Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 8 mars 2019

KVINNOR I BIBELN

Sisters of the East.


8 mars, internationella kvinnodagen - eller bara alternativa mansdagen...? Imorgon är det som vanligt igen. Vi är osynliga och definierade av män. Eller?

Låt oss vända på begreppen en stund.

Och då vill jag ge motstånd mot den uppfattningen att Bibeln skulle vara kvinnoförtryckande.

När vi läser historiska texter behöver vi förstå den samtid som den är tillkommen i. Våra könsroller och feministiska glasögon gör oss bara blinda om vi inte tar av dem en stund.

Och bli förvånad.

Underbara kvinna!



Så här kan man också tänka:

JAG ÄR EVA.
JAG TOG AV KUNSKAPENS FRUKT FÖR ADAM HADE INTE MODET.
GUD SATTE ORMEN ATT VAKTA, MEN GAV MIG STYRKA ATT GÅ FÖRBI HOTET.
FÖR ATT VI SKULLE TA INITIATIV TILL ATT VÄXA.

Kvinnans mod fick som konsekvens att både man och kvinna äntligen kunde lämna paradiset och börja leva just som människor. Gud gav dem den fria viljan, och de använde den.

På gott och ont. Än idag. Och alla vi Evor vill inte bära någon skuld för det.
Tvärtom är det mannen som missbrukar kunskapen till att framställa vapen. Adam, var är du??


Dörren till kunskap?


JAG ÄR SARA.
SOM MÅNGA ANDRA FRUAR PACKADE JAG IHOP OCH FÖLJDE MIN MAN I LYDNAD MOT HANS KALLELSE.
MEN DET VAR GENOM MIG SOM ABRAHAM FICK GUDS UTLOVADE LÖFTE.

Ett barn. En pojk. En son. Det var så det började. Genom en kvinnas sköte.


JAG ÄR MIRIAM.
JAG ÄR DEN DANSANDE PROFETISSAN.
MED PUKA I HAND LEDDE JAG KVINNORNA I SEGERDANS NÄR FOLKET RÄDDATS GENOM RÖDA HAVET.
SYSTRAR, KOM MED I DANSEN!

Vem är Miriam? Måste jag definiera henne som Moses syster för att ni skall känna igen henne?
I så fall är det inte hennes fel...

Biblisk dans.


JAG ÄR DELILA.
SIMSON VAR STARK MED STYRKAN I SITT HÅR.
MEN JAG VAR LISTIGARE.

Bibeln gömmer inte undan kvinnans list. Den finns där, den finns där...! Ser du den inte?


JAG ÄR VASTI, DEN SKÖNA DROTTNINGEN, ERSATT AV ESTER.
JAG VISSTE MITT VÄRDE OCH VÄGRADE KOMMA PÅ KUNGENS BEFALLNING.
TÄNK, JAG HOTADE DÄRIGENOM ALLA MÄN FRÅN ETIOPIEN TILL INDIEN!

Läs Esters bok i Gamla Testamentet! En rafflande historia där Gud låter en utländsk, judisk kvinna bli den stora räddningen för hela folket.
Tack vare henne firas allt jämt idag den stora Purimfesten i Israel. Grattis!

Skön är du!


JAG ÄR JUDIT, VÄLTALIG OCH VIS.
JAG TÄNKTE INTE PÅ MITT EGET LIV MEN TOG - MED STYRKA IFRÅN GUD - MIN KNIV OCH HÖGG AV HUVUDET PÅ HOLOFERNES.

Läs även denna kvinnobok i Gamla Testamentet.
Stort mod och stark tro. En mans död blev räddningen för ett helt folk.
Detta tycks vara temat genom hela Bibeln... "Det är bättre att en man dör, än att hela folket dör".

Tack Gud. Tack i himmelen! Och på jorden.


JAG ÄR NOOMI.
NU ÄR JAG GAMMAL OCH ÄRRIG.
FRÅN SKÖTE TILL GRAV HAR JAG FOSTRAT OCH HAFT OMSORG OM FAMILJEN.
HOS RUT SÅG JAG EN OANAD KÄRLEK.

Rut kom från det främmande landet Moab. Guds vägar är alltid annorlunda. Han valde ut henne att bli stammoder till David.
Men först gifte hon sig med judinnan Noomis son, men han dog. Hur gick det sedan?

Läs den tredje kvinnoboken i Gamla Testamentet!
Jag hoppas att de värsta fördomarna har fallit nu.

Kvinnor i Bibeln.


Vi går vidare till Nya Testamentet.

Jesus är bara åtta dagar gammal och bärs fram i templet av Maria och Josef, för att omskäras. Där fanns en kvinna som alltid var där, och hon tjänade Herren dag och natt, med fasta och bön. (Lukas 2:36).

JAG ÄR HANNA.
JAG KÄNDE GENAST IGEN LÖFTESBARNET, DET UTLOVADE, NÄR HAN BARS FRAM I TEMPLET!
INTE KUNDE JAG HÅLLA TYST.
JAG BERÄTTADE FÖR ALLA OM BARNET, ALLA DEM SOM VÄNTADE PÅ JERUSALEMS BEFRIELSE.

Hanna, den allra första kristna missionären. En gammal tant var den allra första predikanten!
Helt underbart! Kvinnoprästmotståndet var inte utvecklat vid den här tiden. Det var hjärtat som gällde - och glädjen!

Är du Hanna?!


JAG ÄR MARTA.
DET VAR JAG SOM DUKADE BORDET OCH FÖRBEREDDE MATEN, MEDAN MIN LILLASYSTER SATT STILL OCH LYSSNADE PÅ JESUS.
FICK JAG NÅGOT TACK?
JODÅ, MEN JAG BEHÖVDE GNÄLLA OCH PROTESTERA.
JESUS TOG DISKEN...

Nej, det vet vi inte om han gjorde, men Marta och Maria representerar två helt olika kvinnoroller, båda lika viktiga men den ena mer synlig än den andra.


JAG ÄR MARIA, MARTAS LILLA SYSTER.
ÄNTLIGEN KOM JESUS OCH JAG SATTE MIG VID HANS FÖTTER.
SOM JAG LYSSNADE! SOM HAN TALADE!
MITT HJÄRTA FYLLDES AV SALIGHET.
MATEN BRYDDE JAG MIG INTE OM. FÖRLÅT MARTA.

Mannen hyllar den praktiskt servande kvinnan. Men Jesus hyllar den lyssnande Maria.
- Hon har valt det bästa, och det skall inte tas ifrån henne! (Lukas 10:42).

Ser du?! Jesus utbildar en kvinna i teologi!!
Och ger henne fullt mandat att lämna hushållsarbetet för att istället stimuleras intellektuellt och andligt av de ljuvliga ord som kom från Gud själv.

Jag är också en Maria... som bara kokar ett ägg till kvällsmat för att kunna sätta mig med mina böcker och läsa. Idag har jag läst Esters bok. Enastående upplevelse! Tack Gud.

Jesus och kvinnan.


JAG ÄR KVINNAN SOM SKULLE STENAS.
MITT NAMN NÄMNS INTE, JAG VILLE VARA ANONYM OCH SLIPPA VÅR TIDS FÖRSTA #meToo KAMPANJ - - -
ALLA VILLE DÖMA MIG, KVINNAN, INTE DÖMA MÄNNEN SOM UTFÖRDE ÄKTENSKAPSBROTTET.
MEN JESUS FÖRSTOD. OCH AVSLÖJADE DEM!
OCH JAG GICK FRI.

Gång på gång gick Jesus emot de anklagande männen, och argumenterade mot dem med Guds egen lag. De stirrade sig blinda på bokstaven medan Jesus lyfte fram lagens innebörd, som alltid är skyddande kärlek för den svage.

Make love, not war.


JAG ÄR KVINNAN SOM HADE HAFT BLÖDNINGAR I TOLV ÅR.
DE MANLIGA LÄKARNA TOG BRA BETALT, MEN FÖRSTOD SIG INTE PÅ MIG.
VAD VET EN MAN OM BLOD?
MEN JESUS VISSTE...

Hon var en kvinna i mängden som i tro vågade sig fram i trängseln och rörde vid tofsen på Jesu mantel. Ett så kort möte botade henne. (Markus 5:25).
- Tack älskade Jesus att du tog tid med mig och tog mig i försvar! Jag är frisk nu.

Låt oss få behålla blodet!


JAG ÄR MARIA FRÅN MAGDALA.
JAG FÖLJDE JESUS TILL SLUTET OCH STOD GRÅTANDE VID GRAVEN.
JAG SÅG - JAG SÅG DEN UPPSTÅNDNE!

Det var kvinnorna som var de första vittnena till uppståndelsen. Det var kvinnorna som sprang och berättade!
Men det var männen som formade teologin.
Dock sa den störste av dem:
- Här är icke jude eller grek, man eller kvinna, alla är vi ett i Kristus!

Det har tagit 2000 år för kyrkan att leva upp till sin egen Herres inställning till kvinnan!
Skyll inte på Jesus. Skyll på maktkyrkan.

JAG ÄR LYDIA, PURPURFÖRSÄLJERSKAN.
JAG HÖRDE GODA NYHETER OCH BERÄTTADE OM MITT DOP.

Läs Apostlagärningarna 16:14. Så fint.

Läs Margareta Skantzes bok!


JAG ÄR TABITA, FINSÖMMERSKA.
EN KORT STUND VAR JAG DÖD, MEN JESUS SATTE SIG PÅ MIN SÄNGKANT OCH...
JAG VET INTE VAD SOM HÄNDE.
UPPVÄCKT FRÅN DE DÖDA.

En mycket märklig händelse. Jesus föregick sig själv. Han visade Guds makt på de minsta.
- Lilla flicka, vakna upp!
Apostlagärningarna 9:36. Livets krafter är oändligt starkare än dödens. I Jesu namn.


Levande.


Här kommer det sista vittnesbördet om kvinnor i Bibeln; Gudsmodern Maria.
Likt månen lyser hon inte själv, men får ljuset av Kristus, precis som solen ger månen ljus.
Idag har vi dansat med henne i cirkeldansen - Helig Dans - på internationella kvinnodagen.

JAG ÄR MARIA, TROLOVAD MED JOSEF.
JAG ÄLSKADE MITT BARN, MEN DET VAR INTE MITT, DET VAR HELA MÄNSKLIGHETENS BARN - GUDAGIVEN GENOM MIG.

Men vem satte den patriarkala kronan på jungfru Marias huvud?
Vem kuvade henne genom att bara definiera henne som moder?
Men å andra sidan var hon inte vilken moder som helst - Gudaföderskan.

Kanske ber hon oss att lyfta av denna kronas tyngd, ty sedan gifte hon sig med Josef och de fick många barn, tillkomna i sexualitetens skaparglädje, såsom Gud har tänkt sig enligt naturlagarna.

Moderskap, systraskap.


Och i vår danscirkel höll vi varsamt i varandra och vaggade till "To mother you" - att mamma dig, som ett verb. Kvinnans moderlighet kommer från Gud själv.
Vi kan alla "mamma" varandra, även mannen. Den omsorg som kommer ur hjärtat läker många sår.

Guds eget ord, Bibeln, har fått visa kvinnan tydligare här, en kort stund.
Och Marta Gottfrieds tavla "Sisters of East" fick illustrera, bland annat.

Var välsignad, Du kvinna!
Var välsignad, du man, född av kvinna, din moder - skapad under hennes hjärta av Gud själv.

Tack.
 

De vackraste hälsningar till er alla,
Helene F Sturefelt,

- teolog, undervisad av Jesus i evangelierna, förvirrad i Lund men återbördad till verkligheten i församlingarna,
- inspirerad av en text från studentprästerna på 80-talet,
- och med ritpennan igång igen...

Pablo Sturefelt...


1717. Så många inlägg har jag skrivit under dessa snart tio år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar