Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 1 januari 2020

ÅRSKAVALKAD 2019


Dansande gran.
 
 
ÅRSKAVALKAD 2019 – STURELLAS FOTOBLOGG
 
Jag ska roa mig med att kolla vad jag egentligen har sysslat med här på bloggen under år 2019.

Du ska få se några av mina bästa foton och häpna över mångfalden rubriker… Ibland undrar jag själv hur det går till, men min hjärna lever sitt eget liv med ömsom högtryck, ömsom trötthet.
Men vi tar det från början.

 
Min hjärna. Aulawabbel nr 14.
 
JANUARI
 
WÄHLKOMMEN 2019, men hur stavar man våra svenska ord?

KYRKAN ÄR ETT FIKONTRÄD med risk att huggas ned om frukten uteblir. TROLLKARLENS ANDLIGA BLINDHET och PRÖVA ANDARNA, TÄNK SJÄLV! Var två viktiga inlägg vid årets början. Det är ju det som är min bloggs ärende – att se andligt klart.
 
KRITIK OCH FÖRMANING har varit ett tema som följt mig under hela året.

ÄLSKA AV KÄRLEK visades av två päron.

JESUS DÖPS TILL – MÄNNISKA?! Så förvånad jag blev när jag skrev detta. Psaltaren 91 tröstade mig i GUDS VINGARS BESKYDD.
 
Sedan kom mitt konstnärliga genombrott med den lustiga figuren RONDELER OCH AULAWABBLAR. Oförglömligt!
 
KOM HEM TILL KRISTUS – om Helig Dans. EN FÖRAKTAD KVINNAS TRO vid Sykars brunn. EN LITEN FÖRSAMLING och TROFASTHET avslutade januari månad. Nej, det gjorde prästdagarna i Lund då biskopen bjöd in till ett synnerligen viktigt möte om ARTIFICIELL INTELLIGENS.


Vi älskar varann.

 
FEBRUARI
 
Mer Helig Dans i LJUS-DANS PÅ KYNDELSMÄSSODAGEN. Symeon fick plats i GÅ HÄDAN, DÖ I FRID. GLÄDJE I FÅNGENSKAP handlar om vad Paulus skriver i Filipperbrevet.

AVGÖRA RÄTT OCH FIL är ännu ett inlägg från Filipperbrevet – en sällsynt förmåga idag.
 
ODUGLIGA TJÄNARE hade många läsare, nästan 200. Om du vill läsa något av detta, så söker du på ”2019” och månadens namn, leta sedan upp rubriken och klicka där.

DANSA EN BILD, om musikalisk intelligens.

LYSSNAR, MED ÖPPEN MUN, Psaltaren 119. En fråga ställdes: SPELAR JESUS SCHACK? Kolla och läs!

Blivande artificiell präst?

 
MARS

New Age är ständigt närvarande i min blogg, där jag bemöter detta luriga gammalgrekiska tänkande i GREKERNA OCH JESUS.
Det blev Fettisdag och jag skrev om FROSSERI OCH MÅTTFULLHET. FASTA FÖR GUDS SKULL blev en naturlig fortsättning.

KVINNOR I BIBELN, självklart. LIVET ÄR INGEN SKOLA. Jaså, vad är det då? Läs…

Nu går vi in i fastetid och jag skrev om GÅ BORT, SATAN! Och DEN KÄMPANDE TRON.
 
I popkören Joyvoice sjöng vi låten ”Shallow”. Läs om LADY GAGA OCH EN MODERNA VÄRLDEN.

DEN BRINNANDE BUSKEN, om symbolpedagogik. BROTTAS OCH ACCEPTERA, en pilgrimsvandring i Skönstavik.

Det erotiska kriget anas i RÖD TUSCH. Sturellas konstnärliga ådra flödar, med inspiration av Picasso.

Det erotiska kriget.
 
APRIL
 
BRÖD-TJYVEN, vad är det?
Vi åkte norrut till Jukkasjärvi och Ishotellet igen och gick på ISEN PÅ TORNE ÄLV.

Helig Dans skildras igen i DIN LJUSA SKUGGA. PILGRIMSVANDRING i ”staun” med de sju nyckelorden. Följ med in i Ishotellets konsthallar i LJUSET GÖR ONT.
VINGÅRDENS SON har det inte lätt.

DEN DYRBARA NARDUS-OLJAN, en reflektion på Palmsöndagen. Nu kommer påsken! GUL, GUL HÖGTID. Och sedan katastrofen med NOTRE DAME BRINNER…
 
PÅSKENS BITTRA KARAMELL. Vi åkte till Öland och jag skrev om ALLVARET PÅ ALVARET.

Mer Helig Dans i DANSA UPPSTÅNDELSEN, i Tyska kyrkan.

Ännu en pilgrimsvandring i Karlskrona, på Stumholmen, Karlskrona med temat FÖRNEKA OCH BEKÄNNA.
April månad avslutades med VALBORGS-BLOMSTER.
 
Blå is tas upp ur Torne älv.

MAJ
 
SAGAN OM FOTOSYNTESEN tar sin utgångspunkt i symbolpedagogiken. GÖDSEL I FÖRSAMLINGEN, vad är det? BLÅ, RÖD, GRÖN OCH GUL – en populär personlighetsmodell. GUD HAR GJORT OSS EN VÄG, pilgrimsvandring på Aspö.
 
EUROVISION I TEL AVIV, tänk, där jag har varit… fast inte just då. 
Mer PILGRIMSVANDRING I STADEN, Lunds stift firar 10 årsjubileum av vandringsleden genom Blekinge. LÅNGSAM MED SKALMAN, så skönt. GÅ RUNT KROKSJÖARNA, följ med på retreat på S Hoka.
 
BÖNEN OCH EU-VALET, vilken flagga skall vi ha? KRISTI HIMMELSFÄRDS-KROPP med fyrverkerier. TILL HÄRLIGHETENS LAND, psalm 159 med foton från Mjällby kyrka.

Pilgrimsvandring, S Hoka.
 

 JUNI

Nu var vandrarna framme; PILGRIM I LUNDS DOMKYRKA och förundran över BOTANISK SKAPELSE.

Äntligen var Sweden Rock här igen! FESTIVALEN ÄR IGÅNG och jag städar… PILGRIM PÅ SWEDEN ROCK och INGA KYSSAR I ÅR HELLER ger insidesblickar från denna hårdrocksbegivenhet. Det var stort att få höra SMOKE ON THE WATER live!
 
Om religion och andlighet kan du läsa i VAR INTE RÄDD FÖR GUD. Vi är mitt i sommaren och det blev SKOLAVSLUTNING PÅ GRÄS.

Läs om vad Nabeel Qureshi säger i TURKAR BLIR KRISTNA. Tvivel och distans finns i GÖR MIG TILL LÄRJUNGE.

TIGGERI – RÄTT HJÄLP? Kontroversiella tankar, eller? FÅR MORMOR ÄLSKA? Vad gjorde Ghita Nörby?

Vi har ägnat oss mycket åt att på nytt studera evolutionsteorins bräcklighet i ADAM OCH EVA-LUTIONEN. SYNDAFLODEN och Grand Canyon. Du blir överraskad hur tydlig skapelsen är!

Juni månads inlägg avslutades med TOLV OMOGNA LÄRJUNGAR KALLAS. På Instagram skapade jag ett konto för mina Aulawabblar, på sturefelt_art. Gå in där och njut av galenskapen.

Smoke on the water, in the sky.

 JULI
 
Visst skriver jag jag även under sommaren! Att skriva är mitt sätt att andas och leva, det kan jag inte vara utan. Läs FRESTELSE TILL LIVSLÖGN utifrån Enneagrammet – själavårdsboken som prickar obehagligt rätt…

RANELID OCH AULAWABBLAR PÅ KILLEBOM var en rolig upplevelse.

DET BORTTAPPADE MYNTET blev en oförglömlig predikan på Aspö. Vad sägs om BÖN PÅ ARBETSTID? Det är skillnad mellan muslimsk Koranreciation och kristen bön. Hur då?
 
ATT KASTA FÖRSTA STENEN handlar om äktenskapsbryterskan i Johannesevangeliet.

SE, JAG GÖR ALLTING NYTT, med foton på läckra vallmoknoppar. STARK BÖN lyfter fram Carl-Erik Sahlbergs undervisning.
Det blev båt över till Hanö och DRAGFLYGNING PÅ HANÖ och en MÅNLANDNING.
 
BEKÄNNELSE OCH TREENIGHET med ett nytt antependium på Aspö. Vi gjorde en kort PILGRIMSVANDRING PÅ LÅNGÖ. Vad handlar detta om; PETRUS – STEN ELLER KLIPPA?
 
KÄNSLOMÄSSIG MAKT från Enneagrammet och Sinnesromässan.
ATT FÖRLORA SIN SJÄL, foton från Masthugget i Göteborg.

ISKALLT PÅ NÄRRADION, om is-manter. GLÄDJE PÅ DJUPET avrundade juli, sedan åkte jag till Vadstena och vilade i bön och tystnad.
 
Drakflygning på Hanö.

 
AUGUSTI
 
FÖRKLARAD HÄRLIGHET och SALIG KATARINAS MIRAKLER var fint att få skriva.
Nu började den glada jazzfestivalen i Hällevik – ett måste! JAZZHELGON OCH AULAWABBLAR.

Vi åkte till Danmark och det blev PILGRIMSVANDRING PÅ MÖN, vilka enorma klinter! HELIG DANS I HASLEV och den nyskrivna pilgrimssången av Arne Andersen var en rik upplevelse.

Vi trivs i Danmark och jag berättade om HÖGSKOLE-SÅNGBOKEN. Vid Höjerups kyrka kom tankarna till DU ÄR INTE GUDOMLIG. Vilka fantastiska kyrkor vi besökte, historiens vingslag slog tydligt. KORS I TAKET! GUD I TAKET? Spana in dessa kyrkmålningar!
 
Hans-Erik Lindström fördjupade pilgrimens nyckelord. UPPBROTT – ETT BROTT?

Tillbaka till Listerlandet gick vi på fotboll och såg Mjällby vinna. LEDARSKAP OCH FOTBOLL.

MÖTE MED RUNRISTNINGAR är ännu ett inlägg från Danmark och Holtug kirke.
 
Denna höst har jag ägnat mig åt att studera vår vikingahistoria och försöka få fatt i varför vi blev kristna. Jag tror jag är något på spåret… SÄG JESUSNAMNET, VITE KRIST, var det första av flera artiklar i ämnet.


Möns Klint, Danmark.

 
SEPTEMBER
 
På Saltö i Karlskrona fick vi ett möte med slagregnet… VANDRA I ÅSKREGN. Tack och lov har sommaren inte varit så het som förra året. Regnet har gjort marken grön och mjuk.  

Jag gör upp med New Age igen; VAKEN BÖN, INTE DIMMIG MEDITATION.

Kejsarens nya kläder finns med i ATT PRATA MEN INTE GÖRA, med inspiration från symbolpedagogiken.

Jag besökte vikingamarknaden i Näsum, utklädd till prästinnan Kristina i ÖGA FÖR ÖGA, OM VARGKORSET.
SILVERGRÅTT HAV och VIKINGARNAS BLODSKULD ska du läsa!
 
Det är politiskt krångligt i lilla Sölvesborg. Jag är partipolitiskt obunden, men frågar här a pro på regnbågsflaggan; STOLT ÖVER VILKEN FLAGGA?

Plats för klimatfrågan i GRETA, HUR VÅGAR NI? Nästa inlägg om skapelsetron var EVOLUTIONSTEORIN ÄR FALSK.
 
SKRIV NÅGOT OM KÄRLEK, gärna.


Bär inte din tro, låt tron bära dig.

OKTOBER
 
VIKINGADANSER på stiftsgården, nu flödar kreativiteten!

LÅNGSAMT OCH BEKYMMERSLÖST, ännu en liten pilgrimsvandring.
HELIGA BIRGITTAS GÅ-VÄG är en bön. Fantasi och fakta är två goda vänner som gynnar helheten i PLOCKA NED STJÄRNORNA.

ÄNKANS SON I NAIN. På Tacksägelsedagen skrevs JEREMIA TRÄFFAS SÄKRATS I HJÄRTAT.

Men, NÅGOT ÄR MYCKET FEL, om laglösheten. HÖSTENS SKÖNHET.

Jag åkte till Göteborg på Nationellt pilgrimsmöte och skrev NÅGOT OM TACKSAMHET, med foton från Vasaparkens trädjätterötter.
 
Här kommer terminens första bibelstudium i Möllebackskyrkan, utifrån 1 Timotheusbrevet; KVINNAN OCH MANNEN.
Det är allvar i UTTRÄDE UR SVENSKA KYRKAN, FÖRLÅT.

Vi vandrade förbi fängelset i SISTA HÖSTVANDRINGEN.
 
Masthuggskyrkan, Göteborg.


NOVEMBER
 
Har du tänkt på vilka fantastiska nät spindlarna väver? Hua mig så snyggt! VEM VÄVER LIVETS TRÅDAR?
Och så fick Öresundståget SIGNALFEL PÅ RESAN.

Så märkligt, men ATEISTEN BEHÖVER RELIGIONEN.
Bibelstudium nr två; ett viktigt ämne om ledarskap; FÖRSAMLINGSLEDARE.

GUDS HEMLIGHET, hur hemlig då?
JOYVOICE PÅ JULMARKNAD i Mjällby, kallt men roligt.

ALLVARET SOM FÖRSVANN, skräckscenario om framtiden.
DEN MÖRKA FREDAGEN handlar om köpmännens Black Friday. Vi tänder ljus och välkomnar adventstiden i FATTIG – 1 ADVENT.



Vem väver livets trådar?


DECEMBER
 
FÖRINTA STRIDEN I EFRAIM blev en viktig insikt i livet.

Den 2 december 2009 startade jag STURELLAS FOTOBLOGG, som nu fyller 10 år, hurra! Det har varit medgångar men också ett par hårda snytingar. Det fria ordet kan missförstås och vändas emot en. BLOGGEN 10 ÅR.
 
BEREDD ATT SVARA – OM APOLOGETIK. Jag är fostrad i Credos anda där läran om att förklara och försvara vår kristna tro är ledstjärna.

Till allmänbildningen hör att titta på SVT Adventskalender PANIK HOS TOMTEN, som i år var mycket bra!
 
OMVÄND ER – FRÅN VADÅ? Bibelstudium nummer tre; GIFT BARA EN GÅNG – en mycket viktig markering kring äktenskap och skilsmässa, på biblisk grund.

JAG GÖR MIN PLIKT, Enneagrammets nr 6.
BANA VÄG, en god predikan. ANDLIGT LEDARSKAP, att gå genom ett hav.

STURELLAS DIKTBYRÅ gläntade på lådan. Mer analys av SVT’s Adventskalendern i YOGA, BOCKEN I TOMTEVERKSTAN.
En fin betraktelse och en ny psalm skriven till JOSEF FOSTERFAR och EN NY SÅNG OM JOSEF.
 
JULENS BERG-OCH-DALBANA, profeten Mika får tala.
PSYKISK OHÄLSA kunde jag inte skriva själv… det fick vår diakon göra, tack.
Igen, vi behöver mer OMVÄNDELSE, som ett barn för att Gud skall kunna verka i oss.
 
Efraims bergsbygd, Shiloh, Israel.
 
TILL SIST.

Så, här sitter jag nu med min sammanfattning av detta år 2019.
Nyårsafton blir en lugn tillställning med reflektion och enkel men god mat. Radions P1 är vår ledsagare in i det nya året, med radiomannen Christopher Murray och landets alla Domkyrkor, som ringer in 2020.
 
Och på närradion fick jag själv läsa upp Tennysons nyårsdikt "Ring, klocka, ring". Det var stort.

Allting har sin tid. Plantera har sin tid, och rycka upp det planterade har sin tid. Det gör ont. Men det syns sällan utanpå… Det nya året inleds med detta tema.

GOTT NYTT ÅR, 2020 - med uttalet tjugo-tjugo... inte tjugiii-tjugii…

Vi ses.
Verbala och visuella hälsningar från eder kristna bloggare i den digitala etern,

Helene F Sturefelt,
- skribent och amatörfotograf.

Vad ska detta innebära?
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar