Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 18 januari 2019

JESUS DÖPS - TILL MÄNNISKA ?!

Var är du förankrad?


Är du en sann människa? Eller upphöjer du dig själv till något gudomligt?
Och vad gör Jesus?

Låt oss ta en stund till att resonera kring dopet.

Denna vecka samlas kristenheten runt om i landet just kring temat Jesu dop.

Följ med ned till Jordanfloden!
Lukas skriver ivrigt, i en enda lång mening:

NÄR NU ALLT FOLKET LÄT DÖPA SIG - OCH JESUS OCKSÅ HADE BLIVIT DÖPT OCH STOD OCH BAD - ÖPPNADE SIG HIMLEN, OCH DEN HELIGA ANDEN KOM NED ÖVER HONOM I EN DUVAS SKEPNAD, OCH EN RÖST HÖRDES FRÅN HIMLEN:

- DU ÄR MIN ÄLSKADE SON, DU ÄR MIN UTVALDE!
Lukas kap 3:21.


Människorna hade låtit döpa sig av Johannes Döparen.
Guds son låter också döpa sig, av Johannes.
Är det samma sak?

Nej. Det var bara över Jesus som helig Ande sänkte sig...

Johannes dop var ett omvändelsedop från ett negativt sätt att leva. Ånger över synden var kännetecknet, och vattnet blev en rening till kropp och själ.

Alla våra fula tankar och vårt giriga beteende är en perversion av att vara människa.
Egoismen förvrider oss till att bli o-människor.
Ja, synden gör oss till mot-människor, inte med-människor.

Vattnet krusar sig.


Jesus kommer från "andra hållet".

Han är utstrålningen av Gud själv:

HAN, SOM ÄR UTSTRÅLNINGEN AV GUDS HÄRLIGHET OCH EN AVBILD AV GUDS VÄSEN OCH SOM BÄR UPP ALLT MED KRAFTEN AV SITT ORD, HAN HAR RENAT OSS FRÅN SYNDEN OCH...
Hebreerbrevet kap 1:3.

Inte behöver väl Jesus Kristus, Guds utstrålning, döpas för syndernas förlåtelse??

Det här verkar konstigt. Vad är det som menas?

Tänk om det är så här:

Jesus döps till att bli - MÄNNISKA... !!

Denna tanke har jag aldrig hört förut, inte heller läst. Jag kom på det när jag satt på tåget hem, efter en lång arbetsdag i kyrkan...
Kan det vara så här!?

Jesus talar ju om sig själv i tredje person som "Människo-sonen"!

Jesus - sann människa.


När vi människor döps, då är den andliga gåvan att vi blir Guds barn.
Genom dopet får vi barnaskap hos Gud.
Vi får del av Guds försoning, nåd och förlåtelse.

Och vi går den Heliga Anden som tecken och hjälpare genom livet!
Det är stort!

Alltså: Johannes dop var ett omvändelsedop bara i vatten, vanligt förekommande i många kulturer.
Men när Jesus själv instiftade det kristna dopet, då lät det så här:

DÅ GICK JESUS FRAM TILL DEM OCH TALADE TILL DEM:

- ÅT MIG HAR GETTS ALL MAKT I HIMLEN OCH PÅ JORDEN.
GÅ DÄRFÖR UT OCH GÖR ALLA FOLK TILL LÄRJUNGAR.
DÖP DEM, I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN...
Matteus kap 28:18.

Här kan vi också uppmärksamma att Jesus själv talar om Gudomen som en Treenighet.
Det är inget teologiskt tillägg. Det är enligt Skriften själv.

Överflödande vatten.


Och när Jesus döps, vad händer då?
Han är ju redan "Guds barn"... totalt ren, skuldfri och utan synd.

Jag tänker mig att han döptes in under våra villkor.

Johannes Döparen protesterade först. Matteus beskriver detta så här:

SEDAN KOM JESUS FRÅN GALILEEN TILL JOHANNES VID JORDAN FÖR ATT DÖPAS AV HONOM.

MEN JOHANNES VILLE HINDRA HONOM OCH SADE:
- DET ÄR JAG SOM BEHÖVER DÖPAS AV DIG!

JESUS SVARADE:
- LÅT DET SKE. DET ÄR SÅ VI SKALL UPPFYLLA ALLT SOM HÖR TILL RÄTTFÄRDIGHETEN.

DÅ LÄT HAN DET SKE.
Matt 3:13.

Låt det ske.


Johannes hade alltså samma känsla som vi, att det var "fel". Jesus hade inget att omvända sig ifrån.

Det som alla teologer lyfter fram är att Jesus i dopet får sin kallelse, att han är Messias.
Men det har ju funnits med från hans första andetag i stallet i Betlehem!
Rösten från himlen bekräftade det som Jesus hade vuxit upp med, fram till denna dag då det blev tydligt.

Jesu dop är ett offentliggörande! Det är NU hans mission börjar.

Rösten från himlen "Detta är min älskade son, lyssna till honom" bekräftar hans uppdrag på jorden.
Det är samma ord som profeten Jesaja hörde Herren säga, tre hundra år före detta skedde!

SE, ÖVER MIN TJÄNARE, SOM JAG UPPEHÅLLER, MIN UTKORADE, TILL VILKEN MIN SJÄL HAR BEHAG, ÖVER HONOM HAR JAG LÅTIT MIN ANDE KOMMA.
HAN SKALL UTBREDA RÄTTEN BLAND FOLKEN.
Jesaja 42:1.

Gamla och Nya Testamentet hör ihop. Det som kom som ett löfte på 700-talet f Kr, det går nu i uppfyllelse. Åter igen hörs Guds röst tala.

Och inte nog med det.
Detta är ett eko ända ned till Abraham, då han uppmanas att offra sin ende son Isak... och befanns vara trofast mot Guds uppmaning, och just därför kom räddningen genom en vädursbock, som fick bli offret istället.

Räddningsbock.


När den helige Ande sänker sig över Jesus i Jordanfloden, då kopplas detta ihop lite till med texten hos profeten Jesaja.
Där talas det om Herrens lidande tjänare, och det är precis det Jesus nu kommer att bli under sina tre offentliga år.

JAG, HERREN, HAR KALLAT DIG I RÄTTFÄRDIGHET, OCH JAG VILL FATTA DIG VID HANDEN OCH BEVARA DIG OCH FULLBORDA I DIG FÖRBUNDET MED FOLKET, OCH SÄTTA DIG TILL ETT LJUS FÖR FOLKSLAGEN.
Jesaja 42:6.

Det lilla ljus jag har, det skall få lysa klart...

Och vid varje dop av människor tänder vi ett dopljus på det stora Kristus-ljuset.

Du kan läsa ännu mer om Herrens lidande tjänare i det starka kapitlet 53 hos Jesaja.

Så, även vi får vår kallelse i dopet till att vara Guds barn och leva i hans kärlek.

Alltså är kallelsen en viktig del av dopet, på två håll!


Dop i gamla Fredrikskyrkan.


Jag upplever att vår samtid blandar ihop dessa begrepp - mänskligt och gudomligt.
När tappar kontakten med Bibeln förlorar vi stabilitet.

Djuren förmänskligas och hundar får mänskonamn. Och inom nyandligheten vill man gärna se att människan är gudomlig, genom att höja sitt medvetande genom meditation. Jag skrev mycket om detta i december månad. Vi längtar ju alla efter en djupare samhörighet med Gud.

Men.
Jag är en människa och inget annat!
Djuret är ett djur och inget annat.
Gud är Gud.

Allt och alla har sitt värde, det är inte det det handlar om, utan noggrannheten att låta allt vara det det är.

Det som det kristna dopet gör är, att jag som människa får kontakt med Gud, genom Jesus Kristus och hans gärning här på jorden!

Och genom att Gud själv kom till oss i mänsklig gestalt så visar det i Jesu dop att han är sann Gud och sann människa.

SANN GUD OCH SANN MÄNNISKA.

Sant.


Jag är inte gudomlig. Jag är inte heller ett djur... som Mowgli blev i djungeln då han uppfostrades av Baloo och Bagheera...
Att bli "människa" är en lång och mödosam väg genom barndom, tonår och in i vuxenlivet.

Det är så lätt att komma fel, göra fel och säga fel. Misstag, illvilja och ondska gör oss till icke-människor. Och det är där dopet kommer in - igen!
Varje gång jag tänker på vad Jesus har gjort för mig, då vrids jag bort lite grann från min omänsklighet.

Korset och dopet hör ihop. Här kommer det sista bibelcitatet, och det är det tyngsta! Och bästa.
Romarbrevet kapitel 6:

VET NI DÅ INTE ATT ALLA VI SOM HAR DÖPTS IN I KRISTUS JESUS, OCKSÅ HAR BLIVIT DÖPTA IN I HANS DÖD?

GENOM DOPET HAR VI ALLTSÅ DÖTT OCH BLIVIT BEGRAVDA MED HONOM, FÖR ATT OCKSÅ VI SKALL LEVA I ETT NYTT LIV, SÅSOM KRISTUS UPPVÄCKTES FRÅN DE DÖDA, GENOM FADERNS HÄRLIGHET!
Rom 6:3

Om du behöver ett riktigt "köttben" att tugga i dig vad gäller kristen tro, så är Romarbrevet den text som vi kan leva av hela livet!
Jag läser och läser och läser och tänker och begrundar och förundras och läser och ber lite till... ; )

Människosonen!

Nu avslutar vi detta inlägg och jag gör det med stor tacksamhet över vad Gud, vår Skapare, har gjort och gör för oss alla!

Tack Jesus Kristus för att DU är den fullkomliga människa jag aldrig kan bli!
Tack för att DU med ditt liv har visat mig vad Gud har menat med oss.
Tack helig Ande för att DU fyller mig med liv varje dag, till kropp, själ och ande!
Tack. Amen.

Nu vill jag sjunga.
Jag älskar de gamla psalmerna, för de har ett innehåll och en poetisk ådra som är ljuvlig:

   JAG TROR PÅ GUD SOM MED SITT ORD
   ALLT LIV PÅ JORDEN TÄNDER.

   JAG TROR PÅ JESUS KRIST, GUDS SON
   SOM DÖD TILL SEGER VÄNDER.

   JAG TROR ATT ANDEN NÄRA MIG
   MED KRAFT OCH RÅD SKALL LÄRA MIG
   ATT MÖTA VAD SOM HÄNDER.

Vad händer?!


   OCH DEN SOM DÖPS TILL KRISTI DÖD
   MED HONOM ÄGER LIVET.
  
   SÅ MÖT MIG, FADER, LÅT MITT NAMN
   I LIVETS BOK BLI SKRIVET.
 
   I KRISTUS ALLT BLIR SKAPAT NYTT
   VÅR BUNDENHET I FRIHET BYTT
   OCH BARNASKAPET GIVET. Sv Psalm 68.

De blötaste hälsningar till er alla!

Helene F Sturefelt,

- som fotograferade i Karlskrona; Fredrikskyrkan före renoveringen,
- och högvattenståndet 1,5 m i Sölvesborg för några veckor sedan.

P.S. Du firar väl din dopdag?!

Förankrad. I Kristus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar