Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 19 mars 2019

LADY GAGA och den MODERNA VÄRLDEN

Den moderna världen.


Just nu lyssnar jag på Lady Gaga och Bradley Cooper och deras duett i SHALLOW.
Texten uttrycker precis det jag känner - en stor otrivsel i vår moderna värld.

Jag ska försöka tolka texten, med risk att jag missförstår något i deras syfte, men orden är starka och jag gör dem nu till mina.

"Shallow" betyder grund, ytlighet, att vara grund.

Det är så vi tillsammans har skapat denna moderna värld. Ytlig. Grund.
Utan djup och innehåll som består.

Översvallande yta.


TELL ME SOMETHING GIRL
ARE YOU HAPPY IN THIS MODERN WORLD?
OR DO YOU NEED MORE?
IS THERE SOMETHING YOU SEARCHING FOR?

I'M FALLING
IN ALL THE GOOD TIMES I FIND MYSELF LONGING
FOR CHANGE
AND IN THE BAD TIMES I FEAR MYSELF.


Han ber henne berätta om hon är lycklig i denna moderna värld.
- Eller behöver du något mer? Är det något som du letar efter?

Jag faller.
I de goda stunderna märker jag hur jag längtar efter förändring.
Och ibland fruktar jag för mig själv.

Fruktar mörka moln.


Om jag, Helene, får frågan, så svarar jag så här:

Nej, jag trivs inte alls i den här moderna världen som vi skapat.

Jag känner mig allt mer främmande.
Som en främling, kvarglömd från en svunnen värld.

Samhället digitaliseras i så hög takt att många funktioner styrs helt av plastkort och microchip.
Det blir allt svårare att handla och betala, åka buss eller parkera bilen.
Jag, och särskilt de som är äldre än jag, börjar tappa kontrollen alltmer över vår tillvaro.

Det har vi inte bett om.

Behöver du något annat?

Ja, det gör jag! Jag behöver närheten till naturen. Att vi sätter en begränsning på hur mycket städerna får växa. De tar enorma resurser på att bygga rondeller, västlänkar och nya motorvägar. Städerna äter upp marken och sliter upp den natur vi alla är beroende av.

Vi kan inte äta asfalt.

Vägen till vad?


Är det något du letar efter?

Ja, djup och mening! Respekt för människans behov och naturens ekosystem. Jag längtar efter det småskaliga. Det nära samhället. Där människor inte knuffas och luras, utan känner varandras namn.

I mina bästa stunder längtar jag efter en förändring, sjunger Bradley Cooper.

Ja, men ännu mer i mina sämsta stunder, tänker jag. Förändring är nödvändig innan livet på den här planeten är helt fördärvat. Hälsningar Greta Thunberg och tusentals andra unga människor.

Och i mina sämsta stunder fruktar jag för mig själv, sjunger han.
Det är god självkännedom! Tänk om alla kunde göra det.

Vägarna äter upp skogsmarken.
 

Lady Gaga sjunger i nästa vers, till honom:

TELL ME SOMETHING BOY.
AREN'T YOU TIRED TRYING FILL THAT VOID?
OR DO YOU NEED MORE?
AREN'T IT HARD KEEPING IT SO HARDCORE?

I'M FALLING
IN ALL THE GOOD TIMES I FIND MY SELF LONGING
FOR CHANGE
AND IN THE BAD TIMES I FEAR MY SELF.

Längtar efter förändring.


Det är skön poesi med stort allvar.

Kvinnan frågar mannen:

- Är du inte trött på att fylla den där tomheten?
Eller behöver du något mer?
Är det inte jobbigt att vara så hårdnackad och orubblig?

Jag faller.
I de goda stunderna längtar jag efter en förändring.
Och i de dåliga är jag rädd för mig själv.

Kanske ifrågasätts mansrollen, den hårdnackade och orubbliga stilen som ingen egentligen gillar.
Vill han inte ha en förändring av den? Vill inte vi kvinnor ha en förändring?

Det är så ytligt. Så kommersiellt och grunt, utan botten. Utan värde. Slit och släng. Både människor, relationer och prylar.
Vår egen bekvämlighet kommer att döda oss om vi inte vänder om.

Hinner vi ändra oss?


I'M OFF THE DEEP END WHATCH AS I DIVE IN
I'LL NEVER MEET THE GROUND
CRASH THROUH THE SURFACE
WHERE THEY CAN HURT US

WE'RE FAR FROM THE SHALLOW NOW.

IN THE SHALLOW....


Dyker från ytan mot djupet.


Översättningen blir nog inte så bra här, men jag försöker.
Sätt ett kommatecken vid "I'm off", så blir det lättare att förstå.

Är det nu förändringen kommer?
Upplevelsen av att vara borta, inte så att man är borta från djupen, utan att djupens slut nu ser vad som händer.
De stora djupens gräns och syfte ser på, medan jag dyker ned och vill utforska dem.


Jag kommer aldrig att möta botten. Aldrig få fast mark under fötterna. Jag kommer aldrig att hitta orsaken och anledningen till varför denna moderna värld är som den är.

Kraschar igenom ytan, där de kan skada oss.
Jag dyker djupare ned.

Vi är långt bort från det grunda nu.

Segla ut!


Lyckades Lady Gaga och Bradley Cooper komma ifrån den moderna världens ytlighet?
Lyckas de till slut att nå livets djupaste syften, och så få riktig "bottenkänning" under fötterna?

Den moderna världen ger oss ingen mening, mer än den vi själva orkar skapa. Och det går inte i längden. Där plaskar mänskan omkring bara på ytan. Utlämnade till oss själva.

Jag associerar den här fina texten till ett bibelord, där Jesus talar om risken att förlora sin själ:

VAD HJÄLPER DET OM DU VINNER HELA VÄRLDEN
MEN FÖRLORAR DIN SJÄL?
MED VAD SKALL DU KÖPA TILLBAKA DITT LIV?

Utan Gud har vi ingen djupare mening. Shop til you drop. Rikast vinner. Flest relationer vinner också, med den största förlusten.

Livet har en gräns och ett allvar.
Att bli "kändis" är inte målet. Att vinna "Farmen" eller Talang eller se vuxna leka i TV-program dövar bara ångesten för en liten stund. Sedan kvarstår faktum. Att vi glömt söka Guds vilja och ge Gud tacksamheten för själva livet.

När strålkastarna är släckta och själen tapetserad på löpsedlarna, vem är man då?
Definierad och ägd av andra.
Lady Gaga vet det. Bradley Cooper vet det också. Även jag.

Det priset är högt.

Enskildhet.


Jag köper tillbaka min själ med tystnad och enskildhet. Jag går ut en runda och plockar skräp och tröstar ett barn. Jag ritar en teckning och skriver en insändare.
Och ber en bön.

Många böner! Om ledning och mod till oss alla att lämna ytan och söka djupet.
Om räddning för oss alla.

Tell me something, dear reader, are You happy in this modern World?
Or do you need something more?
Is there something you are searching for?

We are all falling.
I am longing for a change.
But in this crazy World I fear all human laziness…

Jesus is the bottom. Jesus is the Living Water. Let us drink, together, again!

Omoderna hälsningar,

Helene Sture Ladyfelt,

- som sjunger, skriver, gråter och ber.

The modern World?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar