Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 29 januari 2019

TROFASTHET

Trofast kärlek.


Hur ska jag beskriva Gud för dig?
Jag har så många rika erfarenheter, både av närhet och hjälp men också tystnad.

Med inspiration från TV-gudstjänsten i söndags från Frälsningsarmén i Stockholm - Vasakåren - vill jag dela några tankar.
Utgångspunkten är Psaltarpsalm 91, som jag skrev om i inlägget den 20/1 "Guds vingars beskydd".

MED SINA FJÄDRAR SKALL HAN BETÄCKA DIG
OCH UNDER HANS VINGAR SKALL DU FINNA TILLFLYKT.

HANS TROFASTHET ÄR SKÖLD OCH SKÄRM... Ps 91:4.

Sköld och skärm?


Vi säger gärna att "Gud är kärleken", men sällan använder vi detta fina ord; "Gud är trofast".

Vad betyder det?
Några synonymer är "hängiven", "pålitlig" och "uthållig".
Motsats skulle kunna vara "falsk", "illojal" och "opålitlig".

Vasakårens pastor Jon-Anders Marthinusen jämförde med ett vaktbolag:

- Tänk dig att vi ringer ett vaktbolag och beställer deras tjänster. De kommer vid nödfall, och det litar vi på. Om de kommer varje gång vi behöver dem, då är de verkligen pålitliga.
Men om de inte kommer, då förstörs förtroendet och skyddet vi behöver uteblir. Vaktbolaget är opålitligt.

Så bra då.



Bibeln själv nämner att trofasthet är en viktig egenskap hos Gud.

EN TROFAST GUD OCH UTAN SVEK
RÄTTFÄRDIG OCH RÄTTVIS ÄR HAN. 5 Mosebok 32:4.

JA, JAG SÄGER:
- FÖR EVIG TID SKALL NÅD BYGGAS UPP.
I HIMMELEN, DÄR BEFÄSTER DU DIN TROFASTHET. Psaltaren 89:3.

Ända upp i himmelen.


Pastor Jon-Anders jämförde vidare med ett äktenskap:

- Ett äktenskap är ett ömsesidigt förtroende, där trofastheten skyddar relationen.

Kärleken är viktig, men faktiskt inte det viktigaste! Trofastheten är den skyddsmur som gör det möjligt för kärleken att växa och frodas.
Varje gång jag i min svaghet söker skydd hos min livskamrat så växer hängivenheten i relationen.

Trofastheten ger trygghet åt kärleken och vardagen blir lättare. Det ger mig en skyddad plats där jag är älskad.

Trofastheten vilar som en mur runt relationerna, både mänskligt sett och till Gud.

Skyddsstaket mot snubbel.


Men vad händer som relationen förstörs? En liten spricka av tvivel i den största mur kan rasera allt...

Jag läser i Nya Testamentet om trofasthet, de stora orden i Romarbrevet där Paulus resonerar om Guds nåd:

OM NU NÅGRA HAR VISAT SIG TROLÖSA, SKALL DÅ DERAS TROLÖSHET UPPHÄVDA GUDS TROFASTHET?
NEJ, INTE ALLS!
GUD ÄR SANN - SEDAN MÅ VARJE MÄNNISKA VISA SIG VARA EN LÖGNARE...
Romarbrevet 3:3

Gud är totalt pålitlig. Herren är med oss. Han går vid vår sida. Oavsett om vi förmår erfara det eller inte.
Den förlåtelse som Gud ger är också pålitlig. Herren drar inte upp gamla synder. Förlåtelsen gäller. Det är vi som har svårt för att lita på det. Men Gud är trofast i sitt löfte.

Pålitlig.


Du känner säkert igen orden från gudstjänstens syndabekännelse, hämtat från Johannes 1 brev:

OM VI SÄGER ATT VI ÄR UTAN SYND, BEDRAR VI OSS SJÄLVA, OCH SANNINGEN FINNS INTE I OSS.
MEN OM VI BEKÄNNER VÅRA SYNDER SÅ ÄR GUD TROFAST OCH RÄTTFÄRDIG SÅ ATT HAN FÖRLÅTER OSS VÅRA SYNDER.
1 Joh brev kap 1:9

Jag är så evigt tacksam för dessa ord!

ÄR VI TROLÖSA, FÖRBLIR GUD ÄNDÅ TROGEN, FÖR HAN KAN INTE FÖRNEKA SIG SJÄLV.
2 Timotheusbrevet 2:13

LÅT OSS FORTSÄTTA ORUBBLIGT BEKÄNNA HOPP, TY HAN SOM GAV OSS LÖFTENA ÄR TROFAST. Hebreerbrevet kap 10:23.

Kärleken lockar fram de bästa sidorna hos oss, och trofastheten gör det möjligt att våga förbli i kärleken.

Men ack så svårt för vår tids människor att kunna ta detta ord till sig, vi som är uppvuxna bland reklam där ombytlighet förnöjer, på alla plan...
Homo Reclamus har mycket att lära av Guds ord!


Larm vid trolöshet?
 

Med glädje sjunger jag Törnbergs gamla psalm:

GUD ÄR TROFAST! SÅ LJÖD SÅNGEN BLAND GUDS FOLK I FORNA DA'R.
SAMMA SÅNG FRÅN TID FÖRGÅNGEN TONAR ÄNNU LIKA KLAR.

HAN SOM FÖRR SITT FOLK VÄLSIGNAT ÄR FÖR OSS DEN SAMME ÄN.
GUD ÄR TROFAST, GUD ÄR TROFAST, SJUNG DET OM OCH OM IGEN!
Sv Ps 30.

Träd av Trofasthet.


Det är min bön att du, bästa bloggläsare, skall leva vänd mot Herren, och så få erfara att Gud är trofast mot dig, även i den tyngsta uppförsbacke.

Skyddande hälsningar från Helene F Sturfelt,

- som fotograferade den stora snöslaskdagen i Karlskrona här om dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar