Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 8 januari 2019

PRÖVA ANDARNA, TÄNK SJÄLV

Vad är detta för ett spöke?


Detta är en fortsättning på föregående inlägg, om Trollkarlens andliga blindhet, där vår tids stå-upp-komiker ibland är Guds fiender. Apostlagärningarna kap 13 var utgångspunkten.

Hur ska vi kunna mogna i andlig klarsyn?

Det nya året 2019 är bara åtta dagar gammalt och jag har behov av att slipa mitt inre seende.
Jag läser med glädje i profeten Jesajas bok, där många av julens texter är hämtade ifrån.
Just nu ligger kapitel 42 uppslaget, på uppmaning av Anden själv - läs!

Och jag läser.

   … FÖR ATT DU MÅ ÖPPNA BLINDA ÖGON,
    OCH FÖRA FÅNGAR UT UR FÄNGELSET,
    JA, UR FÅNGENSKAP DEM SOM SITTER I MÖRKRET.
   Jesaja kap 42:7.

Pröva det du ser.


Vem handlar detta om? Skall jag öppna förblindade ögon? Är det min uppgift i Guds rike?
Ja, kanske det, men framför allt handlar det om Herrens Lidande Tjänare, Messias, som skall komma och som redan är här!
Född i ett stall, i yttersta enkelhet.

Jag läser om hans underbara ödmjukhet:

HAN SKALL INTE SKRIA ELLER ROPA,
   INTE LÅTA HÖRA SIN RÖST PÅ GATORNA.

ETT BRUTET RÖR SKALL HAN INTE SÖNDERKROSSA
   OCH EN TYNANDE VEKE SKALL HAN INTE UTSLÄCKA.

HAN SKALL I TROFASTHET UTBREDA RÄTTEN.
Jesaja 42:2-3


Rädda, inte sönderkrossa.


Profeten Jesaja låter oss ana Guds väsen genom den lidande Messias; hans ödmjukhet och självutgivande sinnelag. Det är en nyckel till prövandet av andarna.
Att se andra, utan att själv vara i blickfånget.

Jag läser vidare i Johannes första brev, om vägledning:

MINA KÄRA, SÄTT INTE TRO TILL ALLA ANDAR, UTAN PRÖVA OM DE KOMMER IFRÅN GUD.
TY MÅNGA FALSKA PROFETER HAR GÅTT UT I VÄRLDEN.

SÅ KAN NI SE VILKEN ANDE SOM ÄR GUDS:
- VARJE ANDE SOM ERKÄNNER ATT JESUS KRISTUS HAR KOMMIT I MÄNSKLIG GESTALT ÄR FRÅN GUD.
MEN DEN ANDE SOM FÖRNEKAR JESUS, ÄR INTE FRÅN GUD.

DET ÄR ANTIKRISTS ANDE, SOM NI HAR HÖRT SKALL KOMMA OCH SOM REDAN NU ÄR I VÄRLDEN. 1 Joh brev kap 4:1-6.

NU ser jag!


På Nya Testamentets tid fanns en irrlära som kallades "gnosticism".
Johannes hade mött denna uppfattning många gånger, och behövde nu ge församlingen vägledning.

Gnostikerna betraktade denna synliga värld som ohjälpligt ond. De ansåg att det gudomliga omöjligen kunde förena sig med en jordisk kropp. Om Jesus Kristus var Guds son, och kom från Gud, då kan han inte ha varit identisk med människan Jesus, som dog på korset.
Men för Johannes, och oss alla som kallar oss kristna, är den himmelske Kristus och människan Jesus identiska.

New Age idag har liknande uppfattning som gnosticismen.

Man hyllar Kristus som gudomlig, och använder sig av hans helande "kristall-energier". Den healing som kommer från Kristus är mycket kraftig, men man förnekar den synd som han gav sitt liv för.
Det onda är bara en längre form av medvetande och "frånvaro av ljus", där meditation lyfter en upp till högre nivåer.
Tyvärr kvarstår både synd och mörker i ett sådant förnekande av Kristus och hans försoningsuppdrag.

Jesus är SANN GUD OCH SANN MÄNNISKA.

Två halvor. Lika sanna.


I förra inlägget berättade jag om trollkarlen Barjesus Elymas. Han var en gudsförnekare som ville förhindra att den romerske ståthållaren kom till tro.
Men han drabbades själv av sin förnekelse och fick Herren Gud emot sig.

Han var inte ond i betydelsen våldsam och aggressiv, nej han var ond på så sätt att han spred lögner, och var falsk, säkert med ett leende på läpparna...
Känner du igen det? Kanske har du mött en sådan listig orm i din närhet...?

Johannes talar om att "vara från Gud".
Det anger tillhörigheten till Guds sfär. Det är för Johannes angeläget att betona att den kristne tillhör ett tillstånd från vilken synden är borttagen!!

Att "vara i Kristus" är att vara i försoningen!

Den kristne har genom dopet blivit ett med Kristus och är nu Guds barn.

Att vara i Gud är då en motsats till att "vara i världen" där andra krafter regerar; maktkamp, prestation, girighet och bekvämlighet. Den som tjänar mest pengar är bäst... och en sådan människa hamnar i andligt mörker ganska snart.

Vara på land, eller vara i havet?


MEN NI, MINA KÄRA BARN, ÄR FRÅN GUD, OCH NI HAR BESEGRAT DE FALSKA PROFETERNA, TY HAN SOM ÄR I ER, ÄR STÖRRE ÄN HAN SOM ÄR I VÄRLDEN.
1 Joh 4:3

Hela Bibeln är full av skildringar av den väldiga kamp som pågår mellan satan och Gud. Denna strid har gått in i sin slutfas sedan Jesus kommit till jorden.

Julpyntet hänger ännu kvar, men julgranen barrar... Jag ser det lilla Jesusbarnet i krubban av olivträ från Betlehem, och känner i min egen kropp hur denna strid rasar.

Värst är den andliga blindheten som har bekvämlighet som förtecken.
- Äh, oroa dig inte! Allt är bra, det är inte fara, ingen förändring behövs. Jaga inte upp dig, varken över klimatet eller hur det är ställt med kyrkan. Ta en kopp kaffe till, gärna med lite punsch...

Äkta olivträ. Äkta tro?


Men nej, har man en gång smakat Guds rättfärdighet, så glömmer man det aldrig!

Därför är både du och jag kallade till att "pröva andarna".

Det handlar om att TÄNKA SJÄLV.

Den evangeliskt lutherska kyrka som jag tillhör, har inte någon dogmatisk hierarki där en stark ledare ska tala om för oss hur vi ska tänka.
Paulus säger att vi tillsammans i församlingen skall "pröva andarna" och de andliga erfarenheter som vi får.

Och låt mig då genast tillägga att detta inte handlar om tyckande och egna åsikter!
Denna prövning är alltid förankrad i bibelläsning, bön och samtal!

Det auktoritära ledarskapet har alltid en tendens att låsa in sina medlemmar i en sekt - det må vara hundra personer eller tusentals.
Friheten i Kristus är ett av Luthers stora upptäckter, och däri lever också jag.

Om varje församlingsmedlem har en egen relation till Kristus, då har var och en mod och mandat att tänka själv. Då kan var och en pröva sina tankar, drömmar och visioner mot Guds vilja.

Och Guds vilja har några kännetecken:

- Mer liv, mer enhet, mer glädje, mer frimodighet, mer barmhärtighet, mer försoning, mer...

Medan Guds fiende, som viskar fula ord i ditt öra, vill motsatsen:

- Mer förakt, mer splittring, mer falskhet, mer ytlighet, mer feghet, mer slutenhet, mer bekvämlighet, mer mer…

Lås fast. Bind.


DU HAR FÅTT SE MYCKET, MEN DU GER INTE AKT PÅ DET.
FASTÄN ÖRONEN HAR BLIVIT ÖPPNADE, LYSSNAR INGEN.
Jesaja kap 42:20.

Jag läser i en av mina äldre bibelkommentarer följande:

"Det finns en gammal teologisk slagruta som säger att vi skall pröva 'vad som driver Kristus'.
Det som främjar och berikar vår tro på Kristus ska vi ta reda på och hålla fast vid.
Därför är det budskapet som är viktigast - inte budbäraren eller formen." (Magnus Lidbeck)

Men vi måste ständigt pröva allt detta och det är Guds ord som grunden.

Ordet för"pröva" i grekiskan heter "dokimazo" = testa, undersöka, tolka, urskilja, upptäcka, gilla.

Det finns flera aktiva nyanser i ordet, skriver Magnus Lidbeck, för att pröva sin tro är en aktivitet.
Gör du det?
Tar du ditt tvivel på allvar och låter det leda dig djupare in i bön och bibelläsning? Har du en god själavårdare? Finns det någon församling dit du kan gå och "dokimaza" din tro?

Men vad ÄR detta?
 

Hur går då prövningen till?

Johannes säger att det inte går att göra på distans, eller bara teoretiskt:

OM NÅGON VILL GÖRA HANS VILJA, SKALL HAN FÖRSTÅ.
Joh 7:17.

Vill göra. Inte tänka, inte spekulera, inte gissa.

Utan verkligen GÖRA!

Kristen tro är ett sätt att leva, grundat i ett sätt att tänka, i Guds vilja.

Blyertspennor? Plockepinn?


Men handling och förstånd hör ihop, det skrev Johannes tydligt.
Att ha andlig klarsyn är att ha en klar tanke, ett gott förstånd och ett skärpt intellekt så att vi kan ge svar på tal om vår tro - inte som villkor, utan som uppmuntran att inte fastna i känsloklistret.

Prövningen är även intuitiv, skriver Magnus Lidbeck.
"Vi kan få impulser under ett bibelstudium eller en predikan där stämningar och aningar påverkar vår känsla."
Denna intuition hör också ihop med den Helige Ande. Lyssna till din känsla, pröva den tillsammans med ditt förstånd, och be till Gud att få se klart vad det handlar om.

Även drömmar ingår i denna kategori. Gud talar till oss medan vi sover, och kan ge mycket viktig kunskap till oss när våra försvar är vilande.

Men sa du inte att vi inte skulle fastna i känsloklistret?
Jo, men vi kan lika gärna fastna i huvudet... och det är lika illa. Balans, balans...

Spetskompetens?


Ett konkret exempel.

Magnus Lidbeck berättar om ett hembesök hos en dopfamilj. För några år sedan döpte han det äldsta barnet och nu var det dags för lillasyster.

"Jag bedömde att det var för rörigt att be med familjen, jag vågade inte riktigt pröva den tanken.
Då såg jag hur mamman knäppte händerna på det barn jag döpt för tre år sedan, och så sa hon:
- Nu ska vi vara med om något fint.
Jag hade nämligen vågat pröva att be med dem vid första besöket och de mindes det med värme! Nu fick jag bekräftelse på vad det fått betyda."


Att "pröva andarna" kan alltså också betyda att våga pröva något nytt.
Gör det som driver Kristus!
Och håll fast vid din tro och relation med Jesus.

Detta positiva dokimazo hjälper oss att växa.

Baksidan skulle kunna vara att man är så rädd för att ha fel att man kritiserar allt och alla, i ett prövande som inte har Guds kärlek som mål.

Aha, det är en kran, inte ett spöke.


Jag måste till sist även nämna det som vissa av er tyvärr har allt för stor erfarenhet av; nämligen onda andar och demoner.
Till dig vill jag säga Ett Enda ord:

- Ge dem ingen uppmärksamhet!!

Fäst dina ögon på Jesus.
Hur mycket de än knackar, bankar, förtrycker dig eller förminskar dig och skrämmer dig, så ge dem ingen tid!
Sjung lovsånger, sätt på musik, öppna din Bibel... till slut står de inte ut. Du tillhör Herren.

Den här prövningen är den svåraste av alla, men HÅLL FAST VID DET DU HAR och att du är döpt i Jesu namn!
Och gå till nattvarden. Där finns blodets beskydd.

Profeten Jesaja får avsluta, med en uppmaning från Gud själv:

JAG, HERREN DET ÄR MITT NAMN, OCH JAG GER INTE MIN ÄRA ÅT NÅGON ANNAN, ELLER MITT LOV ÅT AVGUDABILDERNA.

SE, VAD JAG FÖRUT FÖRKUNNADE, DET HAR NU KOMMIT.
NU FÖRKUNNA JAG NYA TING.
FÖRRÄN DE VISAR SIG, LÅTER JAG ER VETA HÖRA OM DEM.
Jesaja kap 42:8-9.

Livboj. Kristus, vår Frälsarkrans!


Tänk själv. Känn själv. Pröva själv, i allvar och i glädje.
Vi gör det tillsammans.

I Jesu namn!

Hejdå! Nu är det verkligen lunchtid!

Prövade hälsningar från eder bibelstudieledare,
Helene F Sturefelt,

- som fotograferade i Höganäs hamn,
- och som hittade "aula-hommor" - alltså dessa stora träspett - där ålnäten hängdes upp av yrkes-fiskarna.


Spetskompetens - javisst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar