Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 29 januari 2013

EMPATISKA MUREN, 288:2


Skydd eller hinder?

Vilken tanke får du när du hör ordet MUR?
Vilken känsla får du när du ser fotot ovan?

Det beror på vilken utgångspunkt man har.

För den som upplever världen god och full av äventyr, är en mur av ondo.
Den stänger ute. Hindrar. Stoppar flödet.

Men för den som upplever världen ond och full av hot, är muren av godo.
Den skyddar från smuggling, sjukdomar och spioner... och världens hat.

Längtar in till klosterträdgården i Vadstena.

För mig är muren trygghet.

Jag önskar att jag känt till den "Emaptiska muren" långt tidigare - det hade besparat mig många år av lidande och dumhet...

Och jag hade sluppit slå ihjäl kaninen i drömmen...

Jag fortsätter citera ur den fantastiska boken om HSP - om att ha en "högsensitiv personlighet".
Du som har läst tidigare inlägg vet att boken heter "Drunkna inte i dina känslor - lär sig simma istället" av Maggan Hägglund och Doris Dahlin.

De skriver:

- Den som är extra känslig är också extra mottaglig för det som forskarna kallar "emotionelll smitta".
Man tar in andras känslor och gör dem till sina egna.

- Du vaknar glad, träffar på väg till jobbet en ledsen och sur person, och plötsligt är hela din känslovärld förändrad. Du är känslomässigt smittad och kommer sur till jobbet...

Barn utvecklar normalt ett skydd mot känslosmitta redan i tre- fyraårsåldern.
Då börjar de kunna skilja mellan sig själva och andra, och falller inte i gråt så fort de hör ett annat barn gråta. (sid 44 i Doris & Maggans bok).

Psykiatrikern Donald Nathanson talar om den empatiska muren:

Om den blir för hög, så blir vi okänsliga för vad andra känner.

Om den är för låg, invaderas vi ständigt.


Se upp för psalm 288.

Nu förstår jag varför jag blev så arg i kyrkan i söndags när vi sjöng tredje psalmen..
Gudstjänsten var mycket bra, men psalm 288 retade gallfeber på mig, och slog undan livsmodet:

PSALM 288:2

LYFT OSS, O GUD, UR VÅGA TRÖGA VANOR
KROSSA VÅRT SKAL AV VÄRDIGHET OCH BLYGHET.
LÖS OSS FRÅN JAGET, GE OSS KRAFT ATT ÄLSKA
GUD, GÖR OSS FRIA.

Jag menar att detta språk i psalm 288 är riktat till en man (skrivet av en kvinna, Britt G Hallqvist), inte som en kvinnas bön till Gud.

Detta är många kvinnors uppfattning om mannen (inte min, förstås!):

- Gud, kan du inte lyfta honom upp ur fåtöljen... snälla, gör så att han kommer ur sina tröga vanor någon gång och slutar snacka...

-  Gud, krossa hans skal värdighet, han kommer in i huset och tror att han äger allt, och det gör han kanske... men inte mig!

- Gud, lös honom från detta stora manliga "jag" som hindrar honom från att visa ömhet och kärlek...

Lås i muren, hm. Kärnan i Helsingborg.

Jag fortsätter tänka högt:

Denna psalmvers är en katastrof för oss som är HSP - oavsett om vi är kvinnor eller män.

I skuggan av alla kyrkpelare sitter jag och kämpar med den Empatiska muren, för att inte alla intryck skall kväva mig, och så skall jag sjunga detta? Aldrig!

- Gud, jag Helene, har inga tröga vanor! Du vet att jag är alldeles för snabb, tänker för fort och presterar för mycket.

- Gud, den lilla värdighet jag lyckats bygga upp genom livets motgångar, vill jag absolut inte få krossad en gång till!
Hjälp mig att behålla den lilla ryggrad jag har.

- Gud, min blyghet är den enda lilla enradiga skyddsmur jag har kvar, ska den tas bort ifrån mig!
Det är ju blygheten som hindrar mig från att vara gränslös!

Välsigna min blyghet, den är dyrbar för mig.

Låset, min trygghet.

Psalm 288:2 fortsätter:

- Lös oss från jaget, nej tack. Jag har fullt sjå att tolka alla känslor jag känner och förstå alla tankar jag tänker. Jag vet inte var mitt jag börjar eller slutar.
Men Egot kan du ta. Var så god.

- Ge oss kraft att älska, Gud gör oss fria.
Ja, men sätt ramar för mitt liv, käre Gud, så min kraft inte läcker ut överallt!

Du, som inte tillhör de 20% som har denna EQ (emotionell intelligens), förstår förmodligen inte vad jag pratar om.
Det gör inget. Jo, det gör det.

Vi behöver alla lära oss mer om detta, ty det är en begåvning som orskar mycket förvirring och lidande när den inte kan hanteras.

Begriper du nåt?

Doris & Maggan säger:

"Vi Stark-Sköringar behöver ofta bygga på våra empiriska murar med ett eller flera lager tegelsten, för att inte invaderas av andras känslor."

"Andra av oss har kanske byggt upp en alldeles för hög empatisk mur, för att försöka överleva. Vi behöver riva ett eller flera lager sten, för att hitta den ideala höjden."

"Vi behöver en mur som skyddar, men som inte hindrar kommunikation med andras känsloliv."

Det kan leda till lycka. Faktiskt.

Läs mer vad Agneta Lejdhamre, präst och forskare i Uppsala, tycker om detta psalmspråk:

http://fof.se/tidning/2012/1/spraket-gor-nagot-med-oss#comment-10781


Till sist, det här med kaninen...

Om den högsensitiva personen, med sitt vaksamma känslosystem, också har en starkt utvecklad drift att utforska tillvaron, blir kombinatinen märklig:
- rädd och modig samtidigt.
- som ett kanin-lejon...

Kaninen varnar för faror och gömmer sig bakom muren. Denna rädsla hjälper flocken att överleva.
Lejonet går modigt fram och hoppar över allt som hindrar. Detta mod hjälper flocken att komma vidare.

Båda behövs.

Längtar efter paradiset.

Jag ska efter tio månaders sjukskrivning så sakta börja arbetspröva.

Men då gäller det att kunna hantera dessa båda krafter... och just nu måste jag lyssna på den försiktiga kaninen så att jag inte tror att jag är Stålmannen, och kraschar...

I natt hade jag en mardröm...

Jag drömde att jag slog ihjäl kaninen... Jag dunkade den mot en ladugårdsvägg tills...
Den rörde sig lite och var blodig, så jag var tvungen att slå lite till...

När jag vaknade insåg jag vad mitt undermedvetna ville säga:
- Slå inte ihjäl dig själv. Var rädd om din rädsla. Den är sann. Den vägleder.

Jag har gråtit hela förmiddagen.

Dumma psalm 288!

Helene Sturefelt,
- som älskar skyddsmurar, skyddsrum och skyddskläder.
Jag tänker värna rädslan. Den är min vän.

I skuggan av mitt Jag. Skyddsmur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar