Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 10 december 2020

IMAGINE - TRO

Tänk dig, julrosen blommar!


Tänk dig. Föreställ dig. Kan du framställa en bild framför dig vad det är John Lennon vill säga med sin världsberömda sång "Imagine" från 1971?

Bredvid denna sång ställer jag Marie Fredrikssons sång "Tro, jag vill känna tro" från 1996. Vad händer när de möts?

Och mellan raderna tänker jag låta min själsfrände (!) Louise Glück få tala, med sitt intresse för de grundläggande existentiella frågorna, där hennes översättare lyfter fram hennes känsla av att höra ihop med något annat än bara minnen.

Louise Glück - respekt!


Gjorde John Lennon det också? Eller var han bara en desillusionerad materialist, med drag åt österländsk filosofi?
Anade Marie Fredriksson en himmel, eller var allt bara slut sen?

8 december. 9 december. 10 december.

Tre datum.

John Lennon sköts till döds av en galning den 8 december för fyrtio år sedan.
Marie Fredriksson dog i sviterna efter långvarig kamp mot cancern den 9 december förra året.
Louise Glück tar emot Nobelpriset i litteratur idag, den 10 december, i digital variant, corona-anspassad detta svåra år 2020.

Livet talar med döden.


För mig är det viktigaste att förstå hur någon tänker. I andra hand kommer hur jag själv uppfattar en text.
Jag vet inte vad dessa två stora artister tänkte när de skrev sina sånger, men jag vet hur sångerna har påverkat mig, och om det vill jag nu berätta. Risken är stor att jag feltolkar dem, men just nu ligger allt i betraktarens öga, det vill säga hos mig. 

Själva ordet "imagine" har flera betydelser: 
- engelska: "föreställa sig", "inbilla sig", "tänkbar", "metafor", "inbillad".
- svenska: "imaginär" = "inbillad", "overklig".

IMAGINE

    "Imagine there's no heaven
     It's easy if you try
     No hell below us
     Above us only sky
     Imagine all the people 
     Living for today - aha."

"Tänk dig att det inte finns någon himmel. Det är lätt ifall du försöker". 
Nej, jag som lever med himmelens verklighet - i betydelsen ett andligt liv med Gud Fader - kan inte inbilla mig något så märkligt som att det inte skulle finnas en "himmel".

"Inget helvete under oss. Ovanför bara skyn". Nej, inte heller det kan jag föreställa mig, eftersom livet hela tiden har konsekvenser, i allt vad vi gör, hela tiden.

Finns det ingen himmel?


Louise Glück undersöker i sitt skrivande vad det innebär att leva på den här konstiga planeten och vad det har för konsekvenser för moral, drömmar och ångest - och den där svårgripbara känslan av att att höra ihop med något annat.

Men jo, om John Lennon skriver detta som en udd mot religiösa system som förtrycker människan, då är jag med på noterna! Om "heaven" och "hell" är en metafor att makthavare straffar och belönar sina underlydande med detta värsta missbruk av "religion", då är jag med.

"Att leva bara för dagen" - nej, det passar inte mig. Tror jag... eller?

Mullvad på kyrkogård. Underjordisk hälsning.

Vers 2.
     "Tänk dig att det inte finns några länder.
       Det är inte svårt att göra.
       Ingenting att döda eller dö för.
       Och ingen religion heller.
       Föreställ dig att folk lever i fred."

Precis! Här beskriver John Lennon den "himmel" jag lärt känna i Bibelns uppenbarade texter! 
Jesus berättar om "Guds rike" som inte är nationsgränser eller stater. Det är ett rike där Guds kärlek med förlåtelse och försoning har renat människan från hennes girighet.

Detta är en enkel och poetisk omskrivning - fast utan Gud - av Uppenbarelsebokens 21 kapitel.

GUD SJÄLV SKALL VARA HOS DEM OCH TORKA ALLA DERAS TÅRAR, OCH INGEN SORG OCH INGEN KLAGAN OCH INGEN SMÄRTA SKALL FINNAS MER...
Uppb 21:4.

Torkade tårar?

Vers 3.
    "Tänk dig att det inte finns några ägodelar.
     Jag undrar om du kan det.
     Inget begär efter glupskhet eller hunger.
     Ett mänskligt broderskap.
     Förställ dig att alla folk delar med sig i världen."

Detta är precis vad som hände i den första kristna församlingen! Det var en sann gemenskap kring apostlarnas undervisning, den inbördes hjälpen, brödbrytandet och bönerna.

DE SÅLDE ALLT VAD DE ÄGDE OCH DELADE UT ÅT ALLA, ÅT VAR OCH EN EFTER VARS OCH ENS BEHOV...
Apostlagärningarna 2:42-45.

Detta har ju sedan levt vidare i olika former av klosterrörelser, men också i nutida sammanhang där människor går ihop och delar på gräsklippare och bilar...
"No need for greed" - jag är med dig, John!

Låt oss dela. På allt!

Refräng:
    "Du kan säga att jag är en drömmare.
     Men jag är inte den enda. 
     Jag hoppas att du en dag kommer att vara med oss
     och att världen kommer att bli enad.

"Be as one" - bli som ett, bli enad, bli en enhet.

Jag delar Lennons dröm, men det kommer inte att bli så. Än.
De mörka krafterna med pengar och våld är alltför starka. Kampen är ojämn, men vi måste alla deltaga i den.
När Jesus Kristus i sin gärning har lagt alla djävulska fiender under sig - där den sista är själva döden - då skall han själv underordna sig Gud Fader:

... SÅ ATT GUD BLIR ALLT, ÖVERALLT. 
1 Kor 15:28

Louise Glücks aning om det större sammanhanget - för mig en uttalad tro på Gud - ger mig kraft för varje dag att plocka ännu ett skräp på mänsklighetens gator.

Kan världen enas?


Detta för oss över till Marie Fredriksson och hennes sång TRO.

    "Tro, jag vill känna tro, 
      jag vill känna morgondagen nalkas här i lugn och ro.
      I en vintervärld, finns det någon tro?
      Jag vill känna önskan om en tid så ljus som friheten, känna tro igen.".

Jag tycker så mycket om Marie Fredrikssons sånger; hennes röst med stor närvaro där hon förmedlade innehållet i sina texter.

Ordet "tro" har också flera betydelser på vårt språk:
- "tro" =  "tillit", "förhoppning", "gissa", "ana".

I biblisk förståelse betyder "tro" = relation, tillit, till Gud.

I all poesi finns många lager. Jag vet inte vad Marie tänkte eller hade upplevt då denna sång skrevs, men jag vet vad den gör med mig.
Jag vill känna tillit att inget ont skall drabba mig mer, inga fler prövningar, inga hot eller krav, ingen svart kritik eller oväntade slag.

I en vintervärld... ja, vilken? 
Ingen snö i sikte, ingen kyla som får naturen att lugna sig till vila.
Eller vinter i betydelsen att pandemin tvingar oss till onaturliga avstånd oss emellan. Det blir kallt att hålla distans. När kommer den ljusa friheten åter?

Vintervärld. Eller höst? 

Vers 1.
     "Drömmarna vi har känns som bleka höstar.
      Där har sommaren redan regnat bort.
      Det spelar ingen roll hur vi gråter våra tårar.
      Svaren är en viskning i en värld långt bort.

Ja, svaren på livets existentiella frågor tycks vara i en värld långt bort... Ovan skyn? Eller här på jorden? Eller i det gudsrike som Jesus levde ut, och fortfarande räcker oss?!
Men en sak är säker; tårar gråter vi!!


Vers 2.
     "Att vilja men inte känna är nog så svårt.
      Att se men inte höra, du vänder dig bort.
      Du sa: inget här är givet, för sådant är livet.
      I dina ögon finns ingen önskan eller någon lust och längtan."

Och jag tänker: Att känna men inte vilja... är nog så svårt! När känslorna övermannar en, i sorg över alla förluster, i smärta över att livet bjuder sådant motstånd och i förtvivlan de dagar då framtiden inte alls är ljus...

Men vem har Marie Fredriksson mött som är så desillusionerad att hen tappat både lust och längtan?
Sant är att inget är givet, men när vi förlorar hoppet, då öppnar sig avgrunden - och det är Farligt! Då måste vi rycka in och hjälpa varann, akut, med En Gång!!

Att se, men inte höra, du vänder dig bort... Vad har hänt? Gör inte det!
Vänd dig om. Vänd tillbaka. Kom hem. Omvänd dig.

Kom hem! Hem till Gud.


Livet är relation.
Relation är kommunikation.

Jag tror på en Gud som är Ordet, det ord som blev "kött", tog kropp och boning i människan. Jesus Kristus - Guds levande Ord, till oss. 

Guds helige Ande skapar relationer, med Gud, och hjälper oss att se varandra.
Anden är Guds kommunikation med den mänsklighet han har skapat och älskar så innerligt.

Tro... 
Jag tror på en himmel som vi kan ana redan här och nu. 
Jag behöver inte inbilla mig att det finns ännu fler helveten än det vi redan skapat här... men det kanske finns en nivå till... I det mörkret tar jag emot varje smula av hopp som kan få livet att ljusna.

Inget behov av att äga, inget behov att deltaga i köphysterin. Men än så länge, John Lennon, behöver vi skydda våra gränser mot det som är destruktivt och vill ta över. 
Det finns virus på alla plan - mentala, digitala och fysiska.

Fin. Temperaturmätare på döden?


Ikväll skall vi fira Nobelfest hemma i vårt vardagsrum. Vi skall duka fint, klä oss fint och äta fint för att tacka Gud för all den vetenskap som ökar förståelsen för livets djupa mysterium.
Vid middagen skall jag få berätta om nobelpristagaren i litteratur....

... och jag skall inleda med hennes variant av Imagine:

"Det var på den tiden vi var lyckliga.
Vi hade inga minnen."


Djupt existentiella hälsningar,

Helene F Sturefelt,

- skriv-bent amatörfotograf som fotograferade en gråkall vinterdag runt Gualövs kyrka, Bromölla kommun. Var rädd om varann.

Jag vill känna tilltro. Igen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar