Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 22 januari 2019

RONDELER och AULAWABBLAR

Hungrig på uttryck.


Jag leker med pennan över papper och block,
Franska rondeller med medeltids smärta,
möter maneter i nutida svärta.
Satir hjälper sanning bli av med sitt lock.

Rimmar och skriver för att språkligt snärta,
lögn och feghet som smyger på sock.
Jag leker med pennan över papper och block.
Sturella är vuxen, ingen blyg liten snärta.

När samhällets liv möter tro blir det krock.
Att va' "religiös" ska va' fyllt utav hjärta!
Sturellas lilla blogg synar noga var ärta,
samförstånd och kärlek gör min känsla tjock.
Jag leker med pennan över papper och block.

Vad är nu detta?

Det är det franska, medeltida versmåttet "rondel" - med ett "l".

När den yttre formen är stram, då måste man skärpa sig mycket mer för att få sagt det man vill.
Skriva och prata på kan vem som helst, men det blir i längden mycket tröttsamt.

Svamp-wabbeln är trött på tomma ord.


För många år sedan lärde jag mig detta medeltida gamla versmått på Blekinges Skrivarklubb, under ledning av Gustav Walles Karlsson, nu insomnad i saligheten.

Mönstret är följande:

Rad 1, 7 och 13 skall upprepa exakt samma mening.

Rim-mönstret är i första strofen:
- a) b) b) a)
Sedan vänder det i andra:
- b) a) a) b)
Tillbaka i tredje:
- a) b) b) a) samt a) igen.

Vill du pröva?

Man får noga skriva upp ett antal ord som rimmar på varann.
Snyggast är om det ena är enstavigt, typ "block" och det andra tvåstavigt med vokal på slutet "smärta".
Antalet stavelser är också noga, men dem har jag släppt fria.

Det ställer högre krav på uppläsaren... Rytmen är oerhört viktig för att balans skall uppstå.
Jag tränar och stryker och försöker igen.
Detta är vad jag har lekt fram de senaste dagarna.

Och mina aulawabblar de simmar runt!


Aulawabbeln nr 29 bränns.


 Rondel 1 – Aulawabbel SLEMMIG 
 
UPPSPOLAD PÅ STRANDEN LIGGER MANETEN 
ÄCKLIG OCH SLEMMIG DEN FLÄMTAR OCH SPÄNNER 
TRÅDARNA SYNS EJ MEN ÄNNU DE BRÄNNER 
GÅ INTE FÖR NÄRA DEN FRUKTADE KLETEN! 
 
ALLA SOM BADAT VET VAD DE KÄNNER 
VARNAR DE ANDRA, BLÅSER TRUMPETEN 
UPPSPOLAD PÅ STRANDEN LIGGER MANETEN 
HATAD DEN DÖR, HELT UTAN VÄNNER. 
 
UPPÅT DEN BLICKAR MOT RYMD OCH KOMETER 
DRÖMDE OM FRIHET PÅ VÅGOR SOM RÄNNER 
MEN LIVET ÄR SLUT, AULAWABBELN KÄNNER 
OM ÄNDÅ MAN VORE EN SMACK I TAPETEN! 
UPPSPOLAD PÅ STRANDEN LIGGER MANETEN. 
 
 
Helene F Sturefelt, 21 januari 2019, 
efter att Elias hittat en jättebrännmanet vid Kvickbadet i Höganäs.

Jättebrännmanet i Höganäs.
 
 
  RONDEL 2 – Aulawabbel som BH 
 
 
AULAWABBELN RÖR SIG, FLYTER, SIMMAR 
UTAN ÖGON DEN TAR SIG LIKVÄL FRAM 
GENOMSKINLIGT LÄTT DEN VÄGER NÅGOT GRAM 
MANETEN NAVIGERAR ÄVEN I DIMMA. 
 
RUND OCH LYCKLIG HON LOCKAR EN MADAM 
SOM FYLLER SIN BH, MEN JAG TROR ATT HON SVIMMAR! 
AULAWABBELN RÖR SIG, FLYTER, SIMMAR 
NU SOM STOPPNING VID BRÖSTEN - HARAM! 
 
INGET FÖRBUD HINDRAR MANETEN ATT LIMMA 
SIG STADIG MOT KROPPEN OCH BLI SOM EN STAM 
STABILARE BRÖSTHÅLLARE FINNS EJ DÄR FRAM 
ÄN DEN SOM FYLLER SIN BH VAR TIMMA... 
AULAWABBELN RÖR SIG, FLYTER OCH SIMMAR. 
  
Krabban i maneten.
 
 
 

      Rondel 3 – Aulawabbel – MINISTER 
 
SVERIGE HAR EN NY MINISTER 
GAMMAL, AVSATT, ÅTER INSATT 
RÖSTA BORT, POLITISKT MATT 
LEDARE I LÅNGA TVISTER. 
 
RÖSTA FRAM OCH FALLA PLATT 
DEMOKRATISKT SNÖMOSKLISTER 
SVERIGE HAR EN NY MINISTER 
ÄT DIN SKO OCH TUGGA HATT! 
 
POLITIKER VÅR TRO DE MISTER 
ALLA HÅLLER SIG FÖR SKRATT 
NÅGON TYSTAS OCH BLIR ERSATT 
HÖGLJUTT GRÅTER HÖGERNS KRISTER 
SVERIGE HAR EN NY MINISTER. 
 
                          Helene F Sturefelt, 22 januari 2019. 
Ny regering efter 4 månader... Stefan Löfvén. Annie Lööf skulle äta upp sin högersko och Ulf Kristersson (M) blev inte nu statsminister. 

 
Stefan Löfvén i hafs(!)djupet.
 
 
Eller så här, till sist, i hast:
 
   1. Hej hopp i lingonskogen!
   2. Livet går som en dans.
   3. Följ med! Ta tag i min svans.
   4. Vi snurrar och svänger på logen.
 
   5. Jag vaktar så noga min ärekrans.
   6 . Aldrig jag går ut på krogen.
   7. Hej hopp i lingonskogen!
   8. Flörta och dejta ej fanns.
 
   9. I kärlek och tro vill jag vara mogen.
 10. Inte gömma min avsikt bak' skans.
 11. Jag dansar och sjunger i trans.
 12. Med dig vill jag alltid va' trogen.
 13. Hej hopp i lingonskogen!
 
Pärl-wabbel.
 
 
Tror du det blir en utställning?
Vi får väl se.
 
Runda versmåttshälsningar från Helene Sture Rondelwabbelfelt.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar