Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 15 juli 2022

VI ÄR UR KURS - Steven Furtick

Steven Furtick predikar.

Varje morgon lyssnar jag på en kort predikan med pastor Steven Furtick. Jag har lärt känna hans stil och metod, och det jag hör uppskattar jag mycket!
Om du vill, slå upp Psaltaren 37 så tar vi ett steg i taget, tillsammans, för att vandra med Herren.

Allt måste ske i rätt ordning, och i sekvenser som kommer efter varann. Det går inte att hoppa över något steg i livet - även de svåra stunderna av motgångar och misslyckanden är ett steg på vägen.
Och när livet inte vill fungera, då är stegen i oordning...

Ett steg, dit Gud vill.

Jag citerar Steven Furtick:

När du säger att Gud leder dina steg så betyder inte det att Gud går dina steg åt dig. Snarare är det så att han talar om för dig vilket steg du skall ta.

Exempel:
- När jag bad Herren att hela mitt förhållande till min pappa, så gjorde han inte det åt mig. Inget hände förrän jag gav efter för sättet det skulle gå till: att jag ödmjukade mig.... Jag gick in till min pappa, och istället för att tala om hur rätt jag hade och hur fel han hade, så sökte jag efter en kontaktpunkt, som krävde att jag liksom gav upp...
Och när jag underkastade mig Guds sätt, först då kunde jag erfara Guds vilja!

Många saker som inte fungerar i livet beror på att vi är "out of order", att vi har kommit ur kurs.

Steven Furtick, pastor.

- Ibland när dina finanser är i oordning, så har du visserligen de pengar du behöver, men ekonomin har kommit ur kurs. Gud är inte längre din första prioritet, och då blir det fel.
Alla andra får ditt bästa och så ger du Herren bara det som är kvar...

Men när du ger Gud av ditt bästa, då välsignar Herren det som är kvar...!

När du ger Gud av det som är kvar, "how can you believe Him for his best?" - hur kan du förvänta dig det bästa av Honom? Situationen är i oordning! "You are out of order!"

Pengar finns, men...

När vi grälar i vårt äktenskap, så beror det på att något är ur balans. Vi måste ta ett steg i taget för att hitta tillbaka.
Pastor Steven har en trappa framför scenen, han går längst ned och säger:

- Det svåra är att ta det nödvändiga steget först: att lyssna... Jag måste lyssna på henne innan jag förklarar hur jag uppfattat situationen. Och det kommer inte naturligt för mig...
Hur ska jag orka lyssna på sina felaktiga argument när jag vet att jag har rätt? - - - 

Men ibland finns det något jag behöver lära mig, nämligen hur hon ser på det hela... så att jag kan komma över på hennes sida. Vi är ju ett par! Inte varandras motparter.

Det gäller även vårt land, våra nationer... Vi kommer på motsatt sida och konflikter uppstår. Vi lyssnar inte. Det är därför vi har så många rasistiska och religiösa spänningar i vårt samhälle. Vi är ur kurs!

Innan vi ens har lyssnat på den andre, ger vi en föreläsning om hur det verkligen är... tills hon/ han är villig att lyssna på mig och hur rätt jag har! - - - "You can't give a lesson until you are willing to listen!"

Vi är frustrerade för ingenting fungerar och vi vet inte vad vi skall göra.

Är relationen i balans?

Pastor Steven Furtick tar nu ett exempel ur Davids liv.

När allt var i rätt prioritet, då var livet i ett enda gott flöde. Oljan flödar över ditt huvud när allt är i rätt ordning.
Bibeln berättar att David frågar Herren 'skall jag gå upp till någon av Juda städer?' Han var redo att ta ett stort steg i sin kallelse att bli kung. Men det var inte rätt tid.

Allt Gud gör sker i olika steg och stadier. Inte allt på en gång.
Det skulle dröja 7 och ett halvt år innan Davids kallelse skulle fullkomnas. Han var inte där än. Men det var dags för nästa lilla steg.

Han var inte där än.

Femton år tidigare hade Herren lärt David att underkasta sig. Om du kan ta emot detta budskap idag, så kan Herren tala om för dig vad du skall göra. 

GENOM HERREN BLIR EN MANS STEG FASTA NÄR HAN HAR BEHAG TILL HANS VÄG.
Psaltaren 37:23

(Observera svårigheten i att svenskan har olika ord för "his" beroende på vem som är subjekt: 
- inte "han har behag till sin väg..." alltså sin egen...
- nej, utan "han har behag till hans väg..." alltså Guds väg.

THE STEPS OF A GOOD MAN ARE ORDERED BY THE LORD, AND HE DELIGHTS IN HIS WAY.

Om du har din glädje i att följa Herren "if you delight your self to His will" och underkasta dina önskningar under Guds vilja, så kan Herren leda dig.

Är mina steg de rätta?

Steven säger a pro på att inte förstå grammatiken, vem som gläder sig åt vem...:

- Jag trodde att detta betydde att Herren var gladde sig med den vilja han utsänder. Men det är inte rimligt. Snarare betyder det att när jag gläder mig åt Guds väg, då kommer allt i rätt ordning!

När jag gläder mig åt Guds väg, då är jag i Guds vilja. "When I delight in Gods way, I am in Gods will". Och mina steg är beordrade, och jag kan då stå stadigt på varje steg jag tar! Då kan jag stanna så länge det behövs i varje fas eftersom Gud leder.
- Jag vill inte ge efter för någon influens eller påverkan förrän du, Herre, säger att jag är redo.

Kakan skall inte ur ur ugnen förrän den är redo!

Det är en befästelse av ordning och av sekvenser. Precis som när du har fått hennes nummer; då räcker det inte att du har siffrorna... de måste vara i rätt ordning! Precis så är det i livet för övrigt.

Rätt ordning, annars...

David kunder inte bli kung förrän han hade lärt sig vara herde!
Han måste först lära sig de grundläggande stegen i ledarskap, med fåren, innan han kunde bli en ledare för människor. Först nere i botten, sedan upp i toppen.

Gud vet Vad, han vet När och han vet Varför.

Därför kan vi lita helt på Herren! Han ger oss varje rätt steg vid varje rätt tillfälle.
Men om vi är ur kurs, så tar vi inte emot det. Det tog David femton år av dårskap innan han fattade vad Gud menade. 

Trappan framför scenen.

Den trappa som står framför scenen har även steg nedåt på andra sidan.

- Nu handlar detta inte bara om framgång och utveckling, säger Steven och går nedför de andra stegen... När Gud får leda oss steg för steg efter sin vilja, då leder stegen även nedåt ibland. Prövningar och plågor kommer också från Herren.
Gud vet precis när och varför svårigheterna måste komma. 

Om vi blandar ihop steg två och fyra och försöker undvika steg tre, då är risken att vi snubblar och faller rakt på ansiktet.
Men vad står det i Psaltaren 37 vers 24?

OM HAN FALLER, STÖRTAR HAN DOCK INTE TILL MARKEN, TY HERREN HÅLLER HONOM VID LIV.
Psalt 37:24.

Men Herren håller sin hand över honom när han lever efter Guds vilja - även om han snubblar!
Det är därför David formulerar erfarenheten så här.

Hoppar över ett steg, faller...

THOU HE FALL, HE SHALL NOT BE UTTERLY CAST DOWN, FOR THE LORD UPHOLDS HIM WITH HIS HAND.

Mitt självförtroende är inte i mina fötter, utan i de steg som Herren visar mig att gå.

Jag förstår precis vad han menar. När jag ber att få leva mitt liv i "förberedda gärningar" som Herren ger mig, då går jag i hans fotspår. Även om resultat tycks utebli i stunden, så har Gud en annan tidslinje än jag.
Fröerna kommer att gro. Sådden kommer, när rätta tiden är inne, även om jag snubblar och faller. Bara jag gör det Gud visar mig.
Jag faller inte på ansiktet, för Herren lyfter upp mig eftersom mitt liv är i hans hand, säger Steven utifrån texten.

                   
                                      Steven Furticks megakyrka.


Litar du på Guds sekvenser och faser för dig i livet?

Vid vissa tidpunkter kommer Herren att be dig backa, ibland att gå framåt. I vissa faser kommer han använda det du hatar, i andra tidpunkter kommer han att använda det du älskar och kan.
- Är alla steg beordrade av Gud, eller bara de du gillar?
Några kanske upplever att Gud leder dig nedåt idag, men du är fortfarande "in order".

Våra vägar är inte alltid Guds vägar.

Är Guds vägar våra vägar?

Kommer du ihåg Petrus när han ville förhindra Jesus att gå till korset? 
- Du kan inte dö än!! Du kan inte dö förrän du har etablerat Guds rike!
Jesus sa till honom:
- Jag kan inte upprätta Guds rike förrän jag har gett upp livsandan och gått ned i dödsriket, längst ned i botten... ner i dödsskuggans dal i tre dagar.... det är enda sättet jag sedan kan uppstå, gå upp igen...

Mina steg nedåt är beordrade, ropade Jesus till Petrus.
- Gå bort satan!

Hans livsnödvändiga död.

Sedan jämför Steven med att lära sig spela musik, och göra det på rätt sätt för att det skall bli sångbart.
- Jag lärde mig bara härma, inte hur ackorden hängde ihop. Jag kunde egentligen ingenting om musik och hur olika ackord fungerar ihop tillsammans.

David kunde inte bli kung för fort, om han inte först lärde sig hur man skötte om fåren, som herde.
Han måste först lära sig det enkla...

Ta några enkla toner...

Nu låter han sin keyboardist spela några skalor och sedan några enkla toner. 
Det är så snyggt och han blir avundsjukt imponerad. Här är en man som kan sina skalor och sin musikteori!
- Byt plats på tonerna, ber han, och då blir det förstås en annan melodi. Ta samma toner men högre upp. Behåll sekvensen. Lägg upp dem i nästa tonart.
Ta tonerna i ett annat tempo... och plötsligt blir det en sång som går att sjunga, där sekvensen är tydlig.

Precis så är det med våra liv.
När tonerna kommer i rätt ordning, i rätt sekvenser och i rätt tempo - då sjunger vårt liv och vi är i Guds flöde!

I Guds flöde.


- Det jag har försökt visa dig med detta bibelstudium utifrån Psaltaren 37:23 är att dina steg behöver vara enligt Guds ordning.

Du hittar Steven Furticks predikan på DuTuben den 17 nov 2020.

Tack!!

Må Herren välsigna dig och leda dig på alla sina (inte dina) vägar...


Helene F Sturefelt,
- YouTube-sekreterare....

Musikalisk predikan - det fattade jag!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar