Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 5 juli 2022

DEN DJUPA YTAN. Lukas 5

Från ytan till djupet. Aulawaabel nr 9.

Den djupa ytan. Det ytliga djupet.

Jag är rädd för djupet. Den bottenlösa sjön skrämmer mig. Havsdjupens okända världar är främmande, men också lockande. 
Vattenvärlden är så helt annorlunda jämfört med luftvärlden.

Trycket är högre.

I vattnet är jag både lättare och tyngre. Jag rör mig fritt och flyter tyngdlös. Men jag kan också dras ned och sjunka som en sten.
Ytan och djupet.

Djup yta.

Jag är rädd för ytan. Det ytliga livet skrämmer mig. De oreflekterade rubrikerna med kortsiktiga sammanhang är främmande för mig, och inte alls lockande.
Ytligheten är så helt främmande jämfört med djupens existentiella vidder.

Trycket är mindre.

Uppe vid ytan kan jag dock hämta luft, andas och syresätta mig. Jag springer och cyklar fortare än jag simmar. Luftvärlden är friare.
Djupet och ytan.

Människan i skapelsen.
Naturen och människan.
Människan och Gud.

Var står Jesus?

Lufthål? Fiskhål?

En gång stod Jesus vid Gennesaretssjön och blickade ut över det grönskimrande vattnet. 
Mycket folk trängde på. Vad ville de? 
Var det den ytliga lockelsen att höra en god talare som tryckte dit makthavarna?
Eller var det ett djupt behov av att bli läkt, till kropp, själ och ande?

Evangelisten Lukas svarar.

FOLKET TRÄNGDE PÅ FÖR ATT HÖRA GUDS ORD.
Lukas 5:1.

Jesus fick syn på två båtar som låg vid stranden. Fiskemännen hade gått ut en bit i det grunda vattnet för att skölja sina fiskenät.
Han steg i den ena båten som tillhörde Simon Petrus, och bad honom att ro ut ett litet stycke.

Jesus behövde distans till alla som trängde sig på, med sin goda vilja. Utrymme. Perspektiv.
Marginaler. 

Luft. På vattnet.

Vid Petrus strandkyrka, Gennesaret.

Två dagar innan hade Jesus undervisat i Kafarnaums synagoga. Hemma hos Simon låg hans svärmor sjuk i feber. Jesus botade henne genom att tala strängt till febern, så att den lämnade henne.
Så kan inte vi göra...
Men Jesus kan.
Ryktet spred sig fort.

Vid solnedgången kom folk till honom med människor som led av olika sjukdomar.

JESUS LADE HÄNDERNA PÅ VAR OCH EN OCH BOTADE DEM.
Lukas 4:40.

Kafarnaums synagoga.

Från många for det också ut demoner, som skrek:

- DU ÄR GUDS SON!

HAN HUTADE ÅT DEM OCH FÖRBJÖD DEM ATT SÄGA MER, EFTERSOM DE VISSTE ATT HAN VAR MESSIAS.
Luk 4:41.

Den onda makten är den allra mest troende. De djävulska demonerna är de som verkligen vet vem Jesus är. De tvivlar inte.
Guds fiende har full koll på Guds son. De vet. De är på djupet av existensen och utför sitt förstörelseverk.
Men nu kom demonerna upp till ytan och blev synliga.

De blev syndliga - - -

Och de skrek när de drogs ut i ljuset.

Andas demoner med gälar? Lungor? Nej, de andas med hat...

Syndlig. Andas med hat.


Det fick inte bli avslöjat för tidigt att han var Messias - då skulle han inte ha något utrymme alls att röra sig på.
Tidigt nästa morgon gick Jesus därifrån. 

Folket började leta efter honom. De ville hindra honom från att lämna dem.
När någon letar efter mig, väcks min lust att gömma mig... jag har ingen lust att bli funnen och utnyttjad för det jag är, utan att jag själv vill.

Jesus tillrättavisade dem och sa:

JAG MÅSTE FÖRKUNNA BUDSKAPET OM GUDS RIKE FÖR DE ANDRA STÄDERNA OCKSÅ.
DET ÄR DÄRFÖR JAG HAR BLIVIT UTSÄND.
Luk 4:43.

Modern undervisning, Kafarnaum.

Utsänd till ytan och till djupet.

UR DJUPET ROPAR JAG TILL DIG, HERRE.
Psaltaren 130.

DJUP ROPAR TILL DJUP,
VID DÅNET AV DINA VATTENFALL.
Psaltaren 42:8.

Är det ingen som ropar från ytan?

Djup ropar till djup.


Vad hände där vid stranden av Gennesarets sjö?

Bort från strandkanten, bara en liten bit, så att ingen kunde följa efter, men ändå höra.

Simon var äldst av fiskemännen och trött efter nattens resultatlösa fiskande. Inte en enda firre hade de fått.
Han var inte särskilt sugen på att lyssna på nå'n lärare heller, inte just då, hungrig och missmodig som han var.
Ändå satte han sig vid årorna som Jesus bad honom.

När man är besviken tänker man inte konstruktivt.
När man är hungrig tänker man inte alls.

JESUS SATTE SIG NED OCH UNDERVISADE FOLKET FRÅN BÅTEN.
Lukas 5:3 b)

Om vad? Fisketeknik? Hälsokost? Sjukvårdslära?

Nej, Jesus undervisade om Guds rike, som är motsatsen till vårt rike.

Gennesarets sjö, turister.

Han talade om att det var de fattiga som tillhörde Guds rike, de fattiga i anden, de som saknade resurser.
Jesus talade om hungern, att den skulle driva dem till mättnad i Guds rike.

Han undervisade om gråten, att de som gråter nu skall få skratta.
Och han talade om hatet när man stöter bort den som bekänner Guds namn. Hatet skall vändas till lön i himmelen.

GLÄD ER PÅ DEN DAGEN OCH DANSA AV FRÖJD, TY ER LÖN BLIR STOR I HIMMELEN.
PÅ SAMMA SÄTT GJORDE JU DERAS FÄDER MED PROFETERNA.
Lukas 6:20-23.

Jesus vände ofta på begreppen för att det skulle bli tydligt vad som var äkta.

Den djupa ytan. Det ytliga djupet.

De fattiga befinner sig på djupet i sitt armod. De rika är på ytan.
Hungern får en att falla mot bottnen. De mätta är uppe vid ytan.

Havet är fullt av tårar men skrattet är solglittret som når under vattenytan!
Hatet är på den ytliga ytan medan förståelse och försoning är på djupet av livets ocean.

Hur djupt går du?

Undervisningen skedde i gränsen mellan luft och vatten. 
Guds Ord kom från den horisont som förenar yta och djup.

Men var finns fisken?

Ibland kan stora sillstim komma in och sprattla i ytvattnet så att det bara är till att håva in.
Men där fanns ingenting att få på Gennesarets sjö.
Simon Petrus och hans fiskelag var så besvikna. De ville bara hem och sova.

Och så säger Jesus något mycket dumt, ja rent av korkat för en fiskeman i morgonljuset:

- RO UT PÅ DJUPT VATTEN OCH LÄGG UT NÄTEN DÄR.

Fiskenät, Gennesarets sjö.

SIMON SVARADE:
- MÄSTARE, VI HAR HÅLLIT PÅ HELA NATTEN UTAN ATT FÅ NÅGOT.

MEN EFTERSOM DU SÄGER DET, SKALL JAG LÄGGA UT NÄTEN.
Luk 5:5.

De hade just varit där, utan resultat.
Men nu hände något! 

Skapelsens herre, som befaller över feber och sjukdomar, över demoner och hunger, överraskade dessa fiskare så att de inte trodde sina ögon.

OCH DE GJORDE SÅ OCH DROG IHOP EN VÄLDIG MÄNGD FISK.

NÄTEN VAR NÄRA ATT BRISTA, OCH DE VINKADE ÅT SINA KAMRATER I DEN ANDRA BÅTEN ATT KOMMA OCH HJÄLPA TILL.
Luk 5:7.

Nätfångst.

De var inte så att de trålade tomt på allt levande som de moderna industritrålarna gör... Här skulle jag kunna göra ett sidospår och säga skarpa ord om all industriell matproduktion i vår tid, som skadar livet så illa att det knappt går att reparera längre. Trålnätens omfång är stora som fotbollsplaner, om det räcker...
En dag skall ni stå till svars inför Guds tron och bekänna ert Credo till profiten och er egen girighet.
Säkert släpper Gud Fader ned er i de havsdjup ni trålat sönder, och låter er stanna där.

Er yta blev ert fall.
Havets djup, som ger liv, blir er död.

Vem fångar vem?



Jag har varit på Gennesarets sjö och suttit i en liknande båt som den Lukas berättar om i sitt evangelium.
Det var en oerhört mäktig erfarenhet, med en skimrande stillhet som jag sällan upplevt.

Jag böjde mig över relingen för att se om jag kunde se några fiskar... Men det gjorde jag förstås inte.
Den judiske skepparen skojade med oss och sa att vi kunde pröva att titta på andra sidan båten...

Modern kopia av tusenårig båt.

Allt det Jesus säger har en andlig motsvarighet. Det var inte bara fysiska fiskar i ett konkret nät, nej det handlade om något mycket större än att få bli mätt på fisk i en hel vecka.

FRÅN DENNA STUND SKALL DU FÅNGA MÄNNISKOR.

DÅ RODDE DE ILAND, LÄMNADE ALLT OCH FÖLJDE HONOM.
Luk 5:10.

Nät. Fångstnät. Internet. World Wide Webb. WWW - det globala nätverket som kan tjäna Guds syften då vi ställer vårt digitala kunnande i hans tjänst.

Själva båten har också en andlig motsvarighet. Lärjungarna blev som "båtar" då de förde ut budskapet till fjärran trakter långt bort från Galileen.
Och kyrkan avbildas ofta som ett skepp på livets hav.

Grönskimrande blankt.

Vad lär vi oss av detta?

Jo, när vi tror att allt är kört, och vi står där utan resultat, det är då Jesus kommer och vänder på hela situationen.
Men han gör det på sitt sätt, på Guds villkor, och vi får göra som Simon Petrus; först lyssna och sedan lyda.

Bli påfylld. Sedan utföra. Lyssna och sedan lyda.

Att acceptera order gör vi motvilligt, det beror ju på vem som talar, men Simon sade ju "eftersom DU säger det så..."

Ytan blev välsignad och ledde långt ned i djupet.

Där är vi nu.


Djupa ythälsningar från

Helene Sture Djupfelt, 
- bibelläsare, Israelresenär och tecknare av manetfiguren "Aulawaabel".

Välsignat vatten!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar