Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 12 mars 2011

JONAS HELGESSON - CP OCH EN RIKTIG MÄNNISKA

Ungdomarna samlas.

- Asbra!
- Skitcoolt!
200 konfirmander har fått möta en riktig människa.
Konserthusteatern i Karlskrona tog igår emot Blondinbella, och idag Jonas Helgesson.

Han har skrivit boken "Grabben i kuvösen bredvid", om sin dramatiska födelse med navelsträngen fyra varv runt halsen... och hur han har trotsat sitt handikapp som förlossningsskadan orsakade.

Jonas Helgesson.

Jag är varm inombords och skrattgråten...
Ungdomar, pedagoger och präster från hela kommunen fick en oförglömlig timme tillsammans.
Här kommer Jonas berättelse, i de sju punkter han gav oss.

- Hej! Jag talar konstigt... Jag är från Malmö!
Jag är en äkta CP! Hur kul är det att presentera sig så? Hej jag är hjärnskadad...
Sexigt...

Med en otrolig självdistans och värme fick han oss i publiken i sin hand.

- Har ni försökt äta med pinnar? frågade Jonas. Äta med sked är för lätt, med gaffel för lätt... Vi äter med pinnar! Och med mina spasmer fick jag pinnen rakt i näsan... Det såg ut som om jag hällt ketchup på maten...

- Mobiler är inte handikappvänliga, särskilt inte T9.
Jag skulle sms'a till min blivande flickvän "jag gillar dig mycket". Men T9 skrev något annat: "jag gillar dig naken"...
Dessutom skickade jag det till fel mottagare... en nära släkting.
Den julen blev ganska stel.

7 saker jag lärt mig som CP-skadad.

1. MAN MÅSTE INTE HETA ERNST KIRSCHSTEIGER FÖR ATT VARA LYCKLIG.

- Det är inte lätt att jämföra sig med den som kan allt. Ernst kan ju allt - bygga om hus och göra laxpaté samtidigt! Stackars alla medelålders män som jämför sig med honom.
Vi tänker:
- Alla andra har det bättre. Men du duger!

- Vi ska inte vara någon annan. Det blir bara pinsamt, och det märks med en gång: "Det där tycker inte du egentligen, bara när du är med ditt gäng!"

Och när Jonas, en CP-skadad riktig människa, säger:
- Jag vill uppmuntra dig att ha ett liv som är värt att leva!
... då svalde jag, Helene, gråten, och kände skuggan av tonårs-ångestens kamp och lögner.

Tappa inte huvudet.

2. FOKUSERA PÅ DET JAG KAN.

När applåderna lagt sig, fortsatte Jonas:
- Det är lätt att räkna upp allt det jag inte kan...
Jag vill kunna åka snowboard... men jag kan inte sitta på huk...

Kan man leva ett bra liv om man inte kan sitta på huk? - - -

Man säger ju inte:
- Hej, jag heter inte Kent.
- Jaha... vad heter du inte mer då...?

Eller när man ska handla på ICA:
- Man skriver inte upp på lappen vad man inte ska ha...
Om du går runt i affären och letar efter det du inte ska ha, får du stanna där länge...
Jag ska inte ha kanelbullar... men vad ska du ha då?!

Var glad för det du kan.
Fokusera på det.

Vi kan också snurra!

3. JAG MÅSTE AKTA MIG LITE EXTRA FÖR DE SNÄLLA TANTERNA.

Om man är handikappad vill man inte ha hjälp.
Det kom fram en snäll tant en gång och sa till mig:
- Åh, jag vet preciiiis hur det känns!
Jonas tänkte många tankar, men valde att svara:
- Jaha så du är också pollenallergiker? - - -

Ibland händer det att Snälla Tanter ger mig pengar. 10 kr... Vad tänker de på?
Ska deras peng kompensera mitt handikapp?
Om man har en ledsen flickvän säger man ju inte:
- Här har du 10 kr! Va?!

Tips: Se den handikappade personen som "vem som helst".
Klappa inte på huvudet och säg:
- Duktig CP, duktig CP...

Var normal! Jag vill inte bli särbehandlad.
- Stackars dig... Nej. Eller tänk om jag sa om er:
- Stackars er som bor i Blekinge... hur känns det?

Det jag vill säga är:
- Möt med respekt, inte med "snällhet".

Snällhet. Lyft på hatten för Respekt. Rosenbom.

4. JAG ÄR INTE MIN CP-SKADA.

- Jag är Jonas. Jag är inte min CP-skada.
Sätt inte ettiketter på folk, varken på invandrare eller handikappade eller...
Vi tillhör alla Mänskligheten.

- Har ni sett "Extreme Home Makeover"?
När familjen kommer hem, vars hus är helt omgjort, då står det en buss framför.
"Move that bus!" Ta bort bussen så vi får se huset!

Precis så är det för mig - ta bort handikappet så att ni ser Mig.
Bakom finns en unik individ.
Jag. Du.

Libaneser demonstrerade för demokrati idag.

5. SKIT HÄNDER.

Någon har räknat ut att om du blir 80 år, då sitter du på toaletten i 6 månader av ditt liv...
Livet är inte alltid en dans på rosor.
Ibland när "livet suger", vad gör du då?
Ger upp?

Det är lättare att leva om man tar in det i sin budget att "skit händer".
Det är så det är.

Och jag tänkte:
Det är precis det som vår kristna tro handlar om - skiten.
Och att ta sig ur det.
Men vi använder andra ord, "kyrkiska", och säger "syndabekännelse  och förlåtelse".

Jesus visste att livet är brustet. Men han läkte det igen.

Jonas jämförde med uttrycket att "glida in på en räkmacka" om dem som har det bra förspänt i livet.
- Om man tar det rent bokstavligt så är det nog ganska geggigt...

Ibland är vi så negativa mot det negativa, sa Jonas.
(Smaka på den meningen!)
- Det finns alltid en anledning till att leva!

Det var knäpptyst i salongen.
Vi skämdes. Alla har sitt att gnälla över.
Men när den meningens sägs av någon som övervinner något så svårt som en hjärnskada - och hittar en anledning att leva - då grät många tyst...
Och någon slags trotsig livs-seger letade sig stark längs ryggraden.

Tystnaden bröts igen av applåder.

Skit händer.
Nej, det är pulkaskydd i backen.

6. OMGIVNINGEN BETYDER ALLT.

Jag vet vilken go´ familj Jonas har vuxit upp i  - jag har läst hans bok.
Men den här jämförelsen säger allt:

- Om du ska poppa popcorn, lägg dem inte i kylskåpet då, det tar så lång tid...
Det är bättre att lägga dem i ugnen, det går mycket snabbare!
Omgivningen betyder allt.

- Om du alltid är i en miljö där man dissar varann, då blir det inte bra, bara kallt.
Ta hand om dina vänner istället, där det är varmt, det är vännerna som du ska "poppa", inte de andra.

Vänner.

7. JAG FÖRSÖKER SE LIVET SOM EN FET BONUS.

När jag föddes med navelsträngen fyra varv runt halsen, sa läkarna till mina föräldrar:
- Er son kommer att dö...
Tänk er själva, 40 minuter utan syre...
Det var mitt öde: att dö samma dag som jag föddes.

Tittta, här är jag! 33 år senare! Dessutom lyckligt gift.

Man kan inte säga att man förtjänar livet. Nej, livet är en gåva.
Och eftersom jag är kristen säger jag att livet är en gåva från Gud.
Då kan man istället få en känsla av tacksamhet.

Oavsett vad du kallar dig, ateist, cyklist eller kristen, så är tacksamheten den känsla livet kan ge.

En del säger till mig:
- Vilken otur du har som fick CP.
- Nej, inte otur. Jag har tur - som lever!
- - -

Flaggar för Viktoria = seger, för livet!

Med en helt ny känsla för människans värde, samlades alla konfirmander i foajén för att mingla en stund innan vi skulle gå i procession till gudstjänst i Amiralitetskyrkan.

Jonas Helgesson tackar Gud för sitt liv.
Jag tackar Gud för Jonas Helgesson!

En del tror att man tror på Gud bara för att man har det bra...
Men Guds existens beror inte på det.
Skit händer. Gud finns ändå. Precis som att du och jag finns, oavsett vad vi gör.

Nu tågade alla igenom stan för att få be och sjunga tillsammans:

"Möt mig nu som den jag är,
håll mitt hjärta nära dig,
gör mig till den jag ska bli, och lev i mig."
             Sv psalm 767

Amiralitetskyrkan Ulrica Pia.

TACK!
Gud välsigne sig, Jonas. Och alla ungdomar.
Helene Sturefelt

2 kommentarer:

  1. Timmy Thuresson12 mars 2011 kl. 19:41

    Jag kollade in hans blogg för länge sen, han verkar helt otrolig. Jag skulle gärna varit där och lyssnat på honom.
    Att han har skrivit bok kände jag inte till, den måste jag självklart kolla in.

    SvaraRadera
  2. Hej Timmy!
    Inget känns omöjligt efter att ha mött Jonas!
    Och Gud är god!
    Boken är utgiven på Libris förlag.
    HS

    SvaraRadera