Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 7 december 2020

ANDLIGA SÅNGER - Lucia

Nya Luciasånger.


Välkommen till Andliga sånger, radio Sölvesborg, som i detta avsnitt bjuder på både välkända och nyskrivna Luciasånger!
Från CD'n "Barnens Jul" finns många underbara julsånger skrivna av Thord Gummesson, Stockholm. Lyssna på dem!
Från St Nicolai kyrka i Sölvesborg kommer några Luciasånger med organist Cecilia Lind och kantor Krister Liljengren - tack för samarbetet!

Sedan gjorde jag en lustiger sak... För många år sedan skrev jag en Luciasång tillsammans med Christer Hultgren i Karlskrona - han som skrivit den fina psalmerna "Jag vill ge dig O Herre min lovsång" (702) och "Herre, till dig får jag komma" (758). Nu finns den utgiven på Kyrkosångsförbundet - gå in på deras hemsida så finner du den där!

Min Luciagång.


Men den finns inte inspelad... så jag spelade själv både synth och gitarr... ja, ja, det kan bara bli bättre!
Här kommer 59 minuters ljus musik i mörkret. Håll till godo!
Klicka på den blå länken så startar programmet.



MUSIKLISTA

CICCIE PERNVEDEN MALM: "Det sjunger i själen och hjärtat".

BARNENS JUL: "Tänd ett ljus", "Stjärngossarnas visa", "Juletid, julefrid" (Lasse Berghagen) samt "Tända ljus i alla fönster" - skrivna av begåvade Thord Gummesson, Danderyd/ Tyresö med alla intäkter till Rädda Barnen.

ANNE SOFIE von OTTER från CD'n "Home for Christmas": "Sankta Lucia".

ÅSA JINDER: "Santa Lucia" och "Jul, jul strålande jul".

SÅGSKÄRA från CD'n Apelgrå: "Lussemarschen", "Goddagen här inne" och "Godmorgon käre Far".

St Nicolai kyrka: "Nu är jag Lucia" ur sångboken Psalmer i 2000-talet, "Lucia, du strålande brud" ur sångboken "Sånger för stora och små", Verbums Förlag.

CHRISTER HULTGREN och HELENE STUREFELT: "Ljus och röda band".

Ljusdrottning och martyr.


EN KLASSISK JUL: "Goder Afton mitt herrskap" med Adolf Fredriks flick- och gosskör, och "Betlehems stjärna" med Gösta Winberg och Stockholms Ensemble.

JUL, JUL, STRÅLANDE JUL: Tito Beltran på italienska "Sancta Lucia".

ALICE TEGNÉR från CD'n Visor: "Goder afton" och "Tomtegubben som hade snuva"... ja, jag kunde inte låta bli i dessa förkylningstider!

Musik till avsnitt nr 39.

Det är inte säkert att det blir några luciatåg alls denna Corona-vinter. Därför är detta program extra viktigt, tänker vi.
Ljusa hälsningar i mörkret från, 

Helene Fransson Sturefelt, programkreatör vid mikrofonen,
Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, ljudtekniker.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar