Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 19 januari 2024

MORGONENS RODNAD

Morgonens rodnad.

Jag var utvilad och steg förväntansfull upp ur sängen, redo att möta den nya dagen.
Genom rullgardinen gissade jag hur mycket klockan var och vad det var för väder ute.

När man har jobbat sent på kvällen är det inte säkert att man tycker "morgonstund har guld i mund" som de morgonpigga hurtigt kläcker ur sig.
Men denna morgon var annorlunda. 

Eller tidig förmiddag.

Fruset spindelnät.

På vintern går ju solen upp mycket senare, så pass att kvällsmänniskan äntligen hinner få uppleva detta magiska då ljuset bryter över horisontens kant.

Morning has broken. Morgonen har bräckt, brutit igenom, ja tagit sig igenom nattens mörka gräns.

I ÖSTER STIGER SOLEN OPP OCH SPRIDER GULD PÅ SKY.
HON STIGER ÖVER BERGETS TOPP, BESTRÅLAR STAD OCH BY.
Sv Ps 495:1.

Soluppgångens heliga ögonblick.

Jag blev sittande på köksstolen och bevittnade skådespelet. Ögonblicket kändes heligt.
Över Mörby backes krön kom hon rullande, morgonsolen.

HON KOMMER FRÅN DEN FAGRA KUST DÄR PARADISET LÅG
HON GER DE GAMLA LIV OCH LUST OCH FRÖJDAR BARNENS HÅG.

HON HÄLSAR OSS ÄNNU SÅ SKÖNT FRÅN EDENS MORGON KLAR,
DÄR LIVETS TRÄD STOD EVIGT GRÖNT, DÄR LIVETS KÄLLA VAR.
Sv Ps 495:2-3.

Vår robinia, med känslan av att bo i en trädkoja.

Solen hade också vaknat! Trons poesi berättar att hon sovit i paradiset, i Edens lustgård, och nu kom rullande över världen.
Genom kronorna på våra gårdsträd kom de första strålarna. Robiniorna silade guldet in i mitt kök, genom rimfrosten på rutorna, och jag tappade andan.

Den hårda vintern fick sina vattendroppar förvandlade till isstjärnor på fönstret.

HON HÄLSAR OSS FRÅN LIVETS HEM, DÄR UPP EN STJÄRNA RANN.
GUDS LJUS, SOM ÖVER BETLEHEM FÖR ÖSTERNS VISE BRANN.

OCH STJÄRNORNA DE BUGA SIG, NÄR DAGENS SOL GÅR OPP.
DEN SOL SOM OFÖRLIKNELIG HAR BÅDAT VÄRLDENS HOPP.

Rimfroststjärnorna bugar sig.

Jag slog upp psalmboken och fattar inte hur jag kunde hamna på psalm 495... om morgonrodnaden som jag just bevittnade. Ibland är Gud särskilt närvarande.

Jag tackar min Skapare för den undersköna skapelsen!

DU SOLARS SOL FRÅN BETLEHEM, HAV TACK OCH LOV OCH PRIS
FÖR VARJE GLIMT FRÅN LJUSETS HEM, OCH FRÅN DITT PARADIS.
Sv Ps 495:6.

Rodnande hälsningar från Helene Sture Morgonfelt,
- vinterälskare och psalmsjungare...

Imse Vimse får åka slalom!


Texten är skriven av dansken Bernhard Severin Ingemann, (1789-1862), som var rektor vid Sörö akademi i Danmark, där han var skald och författare.
Biskopen i Karlstad, den flitige psalmförfattaren Johan Alfred Eklund, (1863-1945) översatte Ingemanns psalm, och Oscar Lindberg tonsatte den 1938.

Kristus, Du är utstrålningen av Guds ljus!
Jag tackar Dig i evighet vad Du har gjort för mig.
Måtte alltid Ditt ljus lysa in i mina skrymslen.

När oron får mig att prata med mig själv om det jag inte kan förändra, 
så ber jag om hjälp att istället prata med Dig, Du som kan förändra allt.
Amen.

Himlen är mitt hem, i mitt hem.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar