Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 15 mars 2011

I FEEL PRETTY

I feel pretty!

Kan man bygga en gudstjänst runt sånger kring profana musikal- och filmlåtar?
Kan Kristus förkunnas med hjälp av sånger som t ex "I feel pretty"?

Nej. Om man är tveksam i tron eller inte förankrad i Kristus, då blir det platt fall.

Men jo och Ja!
Det går alldeles utmärkt om gudstjänsten tydligt pekar mot den kristna mänskosynen och att Jesus också får komma till tals.
Hur menar du?

I söndags hade vi en enkel gudstjänst för ovana, vi kallar den för "Musik med Längtan".
En härlig sångerska, Annika Jangeborn (när får hon en musikalroll på riktigt?) tolkade ett antal låtar.
Så här blev det:

Jag vill vara ovanför regnbågen.

"Somewhere over the rainbow"...
... fick leda tanken till att människan är mer än materia.
Vad finns ovanför regnbågen?
Den är ju förbundstecknet mellan Gud och människa.
Vi hör ihop. Den enheten får inte reduceras av en vetenskapstro som kapar banden till andligheten.

Kristina från Duvemålas sång "Du måste finnas, du måste"...
... är given i kyrkan!
Ropet efter Guds närhet - vem skulle jag annars vända mig till?
Och vem skulle ta hand om mig när jag dör?
Björn och Benny har fångat människans eviga Gudslängtan, tvivel och tilltro på ett underbart sätt.

Begriper inte att Björn Ulvaeus är med i den ateistiska skaran Humanisterna...
Han passar mycket bättre hos oss!
Jag menar, inte kan Christer Sturmark tralla med i denna sång? Det blir väl snarare:
- Du måste avgå, du måste...

Vem finns och vem ska avgå?

Nästa sång var "I don´t know how to love him", Maria Magdalenas fråga ur Jesus Christ Super Star.
Hon hade ett tvivelaktigt förflutet s a s med utnyttjande män.
Både längtan efter den Goda Mannen och efter Guds Närvaro sammanföll hos Jesus, tänker jag mig.

Maria Magdalena vet inte på vilket sätt hon skall älska honom...
Men inte var det fysiskt ialla fall, såsom Dan Brown hittade på i sina böcker.
Enligt de apokryfa evangelierna har hon själv mottagit undervisning av Jesus och själv lämnat skrifter efter sig...

Vad vi vet är att Jesus förändrade hennes liv.
Dåligt liv i det förflutna fick läkas och försonas, och en närvarande framtid som upprättad kvinna blev möjlig genom Jesu kärlek.

Högskolan BTH. Spring för livet..

Det var svårare att sjunga Sara Vargas låt "Spring för livet"... men det hade jag ju lovat!
Annika Jangeborn fick vila lite medan jag tog fram gitarren och harklade mig...

- Man skadar inte den man älskar, vilket du faktiskt säger att du gör.
Spring för livet om det är dig kärt, att slå tillbaka det är det inte värt..

Att höra en melodifestivallåt i kyrkan lyfter in text och musik i en annan dimension.
Man kan fantisera om detta var en modern variant av Maria Magdalenas erfarenheter?
Ialla fall är det alltför många kvinnors upplevelse, och det måste vi i kyrkan ge röst åt!

"Gabriellas sång" ur filmen "Såsom i himlen" var nästa sång.
- Jag vill känna att jag lever, att jag levt mitt liv...

Nu började det nästa bli lite jobbigt...
Så många starka känslor på en gång. Och man blev pinsamt medveten om mannens närvaro...
Männens kollektiva skuld mot oss kvinnor blev genant tydlig...
... och åter igen var det viktigt att ge röst åt det som inte alltid blir sagt...

Mannen är inte alltid normen.
Och kvinnan kan också vara en del i det destruktiva förhållandet.

Vår ständiga längtan efter Det Goda.

Vem är normen?

Sen var det skönt att få sjunga tillsammans.
Benny Andersson har tonsatt Ylva Eggehorns text "Kärlekens tid", nr 851 i den nya, oranga psalmboken.

Efter predikan och böneljusvandring slutade gudstjänsten i en sång som vi först strök - nej, här går gränsen!
Men vänta nu, hur ser Gud på oss?
I Guds ögon är varje människa en ögonsten.
Tvärs igenom den syndiga värld som vi lever i, ser Gud på oss med kärlek.
Gud älskar syndaren - men inte synden!

Och om vi i Guds ögon tvättas rena och vita i försoning och förlåtelse - då är vi ju vackra!
"I feel pretty!"
Yes! That´s my credo!
Annika sjöng så att kyrktaket sprack lite till...

Det var så härligt att vi var tvugna att göra ett glädjeskutt och en liten piruett!
Mitt på kyrkgolvet.

Jag tror Maria Magdalena hade skrattat högt av befrielse om hon hade varit med.
Det kanske hon var?
Fast under annat namn...

Jesus Kristus var där, ja hans Ande svävade under valven och berörde vårt hjärta.
Somewhere over the rainbow...

De vackraste hälsningar
Helene Sturefelt

BTH har Sveriges vackraste student-utsikt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar