Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 6 januari 2020

STJÄRNTYDARNA UTAN GPS

Vän om. Du kör fel väg.


- Vänd om. När det är möjligt, vänd tillbaka.

GPS'en talar. Den tillåter inte att vi väljer egna vägar och gör avstickare från den utstakade rutten.

Men det gjorde de österländska stjärntydarna. Trots att de hade ett jättestort himlaljus att följa, valde de att ta vägen upp till Jerusalem, inte till Betlehem, som stjärnan visade.

När man ska hitta en nyfödd konung så måste det vara huvudstaden och dess palats som gäller, tänkte de. Alltså, styr hästar och kameler mot kungens stad!

Men aj, så fel det blev...

Detta inlägg handlar om att leta efter Gud på fel plats.

Följa, eller inte följa.


Det är Trettondedag Jul och vi är mitt uppe i julfirandet.
Ja, vi som har valt att vänta och inte tagit in julgranen i november... Jag följer kyrkoårets GPS. Den är säker.

Nåväl, denna dag handlar om hur de vise männen ville ta reda på var judarnas nyfödde konung fanns.
Men det är inte de som är huvudpersonerna i berättelsen, det är kung Herodes - och Jesusbarnet.

VI HAR SETT HANS STJÄRNA GÅ UPP OCH KOMMER FÖR ATT HYLLA HONOM.

NÄR KUNG HERODES HÖRDE DETTA BLEV HAN OROAD, OCH HELA JERUSALEM MED HONOM.
Matt 2:1-12.

Männen kom till kung Herodes.


Det är klart att vi gör det som verkar rimligast, även om de yttre tecknen signalerar att något är fel.

Det fanns inga förväntningar på att något av den här kvaliteten kunde ske i lilla obetydliga Betlehem.
Fastän Guds stjärnljus lyste dem en annan väg, valde stjärntydarna att följa sitt eget huvud.

Gud lät detta fel ske, för att Herodes skulle få veta vad som hänt - annars hade han varit ovetande. Hur skulle historien kunnat utveckla sig då?

Maktens män spelar sitt rävspel, i alla tider. Det är bara efternamnet som skiftar...

- UNDERRÄTTA MIG NÄR NI HAR HITTAT HONOM SÅ ATT OCKSÅ JAG KAN KOMMA DIT OCH HYLLA HONOM.

Tro det.

De ovisa männen hade tur att stjärnan inte hade slocknat... som konsekvens av deras otro mot himlaljuset.
Trofast lyste den med sitt sken och visade dem vägen till Betlehem, och stannade över den plats där barnet var.

Detta livsfarliga lilla Jesusbarn... som rubbade alla maktcirklar.

Slocknat?


Gud har sin plan.
Och det är inte att börja storstilat bland palats och vita hus eller andra parlamentsbyggnader. Gud vänder upp och ned på våra ordningar och låter det stora bli litet, och det lilla bli stort.

Bland "trasprolitariatet" ute på ängen uppenbarade sig den himmelska härskaran och jublade ut världshistoriens märkligaste tilldragelse. Herdarna var de första som fick se undret, inte kungen eller hans politiska stab.

Gud har tagit sin boning ibland oss och blivit människa, i ett värnlöst litet barn.

Medan vi i vår tid vänder på det. Vi vill göra oss själva till gud.

Herdarnas äng idag, Betlehem.



Mina tankar försvann ut genom missionshuset immiga fönster.

Jag tänkte på alla de som ägnar sig åt andlighet i allmänhet och praktiserar olika övningar för att komma upp i högre medvetandegrader. Utan kunskap tar man emot livsråd från andliga guider och lyssnar till "universum", i tron att alla vill väl.
Denna naivitet är motsatsen till att följa Guds GPS.

Mina Newage-vänner kommer att upptäcka att Herodes finns förklädd bland guiderna, och han vill inte något gott!
Jag stavade fel och missade ett "i" skrev "guderna"... Det är precis vad dessa guider är - förklädda avgudar som tjänar Guds fiende, i syfte att förleda och locka bort från sanningen. Varför är de annars så fientligt inställda när vi säger att vi är kristna och funnit Guds kärlek i kristendomen, hos Jesus?

De vise männen kom från Österlandet.. men lämnade det, medan vi söker oss dit idag. Stjärntydarna såg att Gudsljuset stannade i geografins mitt - inte i västerlandet - utan i Israel.

Leta inte efter Gud på fel plats.

Gud låter sig finnas.


- Vänd om. Sväng höger om 300 meter. När det är möjligt, vänd om. Sväng, vänd om. Sväng!

De naiva och ovisa männen vände om från kung Herodes, säkert med en dålig känsla i hela kroppen. De hade gjort bort sig.

Men en sak var säker, de tänkte inte återvända till Jerusalem och hjälpa Herodes att finna sin störste konkurrent - Guds son. De hade blivit varnade.

Men vad fick dem att tänka om? Deras "högre jag"?
Eller hörde de verkligen universum tala? De var ju i alla fall astronomer!
Försatte de sig själva i trans genom meditation, luktandes på rökelsen de hade med sig?

I EN DRÖM BLEV DE SEDAN TILSAGDA ATT INTE ÅTERVÄNDA TILL HERODES, OCH DE TOG EN ANNAN VÄG HEM TILL SITT LAND.

Ej genomfart!
 

Det kan amerikanarna också göra... de har också navigerat fel efter egen kompass, med doft av olja och bensin i Mellanöstern.
Världen är inte snäll. Ondskan finns. Den stavas makt och pengar.

Gud talar ofta på natten när vi sover. Då är förnuftets försvar avstängt och känslorna vakna. Lögner och tillrättalägganden har ingen talan. Budskapet kan gå rakt in, med ärlighet och sanning.

- Vänd om. Sväng fort. Återgå till utstakad vägbeskrivning.
Hälsningar, Gud Fader själv.

Det spelar ingen roll hur fort du springer - om du springer åt fel håll. Ack, ack, hur många gånger har vi väl inte gjort det!?

Springer du åt fel håll?


Kärlekens makt är större än hoten och rädslans makt.

Matteus visar detta tydligt i sitt evangelium. Hur kan en kung bli rädd för ett nyfött barn?
Jo, maktens män är alltid rädda att folket skall lyssna och följa någon annan än dem. Tänk om folket älskar den andre ledaren mer än mig?

TY SÅ ÄLSKADE GUD HELA VÄRLDEN ATT HAN SÄNDE SIN ENFÖDDE SON, FÖR ATT VAR OCH EN SOM TROR PÅ HONOM INTE SKALL GÅ UNDER, UTAN HA EVIGT LIV.
Joh 3:16.

Jag har letat efter Gud på fel plats. Det är när jag sätter "mig" och "mitt inre jag" i centrum istället för att fråga:
- Gud, vad vill DU? Ske Din vilja, inte min...

Från sitt universum talar Gud Skaparen själv, som en röst utifrån, in i mitt hjärta, klart avskild från mig, med en mycket djupare sanning än jag någonsin kan fundera ut.

Krubbor i olivträ, Betlehem.


- O Gud, Du som med stjärnan ledde hedningarna till din enfödde sons krubba, led också oss, som i tron känner Dig, till att berätta för våra vänner om vem DU ÄR.

Förlåt oss när vi släcker stjärnans ljus, eller tror mer på själva stjärnan än på Dig.
Hjälp oss att inte vara så naiva vad gäller ondskan.

Led oss genom detta livet, så att vi en gång i himmelen får skåda Din härlighet.
I Jesu härliga namn, amen.

Det strålar en stjärna.


Tack också alla vänner i Hörviks missionshus för en innerlig gudstjänst, god predikan av min kollega och varm samvaro i ett öppet hem.
Och medan detta skrives, sänds Andliga sånger ut på närradion i Sölvesborg, 92,0 MHz.
Kristus blir härligt förkunnad och ombesjungen!

Må Guds härlighet stråla framför dig!

Stjärnrika hälsningar, Helene F Sturefelt,

- som gärna lyfter ögat mot himmelen och lyssnar uppmärksamt, både på den mänskliga rösten, och på Guds GPS.

EFS missionshus i Hörvik.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar