Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 30 januari 2024

MELLO med ISRAEL och PALESTINIER

Ska det smälla?

Hur skall detta gå? Det kommer att bli direkt farligt!

Sverige vann Eurovision 2023 och nu står vi som värdland för världens största TV-produktion.
Det är egentligen mycket roligt, men svarta orosmoln tornar upp sig på underhållnings-himlen.

Frågan är:
- Skall Israel få vara med och tävla i år?

Israel 2021. Alltid "Set me Free".

Ryssland får ju inte det, på grund av sitt invasionskrig av Ukraina. Denna analys är solklar.
Men när det gäller konflikten mellan palestinier och israeler så går uppfattningarna vitt i sär.
Vem har anfallit vem och sedan hur lång tid tillbaka?

De arabiska folken tillhör inte Europa, och är därmed inte med och tävlar, men det gör Israel. De är en del av den demokratiska västvärlden.

Konflikten i Mellanöstern har tyvärr tagit sig in i Sverige också, särskilt efter den stora flyktingströmmen 2015, då många palestinier från Syrien kom hit.

Platsen för ESC 2024 är Malmö. I Malmö bor många palestinier. Om Israel kommer med och tävlar, så kommer denna stora folkgrupp i Malmö ställa till med kraftfulla demonstrationer, som inte kommer att vara lugna...
Här ligger ett stort hot och pyr.

Palestinskt hot i Malmö.

I november besökte jag i Malmö, och höll på att dras med i en stor demonstration på torget.
Redan i parkeringshuset såg jag arga män med palestinska flaggor gå med bestämda steg mot centrum.
I vanliga fall brukar jag hälsa på folk och småprata lite, men aggressionen låg redan i luften.

Innan mitt gäng och jag gick in på Palladium för att ha en trevlig musikalisk afton, hörde jag orden skanderas från torget:

- Israel ut ur Palestina! Från floden till havet! Död åt judarna!

Från nyhetsrapporteringen i höstas.

Den islamistiska terrororganisationen Hamas slaktade 1.200 judar den 7 oktober 2023. Palestinier på svenska gator jublade över detta och uttryckte grovt HETS MOT FOLKGRUPP.    
Ändå har ingen av dem blivit dömda för detta?!
Hur är det möjligt??
Kan det bli tydligare???

Sakta, som en tickande bomb, kommer hela världen som följer Euro Song Contest, få se Malmö förvandlas till ett enda grön-svart-rött kaos lördagen den 11 maj. Kan svensk säkerhetspolis garantera säkerheten för dem som kommer för att tävla?
Skall Israel istället vara med på länk, för att inte fysiskt riskera livet?

Israel vann ESC 2018.

Det går inte att undvika politiken, varken inom idrott eller musik. Som människor har vi ju alla perspektiven i oss, samtidigt.
Vi är både idrottsintresserade och musikaliska, religiösa och politiska. Det är en helhet. Många kan kanske skilja de olika sidorna åt, men absolut inte arga palestinier i Malmö!

Det som gör mig mest ont är att så många inte protesterar mot Hamas.
Har vi inte läst tillräckligt många kriminalromaner där förövaren gömmer sig bakom oskyldiga?
Vad är det som gör att vi inte kan genomskåda Hamas?

Vi vet ju sedan länge att de ställer kvinnor och barn i skottlinjen... för att sedan ge fienden skulden.
Hamas begår krigsbrott när de gömmer sig i tunnlar byggda under sjukhus och skolor! Varför riktas ingen vrede mot det?
Hamas skyddar inte sin egen befolkning!! 

Men det gör Israel.

Israel i topp 2018.

Det som sker i Gaza är fruktansvärt med så mycket onödigt lidande, som alltså terrororganisationen hade kunnat undvika. 
Igår träffades en värdefull kulturbyggnad i jakten på dessa terrorister, trots att Israel undviker sådana måltavlor.
UNESCO poängterar att kulturegendom varken får anfallas eller användas för militära ändamål. Det bryr sig Hamas inte om.

Därför är det de som bär skulden för att nu al-Omari-moskén i staden Gasa skadats svårt.
Hamas hade tunnlar under moskén, som en gång varit både tempel och kyrka, vars historia går tillbaka ända till filistéerna.
Det handlar om identitet och minnen - för oss alla.
Och det är tunnlarna Israel vill åt för att oskadliggöra den grupp som förstör. 

En omöjlig ekvation?

Bulletproof. Är du skottsäker?

Jag tänker på några titlar som var med och tävlade i Sverige inför finalen 2020, det var "Bulletproof", "Boys with Emotions", "Vamos Amigos" och "Alla mina sorger" och "Kingdom Come".
Med krigets konfliktglasögonen blir varenda sång ett rop på "eld upphör"!

- Du har väl en skottsäker väst på dig? Pojkar med känslor vill gå tillsammans som vänner, inte med sorger. Käre Gud, må ditt rike komma!

Jag vet inte om Dotter är med i år, inte heller Felix Sandman, Mendez, Linda Bengtzing eller Anna Bergendahl. Inte heller vet jag om några av dem har skrivit på protestlistan mot Israels medverkan.
De som har gjort det, kommer jag i min tur bojkotta.
Jag vill se en protest mot terrororganisationen!!! Inte mot det land som försvarar sig.

Ta inte hit er konflikt!

Ska vi ha en Melodifestival med israeler inne på scen och palestinier ute på torget?
Ska vi ha en grupp som försöker sjunga och en som står och skriker och gapar?
Och OM Israel kommer att deltaga hoppas jag att de besjunger något neutralt...

En sak vet jag dock alldeles bestämt - jag kommer inte att vara i Malmö, Lilla Palestina!!

Fredliga hälsningar, med SHALOM till alla.

H F Sturefelt.

Vilken stjärna?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar