Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 18 januari 2020

KRISTUS ÄR UNIVERSUMS HERRE 1 Tim 3:16

Tecknet på tåget.


Tåget for fram genom den blekingska landskapet. Fönsterrutan var lite smutsig och jag tittade förstrött ut, på väg till jobbet - min tjänst i Karlskrona.

Middagsbönen var klar och jag hade sms'at psalmerna till kantorn. Eftermiddagens bibelstudium var förberett och tankarna fick vila.

Det var då jag såg det.

Korset. I smutsen.

Bara smuts, eller?


Jag blev alldeles tagen.
Korsmönstret följde mig mil efter mil, som en hemlig vän. Det talade till djupet av mitt hjärta. Jag förstod hälsningen.

Nu får detta bli en oväntad illustration till hyllningen av Kristus, som är universums herre.

Oj, det är till att ha höga anspråk på texten... Nej, inte jag. Guds eget Ord kommer med denna höga bekännelse.
Men vi tar det från början. Kom och var med! Hämta din Bibel, om du vill.

Denna termin fortsätter vi studera 1 Timotheusbrevet i Nya Testamentet. Vi har kommit till kapitel 3 vers 14, med rubriken "Vår religions hemlighet". Det är en tafflig rubrik... I 1917 års översättning stod det "Gudsfruktans hemlighet" - jag ska snart visa är det är ett bättre uttryck.

Nu dyker vi djupt ned i texten.
Det handlar om Kristus såsom universums herre, och vi ska spåra upp ett urgammalt mönster för hur man förr krönte en kung. Det kallas för "intronisation" - alltså att sätta någon på tronen.

Bibelstudium i Möllebackskyrkan.



Efter inledande lovsång och bön läste vi om Paulus längtan att få träffa sin unge medtjänare Timótheus:

JAG SKRIVER DETTA I HOPP OM ATT SNART FÅ KOMMA TILL DIG.
MEN SKULLE JAG DRÖJA, SÅ VET DU NU HUR MAN BÖR UPPFÖRA SIG I GUDS HUSHÅLL - DEN LEVANDE GUDENS FÖRSAMLING, SANNINGENS PELARE OCH GRUNDVAL.
1 Tim 3:14

Ordet för "hushåll" på grekiska är "oikos" = alltså vårt ord "ekonomi".
Hur man ska hushålla med sina krafter och sitt engagemang i församlingen har Paulus gått igenom i de föregående kapitlen, framför allt vad gäller församlingsföreståndarna.

Jag konstaterar det sköna uttrycket "den levande Guden..." i motsats till de icke levande avgudarna.

Och pelarna i den levande Gudens församling består av sanning - inte av gärningar, inte av rädsla, inte underkastelse eller meditation som skall släcka livstörsten. Nej, SANNINGEN är det som håller uppe hela församlingen!

Pelare av sanning. Vadstena.
 


OCH ERKÄNT STOR ÄR VÅR RELIGIONS HEMLIGHET.
1 Tim 3:16.

Ja, det är den!
Men först ett närgånget språkligt studium - ordet "religion" finns inte i Bibeln.

Kristendomen är ingen religion! Jag värjer mig... Det är en relation! Och det är en väldig skillnad.
Vi lever i gemenskap med Gud i hjärtats bön. Det är inte i första hand en uppförande-kod.

I dagligt tal används ordet "religion" för ett "religiöst beteende" - i motsats till materialism och icke tro.

"Re-ligio" betyder = åter knyta an till. Det är vackert! Men översättningen är för långt ifrån ursprunget. Detta moderna ord passar inte in.

På grekiska står det "eusebeias" = som kan översättas på tre sätt. Jag tar engelskan till hjälp:

- Piety = fromhet.
- Godliness = gudsfruktan.
- Reverence = vördnad.

Ordet "erkänt" har också en lite annan innebörd på grekiska. Engelskan översätter det med "un-deniable",  "certain", alltså "oförneklig" och "säker".

Vi skulle kunna säga:
VÅR FROMHET/ VÖRDNAD FÖR GUD ÄR OFÖRNEKLIGEN EN STOR HEMLIGHET.

I David Hedegårds svenska översättning står det:
ALLA MÅSTE BEKÄNNA ATT VÅR TRO RYMMER EN STOR HEMLIGHET.

Kristendomen är en relation.


Nu går vi vidare.

Det är nämligen så att Kristus har förnekats i alla tider... Men nu, efter uppståndelsen, kan ingen längre förneka vem han är... Det är så många som har mött honom, uppstånden.
Uppståndelsen är grunden och bekräftelsen på vem Jesus är, sänd av Gud, inte av sig själv.

Och så kommer en av de äldsta texterna från urkyrkan, bevarad i en nästan rituell formel, där Jesus beskrivs i all sin kraft:

HAN UPPENBARADES SOM JORDISK VARELSE,
RÄTTFÄRDIGADES SOM ANDLIG,

SKÅDADES AV ÄNGLARNA,
FÖRKUNNADES BLAND HEDNINGARNA,

VANN TRO I VÄRLDEN,
OCH TOGS UPP I HÄRLIGHETEN.
1 Tim 3:16.

Upptagen. Skådades.


I denna storståtliga hymn gömmer sig tre motsatspar. Kan du se vilka?

      1. Kropp - Ande.
      2. Änglar - Människor.
      3. Världen - Himlen.

Tvivlare i alla tider vill välja. Jesus kan inte vara både ock, det är för bra för att vara sant.

Antingen är Kristus endast en jordisk människa, snickarens son, eller så är han en andevarelse.
Antingen är den sanna Jesus sedd bara av änglarna och då skulle han inte kunna bli förkunnad bland människorna.
Antingen är Gud i himmelen eller bara här på jorden, men rör sig inte mellan världarna.

Vårt mänskliga förnuft kämpar med den stora sanningen "Både Ock".
Jesus är sann Gud och sann människa.

På Nya Testamentets tid var gnosticismen det största hotet mot kristendomen. De hyllade det andliga högre än det kroppsliga. Detta är föregångaren till vår tids New Age, där andligheten är ett högre och bättre medvetande och kroppen ett  sämre och lägre...

I den bibliska världssynen hålls både kropp och ande, änglar och människor, den jordiska världen och den himmelska härligheten ihop, till en enda enhet.
Det är stort!

Kristus är universums herre.

Jag sitter och ler mot fönsterrutan.
Tåget susar genom det vinterbruna landskapet. Det tycks inte vilja bli någon vit vinter alls i år. Ute är det 10 plusgrader - i januari! Både vinter och vår, tydligen...

Korset följer med.


1. a) KROPP

Jesus uppenbarades som jordisk varelse, inte bara så att han såg ut som en människa - han var verkligen en riktig människa! Detta har en anti-gnostisk udd.
För att prata kyrkiska så är "Gud kommen i köttet"...
Det är det vi just har firat under julen. Gud blev människa genom Jesusbarnet i krubban.

Därigenom är allt kroppsligt välsignat.

EVANGELIET HANDLAR OM HANS SON,
SOM TILL SIN MÄNSKLIGA HÄRKOMST VAR AV DAVIDS ÄTT,
OCH GENOM SIN ANDES HELIGHET BLEV INSATT SOM GUDS SON,
I MAKT OCH VÄLDE VID SIN UPPSTÅNDELSE FRÅN DE DÖDA.
Romarbrevet 3:1.

Det här är viktigt att påpeka - det är inte bara för oss teolognördar - att Jesus inte bara skenbart hade antagit mänsklig gestalt. Det hävdade nämligen dessa gnostiker ("doketisk uppfattning").
Vid uppståndelsen visade sig Jesus rent kroppsligt, och han sa:

- Ta på mig! En ande har ju inte kött och ben som ni ser att jag har.
(Lukas 24:39).

Fysisk Jesus.


1. b) ANDE

Vad betyder nästa mening, det där krångliga "rättfärdigad i anden"?

I den utmärkta bibelkommentaren till 1 Timotheusbrevet skriver teologen Olof Linton:

- Rättfärdiggöra betyder att förklara någon för rättfärdig, alltså frikänd. Det är en juridisk term.

Kristus blev anklagad för hädelse, men blev frikänd av Gud. Hans oskuld var så uppenbar att även hans anklagare måste erkänna det.
Han dömdes till döden, och gav sitt liv för våra synders skull. Men själv var han rättfärdig, utan skuld.
Han blir med rätta förklarad frikänd.

Jesus visade sig alltså i kroppslig ringhet då han föddes här, men vann sedan seger i anden, då han uppstod från döden. Det är fråga om att få seger i en rättssak.
Detta bekräftas då helig Ande sänkte sig över honom och Gud sade:

- Detta är min älskade son. Lyssna till honom.

Jesu anspråk på gudomlighet bekräftades, och hans rätta förhållande till Gud framträdde tydligt när han efter sin uppståndelse övergick från den jordiska världen till den andliga.

Läran om Kristus - kristologi.


2. a) ÄNGLAR

Änglar heter "Angelos" på grekiska och det betyder = sändebud.
Kan det även handla om apostlarna?

"Sedd av änglar" eller "uppenbarad för apostlarna"? Åter igen, det är uppståndelsen hela kristendomen hänger på.
Olof Linton föreslår att det kan översättas helt enkelt att Jesus blev "sedd av sändebud".

2. b) HEDNINGAR/ FOLK

Jesus predikades bland hedningarna. Jaha... vilka var de då?
För oss låter det som ett skällsord.

- Jag är väl ingen hedning heller!

I biblisk betydelse är hedningar alla andra folk som inte är judar. Det behöver inte vara nedvärderande, men låt oss se vad grekiska grundtexten säger.

Det står "ethnos" = alltså "etnicitet", böjd i sin pluralform "ethnesin" = alltså alla folk av alla nationaliteter, utan någon inskränkning!

Det här är ju rena grekiskan, Helene... Har du så svåra bibelstudium så klarar inte jag av att vara med!
Hm... det har du rätt i. Det är en sak att läsa allt detta, en helt annan sak att se mig veva med armarna och förklara med gröna och blå färgpennor!
Ge inte upp.

Alla etniska grupper.


Nu kommer det tredje ledet:

3. a) VÄLRDEN

Förkunnelsen bland alla etniska folkslag gjorde att Jesus blev trodd i världen.
Just det, för hur skall en människa komma till tro om ingen berättar?
Detta är det jordiska perspektivet. Sedan kommer det himmelska:

3. b) HÄRLIGHETEN

Jesus togs upp i härligheten. Menar de himmelsfärden?
Ja, den här Kristus-hymnen bär på ett kosmiskt perspektiv. De tre motsatsparen visar samma uppdelning av universum:

- Kropp - ande.
- Änglar - alla folk.
- den jordiska världen - den himmelska världen.

I dessa sex rader presenteras Jesus Kristus inför hela universum - och bekännes av hela universum!

I New Age talas det också om "universum", nästan som en gud som ger svar på tal.
Men när Bibeln talar om universum så betyder det inte planeterna och dess naturlagar, utan alla de andliga varelser som finns i universum - hela den "himmelska härskaran".

Universum har ingen personlig vilja.


Nu får du gå och dricka lite vatten, för här kommer nu nästa spännande led i förståelsen...

Vi kan nämligen urskilja ett urgammalt kröningsritual för en kung.
Detta gäller egentligen även i vår tid, då en statsminister skall väljas.

1. Utpekandet
2. Presentationen
3. Acklamationen då man förklarar sin tilltro.


Först kommer utpekandet. Jag tänker på den enkla korkeks-luktande tjuren Ferdinand, när matadorerna från Madrid vill ha en lämplig tjur till tjurfäktningen:

- Honom skall vi ha!

Utpekandet av Jesus sker i Betlehem, när änglarna ber herdarna gå till stallet. I allra största ringhet sker utpekandet av Guds son.

Likaså när vi ska välja våra ministrar - vi tar en enkel svetsare från arbetarfamilj...

Honom skall vi ha!


Sedan kommer presentationen, som vi sa innan:

OCH EN RÖST HÖRDES:
- DETTA ÄR MIN ÄLSKADE SON, DU ÄR MIN UTVALDE.
Markus 1:11.

Kristus blir presenterad och proklamerad för änglar, alla folk i hela världen. Han blev sedd/ visade sig för änglarna och apostlarna.
Det är en tydlig parallellism i meningarna.

Pontius Pilatus gör en stark proklamation då han på skylten på korset låter skriva:

- DETTA ÄR JUDARNAS KONUNG.

Och vid valvakan presenteras den nya politiska ledaren för landet - Stefan Lövén.

In på tronen.


Tredje ledet är kanske det svåraste: bekräftelsen.

En offentlig acklamation kungör utgången av utpekandet och nu ska undersåtarna förklara konungen sin tro.
Denna bekräftelse kommer både från den jordiska och den himmelska världen, allt enligt vår text.

"Kristus blir trodd i världen", vi bedyrar honom vår tro, och han blir "upptagen i härligheten".
Detta uttryck involverar mer än själva förflyttningen från jorden till himmelen - Kristus blir verkligen mottagen i härligheten!

Vill du veta vad det står på grekiska? Inte det... men jag ska bara viska lite, med hjälp av engelskan:

"Analambano" = betyder på engelska "to take, lift up, to seize, to take along with, take into ones service, regain, to restore, encourage, retract…."

Alltså = återkalla, ta tillbaka in i tjänst, gripa tag, återfå.

Jesus Kristus blir liksom erkänd och godtagen i den himmelska kretsen då han återgår tillbaka till Guds existens! Såsom i himmelen, så ock på jorden. Jesus är återinsatt på tronen.

Såsom i himmelen, så ock på jorden.


Men är inte denna tolkning alltför fantastisk?
Olof Linton visar med denna genomgång att tanken på Kristi intronisation såsom världshärskare har spelat en mycket stor roll i den allra äldsta kristendomen.

Det är en uppfyllelse av Psaltaren kapitel 2 där det står:

JAG HAR SJÄLV INSATT MIN KONUNG PÅ SION, MITT HELIGA BERG.
Psalt 2:6.


När nu Paulus gjort denna grund klar för unge Timotheus, kommer han in på de villolärare som försöker förleda församlingen. Det handlar om att lyssna till andar och demoner, att förbjuda äktenskap och att avstå viss mat för att vara from... Aj, aj, aj!

Men detta går vi inte in på nu.
Det kommer i nästa bibelstudium.

Frid och allt gott!

Helene F Sturefelt, V.D.M.

- bibelstudieledare och korstågsfarare...

Korståg.


Ett kors på tåget måste väl bli ett "korståg"...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar