för er!! Många känner att vi kanske närmar oss den yttersta tiden. Visst gör vi det. Idag är vi en dag närmare än igår.
Hur skildrar man det musikaliskt?

Det är bara hårdrocken som vågar närma sig så starka texter och som kan uttrycka det trovärdigt. Jag och min make, tillika ljudtekniker, lade ned mycket stort arbete på att genomföra detta avsnitt av ANDLIGA SÅNGER "apokalyps/ domssöndag". Det ska du lyssna på!

Favoritplats.


HESEKIEL och TEMPELSTRÖMMEN. Bibelstudium om JOB och VISHETEN, denna termins tema.
KRISTUS KONTRA ADAM. Med foton från Genesarets sjö skriver jag om FISKARNA SOM SORTERAS.

Nu har de flesta kyrkor och församlingar lärt sig så mycket om digital teknik att allt flera klarar av att sända gudstjänster via Facebook eller Youtube. Det är mycket bra!
Listerkyrkan, Efs i Hällevik, sände sin allra första gudstjänst i digital form på 1 Advent. Predikan handlade om LEDARSKAP PÅ ÅSNAN.

Adventsmusik är inte julmusik, det skiljer kyrkan noga på. Lyssna här ANDLIGA SÅNGER "advent".

Advent är inte jul.

DECEMBER

Stolt konstaterar jag att mitt skötebarn har elva välskötta år bakom sig. BLOGGEN FYLLER 11 ÅR.
Antalet läsare är stadigt mellan 100-150 varje dag. Men det ska vara fler, hjälp mig sprida!

ÖVERMANNAD AV GUDS NÅD är god, teologisk läsning av vad tre hebreiska bokstäver kan betyda.
APELGRÅ PLOG-BIL är en skånsk felläsning som roade mig.
Lucia kommer till ANDLIGA SÅNGAR nr 40.

MONEY, MAGIC, MEANING, företagspsykologi på 2 Advent. 40 årsdagen av John Lennons död finns i IMAGINE-TRO.
KVINNLIGA LÄRJUNGAR - jag visste det! INTERNATIONELL JULBÖN med mina bönekort till Norea (nej, det är inte banken!).

Här tog mina krafter slut. Bakom skrivandet finns ett liv som fick mig att känna mig som Lots hustru. Försaltad bitterhet skall ingen leva med. Och så kom dödsfallet.

Ring ut. Ring in.

Livet lämnade vår mamma.

Hon bröt lårbenshalsen 11/12, opererades kvickt 12/12 - tack sjukvården! Men hon återhämtade sig inte. Vi förstod att kroppen inte orkade mer. Tre intensiva dygn på äldreboendet, iklädda visir och platskydd kunde vi alla ta ett sista farväl.
Tio dagar senare, på årets mörkaste dag den 21/12 lämnade hon jordelivet. Vi är så tacksamma till att omständigheterna blev som de blev. 
Allt var förberett i bön sedan lång tid tillbaka. 

Nu fokuserar vi på en vacker begravning.

Här borde jag avsluta denna årskavalkad med en önskan om ett gott nytt år - och det gör jag. Men det är bara en hållhake; jag tror inte att året som kommer bli gott... Vi har mer motgångar att vänta.
Just därför måste vi tillsammans söka Gud i bön för att inte gå vilse.
Det är vårt enda hopp.

Själva och själviska kan vi inte fortsätta som vi gör.

Skål?

Jag tror jag kan alla nyanser av svart nu.

Skrivbenta hälsningar från
Helene Fransson Sturefelt, V.D.M.

På återhörande.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar