Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 30 december 2019

OMVÄNDELSE, som ett barn


Det är jul hela tiden...


I år ligger helgdagarna tätt. Måndag, Julafton, Juldagen, Annandag och fredag, lördag och söndag efter Jul...
Vi som arbetar i kyrkan är igång hela tiden. I år finns det ingen återhämtning... förrän i januari. Men vi gör det för din skull, för att du ska få en underbar jul där den verkligen händer - i kyrkan.
Vi gör gudstjänster också för att vi måste - Kyrkolagen föreskriver gudstjänst på varje röd helgdag.
 
Här kommer min predikan, med temat "Guds barn", men jag valde att fokusera på ett annat ord.
 
LÄRJUNGARNA KOM FRAM TILL JESUS OCH FRÅGADE:
- VEM ÄR STÖRST I HIMMELRIKET?
 
HAN KALLADE TILL SIG ETT BARN OCH STÄLLDE DET FRAMFÖR DEM OCH SADE:
- SANNERLIGEN, OM NI INTE OMVÄNDER ER OCH BLIR SOM BARNEN, KOMMER NI ALDRG IN I HIMMELRIKET.
 
DE SOM GÖR SIG SJÄLVA SMÅ SOM DET HÄR BARNET, ÄR STÖRST I HIMMELRIKET.
OCH DEN SOM I MITT NAMN TAR EMOT ETT SÅDANT BARN, TAR EMOT MIG.
Matteus kap 18:15.
 
Gud börjar längst ned.


Vi är mitt i julfirandet och samlas idag kring bibeltexter med temat ”Guds barn”. Vi har fått lyssna till Jesaja som beskriver hur ”vargen bor med lammet och kalv och lejon betar tillsammans – och en liten pojke vallar dem”… (Du får själv läsa texten i Jesaja 11) och Apostlagärningarna som beskriver hur det utsatta barnet Moses blev Gamla Testamentets allra största ledare.

Och i evangeliet berättar Jesus alltså om barnen såsom de största i himmelriket.

Men det handlar inte om barn… inte alls! Det handlar om ett annat rike där OMVÄNDELSEN är ett faktum, som skapar det nya livet.


Helt om.
 
 
Det här är svårt att förstå för oss som har omvänt oss från fattigdom och lever i överflöd, för oss som inte är i väpnade konflikter utan lever i fred sedan många hundra år. Vad ska vi omvända oss ifrån?
 
Och att ta ett barn som exempel fungerar inte särskilt bra idag, då vi har stora svårigheter i skolan med ouppfostrade barn, som inte fått lära respekt, barn som driver med sina föräldrar där man inte alltid orkar ta konflikterna och sätta gränser.

Vi har romantiserat begreppet ”barn” och tappat fokus på det som är viktigt; att ta ansvar och att kunna lita på varandra.
 
Men vad är det då Jesus menar? Omvänd er…


Omvänd er.
 


Om vi skulle sätta en enda rubrik över alla händelser i Bibeln så är det just detta: att omvända sig. Människorna vänder sig gång på gång bort från Gud. De vill gå sin egen väg, skapa sina egna lagar som gynnar de egna intressena.
Människan är sitt eget högsta mått och behöver inte längre någon Gud, så är dagens uppfattning.
 
Och när vi tar bort Gud, då rycker vi undan grunden för vad som är rätt och fel… samtidigt som vi ropar efter en värdegrund som ska ge oss en riktning i livet. Ser vi inte att det hör ihop?

Att skapa sin egen mening är också ett credo för dagen – men det skapar bara oro och ångest, med en känsla av att allt tydligen är meningslöst… eftersom vi själva måste skapa vår mening.
 
Det är i denna vilsna tid som ropet på omvändelse nu kommer.

- Omvänder er bort från er själva! Omvänd dig från ditt eget stora Ego. Omvänd dig till den Gud, som älskar dig och som har en plan med ditt liv!


Gud vill tända din lykta.
 


Det handlar inte om att bara försöka leva klimatsmart och sluta flyga… eller äta färre kolhydrater och mindre mängd socker…
Nej, omvändelsen är en bättring som går på djupet, som är en konsekvens av ett verkligt möte med Gud.

Det är inte du som skapar Gud… det är Gud som skapar dig… och som ser dig och vet vem du är! Gud känner dina innersta behov, och ser hur vi försöker mätta vår existentiella ångest med konsumtion och yttre stimulans – utan någon som helst varaktig tillfredsställelse.
 

Johannes Döparen ropade:

- OMVÄND ER OCH GÖR BÄTTRING, FÖR HIMMELRIKET ÄR NÄRA!

Aha! Där fick vi en motivering! Vi ska omvända oss för att Guds himmelrike är nära – och det är ingen överstatlig myndighet, inte heller något världssamfund.

Omvänd er och rensa bort allt ogudaktigt i livet. Och då är det inte bara läpparnas bekännelse, utan en djupgående ånger som har täckning ända in i personlighetens djup!

Det nya livet kommer när vi vänder blicken mot Guds kärlek och låter den driva ut all rädsla.
 
Nyorientering!
 


Ja, man kan faktiskt säga att omvändelsen är en gåva från Gud själv!

Det är inte bara några enstaka synder som vi skall städa ur… utan vi får låta Gud förvandla oss fullständigt, så som bara Gud kan göra, med den kärlek som frälsningen innebär.
 
Nu är vi långt bort från det billiga evangeliet där man reducerar Guds ord till att handla om ”du duger”… Jasså? Gör jag inte?!
 
Ärligt talat – jag kan inte komma inför Herren och säga att jag duger inför hans himmelrike, utan att göra upp med alla fel och brister som jag skadat andra med… Dock, det duger mycket bra att komma som vi är! Men vi kan inte stanna där! Vi kan inte förbli i det.

I Guds totala kärlek kan inget mörker stanna kvar – allt måste ut, genomlysas, förlåtas – och lämnas.


Genomlyst.
 


Herren ber oss att lämna vår gamla existens och låta förlåtelse, sanning och renhet ge helt nya frukter i vårt liv.

Omvändelsens äkthet syns på dess etiska frukter, att vi vet vad som är rätt och fel och lever efter det.
 
Jesus vill visa hur Gud skapar kärlek till sanningen och till Guds vilja, och hat till synden.

Varje barn, som inte är förstört av de vuxnas falskhet, har denna inre kompass, som känner Guds hjärta.

 
Så här i årets sista skälvande dagar, kan denna söndag mellan jul och nyår bli ett verkligt avstamp till en avgörelse inför Gud, oavsett om det är första gången eller femtioandra gången.

Vi kan inte leva i Guds närhet och samtidigt behålla ett sätt att leva som föraktar Guds vilja.
 
Gud söker dig. Jesus uppmanar dig att komma till honom. Helig Ande påminner oss här och nu att det som Gud gjort för oss genom Jesus, det gäller!

Gud kommer oss mänskligt nära som ett barn i krubban i  Betlehem, men inte för att vi skall dyrka barnet, utan för att vi skall växa med honom och mogna.

 
Dyrka inte barnet.
 


När vi följer Jesus, leder han oss i sanningen in på lidandets väg, eftersom livslögnen inte tåler sanningen. Samtidigt är det befrielsens väg! Det är tillit, att Gud leder rätt. 

Tillit är att lita på Gud, precis så som det lilla barnet vänder sitt ansikte mot mor och far, och söker deras blick.
 
Att omvända sig är att bli liten som ett barn, ja, att bli fattig i anden, så att Gud kan få verka.

- Käre himmelske Far,
Tack för att Du vill verka i oss! Förlåt oss allt som hindrar Dig att ta plats.
Tack Jesus för att Du går här mitt ibland oss, och vänder oss om, mot Dig.
Amen.
 

JESUS FRÅN NASARET GÅR HÄR FRAM, ÄN SOM I GÅNGEN TID.
LÖSER FRÅN VANMAKT OCH SYND OCH SKAM,
GER OSS SIN KRAFT OCH FRID – HIMMELRIKET ÄR NÄRA! Sv Ps 39.


Välsignade hälsningar från en av många gudstjänster i juletid,

Helene F Sturefelt, predikant,

- med många skor som går åt alla håll - vilket är omvändelsens håll?

Gå åt ett annat håll!


Om du vill läsa mer, så finns här ett blogginlägg från den 8 december:

https://helenesturefelt.blogspot.com/2019/12/omvand-er-fran-vad-da.html

                                                                                      

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar