Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 16 januari 2019

ÄLSKA AV KÄRLEK

Jag älskar dig!


Älska av kärlek, det gör man väl?
Nej, det är inte säkert.
Utifrån den modell jag publicerade i förra inlägget  "Kritik och förmaning" (som många läst) så skall jag visa hur kärleken också är fast i dessa hörnor. Utom i en...

Så här såg modellen ut:

1. Prestation, där tanke och förnuft dominerar besluten.
2. Girighet, där effektivitet och det som gynnar mig bäst dominerar avgörandet.
3. Bekvämlighet, där lathet och "socker" styr det man gör.
4. Kärleken, där känsla och omsorg avgör livsinställningen.

Hur uppfattar du när något är "Fel"?


Vi låter kärlekens HÖGA VISA får följa med i inlägget:

    MIN VÄN ÄR MIN
       OCH JAG ÄR HANS
          DÄR HAN FÖR SIN HJORD I BET...
                                                H V kap 2:16

Hela Bibeln talar gång på gång om hjärtats sinnelag. Det går inte att uppfylla lagen genom ytliga gärningar, det blir falskhet och hyckleri med en gång.
Det gäller relationerna till medmänniskan, i äktenskapet, till sig själv och naturligtvis till relationen med Gud.

"Låt hjärtat va' me'" sjöng Sonja Hedenbratt i Götebort på 1960-talet. Det är djupt evangeliskt!

Kylig kärlek?
 

Så drabbar oss kärleken.

1. Vad händer med Prestation-Pelle, eller Prestations-Pia, när de blir kära?

Låt mig gissa och spekulera...

Först kommer en stolthet.
- Kolla vem jag har fått ihop det med?
- Vilket kap!

Pelle och Pia har gjort en god prestation genom att gå in i en relation, gärna med en statusperson som höjer deras självkänsla.

Därefter kan man tänka att de låter kärleken vila på tanke och förnuft.
Det är skönt för den som vill slippa känslomos och att drivas hit och dit av nycker.

- Har jag sagt ja, så har jag. Då gäller det.

- Men älskling, du kan väl säga att du älskar mig?
- Det har jag ju gjort en gång! Jag säger till om något annat gäller. Punkt.

Inte mycket till romantik där Pelle och Pia satsar på en livskamrat.
Relationen andas mycket Plikt.
Och som en dov skugga lurar rädslan för kritik här.


    DÄR JAG LÅG PÅ MIN BÄDD OM NATTEN,
      SÖKTE JAG HONOM SOM MIN SJÄL HAR KÄR,
       JAG SÖKTE HONOM, MEN FANN HONOM INTE. H V 3:1

Jag söker dig.


2. Nu är det Girige Göran, och Giriga Gittan som fallit i kärlekens garn.

Hur kan deras situation se ut?

För det första.
Det går bara in i en relation om de kan få ut något av det.

Om det gynnar deras effektivitet så är det bra. Relationen ska vara tillfredsställande för dem själva. De kan tugga i sig en relation som andra tuggar tuggummi - och spottar sedan ut honom/ henne när smaken är slut.

Försök inte göra om den här personen. Det uppfattas som gnäll och du blir utestängd.

Det var det. För det första och för det sista.
Jo, för det andra, jag kom på en sak till.
Det finns inte plats för troheten här. Göran och Gittan utgår ju bara från sig själva och ser inte att de har något ansvar för sin partner. 

Egot suger ut. Så är det inte mer med det.
Men om du är "offer" för dessa girighetstyper, då fungerar det så länge du ställer upp på att tillfredsställa dessa stora egon.

Tänk om du är ett Ego själv?! Jaha, då kanske ni är helt överens och ni lever lyckliga i alla era dagar!

Du ska ned i Min gryta!


   JAG BESVÄR ER, NI JERUSALEMS DÖTTRAR,
     VID GASELLER OCH HINDAR PÅ MARKEN,
       OROA INTE KÄRLEKEN
          STÖR DEN INTE
FÖRRÄN DEN SJÄLV SÅ VILL! Höga Visan 3:5


3. Hur blir det för Bekväme Bertil och Bekväma Berit?

Tja, frågan är om det blir kära alls...
De sitter fast i sin bekvämlighet och är väldigt lata. Det är så skönt att vara lat!

Bertil och Berit gör så lite som möjligt. De är aldrig ute. Engagerar sig inte. Slösurfar mest hela dagarna.
Jo, de kan tänka sig att gå in på en digital dejting-sida och pröva lyckan. Men de har ingen uthållighet så det blir sällan någon relation.

Men, det kan ju hända att någon annan blir kär i en Bertil eller Berit!
Du får det inte lätt, kan jag säga.
Kanske är du förblindad av deras utseende - för det är det enda de kan erbjuda eftersom de inte "gör något".

Då får du faktiskt ta och tänka igenom den här relationen.
Du kommer att bli en ny mamma/ pappa för Bertil-Berit. Det är socker på tungan som gäller.

Om Bekvämlighetstypen ändå är kär i dig, så är han/ hon säkert bra i sängen, men du får själv byta lakan, tvätta, plocka strumpor och fixa hämt-pizza.

Lagad mat finns sällan hos dem. De göder sin lönnfeta lekamen med den mest bekväma maten. Socker och kolhydrater är viktigare än en ansvarsfull relation.

Inte heller här skall du försöka förändra. Du kommer bli bemött med ignorans och förakt.

Banan-pizza.


JAG ÄR SJUK AV KÄRLEK.
                    Höga Visan 5:8.

När begäret styr en människa, då kommer de sunda behoven i skymundan.
Personen är fast i en fälla.
Ofta blir relationerna dåliga och många blir nedtryckta och skadade av dessa personer.

Jag håller en lättsam ton, men allvaret med övergrepp och sexuellt utnyttjande bottnar i dessa två tänkesätt; girighet och bekvämlighet.

Ja, man kan bli sjuk av kärlek på ett felaktigt sätt, förälskad i sin egen förälskelse och helt förblindad. Förälskad i ett yttre som lockar. Då behövs lite klarsynt tankeförmåga.
Eller som Jesper Rönndahl sa:

- Ni kvinnor, kan ni sluta ligga med alla mansgrisar, ni gynnar ju ett destruktivt beteende som skadar er! Pippa med huvudet, inte med snippan!!

                                   Eller nåt.


4. Den fjärde personligheten är en omvänd människa. Till kärleken.

Han/ hon har kommit till insikt om sina egna brister och sitt negativa beteende.
Kärleksfulle Kalle och kärleksfulla Kerstin har avslöjat sig själva.
Det kan bara ske genom kriser och att man möter något som är starkare än en själv.

Guds kärlek.

O, VILKEN KÄRLEK! UNDERBAR SANN.
ALDRIG HAR NÅGON ÄLSKAT SOM HAN.
FRÄLST GENOM HONOM, LYCKLIG OCH FRI
VILL JAG HANS EGEN EVIGT NU BLI.
                                                  Sv Psalm 45.

Omvändelse, förlåtelse och försoning skapar en ny människa. Fokus lämnar Egot och ser istället Jesus på korset, där man tar emot den Helige Ande i sitt liv.

En alldeles otrolig kärlek driver ut all prestation, all girighet och all bekvämlighet!

Det tar tid förstås - ett helt liv! - men något nytt har hänt!

Att älska av kärlek blir en radikal befrielse.

Nu är det inte viktigt om det är en snygg statusperson, eller om relationen gynnar mig bäst eller servar mig. Nej, nu är det verkligen kärleken som gäller!
Den kärlek som inte söker sitt.

Den osjälviska kärleken. Utan tanke på motprestation. Tänk att få uppleva det.

Vi ger oss åt varandra.


ER KÄRLEK SKALL VARA UPPRIKTIG.
AVSKY DET ONDA, HÅLL FAST VID DET GODA.
ÖVERTRÄFFA VARANDRA I ÖMSESIDIG AKTNING. Rom 12:9

- Älskling, vad behöver du?

I en sann kärleksrelation är det ordet "varandra" som är det största.
Bibeln visar här grunden till jämställdheten. Den bottnar i Guds kärlek till oss.

UNDERORDNA ER VARANDRA.
                                 Efeierbrevet 5:21.

Om du i en sån här underbar relation behöver påpeka eller fråga något, då handlar det inte om att "göra om" personen men att hitta bättre rutiner, tillsammans. Det gör Kalle och Kerstin.

   DU ÄR SKÖN ALLTIGENOM, MIN ÄLSKADE,
     PÅ DIG FINNS INGEN FLÄCK! H V 4:7.

Kärlekens frukter.


Vem vill inte slippa kritik, gnäll och likgiltighet?
Jag äter hellre päron än surkart.

Och just därför att relationer är så svårt, så ser vi ytterligheterna. Många lever i självvalt celibat, hellre än att bli tömda på glädje i en dålig relation.
Eller, rädslan för att tvingas ta det ansvar man inte orkar, så släpper man kravet på trohet och lever lite som man vill. Just för att man vill.

Det erotiska kriget pågår ständigt.
Tänk när den dag kommer då män och kvinnor sluter fred med varandra.
Särskilt männen...

Då kan det hända att kvinnan säger:

   VAKNA UPP, DU NORDANVIND!
     KOM DU SUNNANVIND,
      BLÅS GENOM MIN LUSTGÅRD OCH LÅT DESS VÄLLUKT STRÖMMA UT.

   MÅ MIN VÄN KOMMA TILL SIN LUSTGÅRD OCH ÄTA DESS ÄDLA FRUKTER! Höga Visan 4:16.

Jag vilar på hans hjärte-arm!

Kärleken är ett medvetet arbete. Det finns inga garantier för någon, varken för tävlingsmänniskan eller narcissisten, inte heller för den fromme. Men låt oss ändå försöka!

Kärleksfulla hälsningar till er alla,

- särskilt till Pelle och Pia, Göran och Gittan, Bertil och Berit samt Kalle och Kerstin, som alla är fingerade namn för oss alla, med önskan om balans i relationslivet.

Eder tillgivna Helene Sture Högavisanfelt,

- som inte lade något genusperspektiv på detta, eftersom modellen är neutral.

P.S.
Fundera på varför det är just så här:

HANS VÄNSTRA ARM VILAR UNDER MITT HUVUD
OCH HANS HÖGRA ARM OMFAMNAR MIG. H V 8:3


Hans vänstra arm.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar