Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 25 januari 2021

TRO = JESUS HAR MAKT

Vilken makt?


Andemakt, stridsmakt, övermakt, undermakt, fullmakt, vanmakt, allmakt...

Och Ordets makt.
    
Vilken makt har du tillgång till i ditt liv? Vilken makt har Gud gett Jesus, och hur hänger de ihop?

Jag vill dela mina tankar utifrån den text som läses i våra kyrkor denna vecka, om hur Jesus botar en spetälsk israel och sedan helar en hednisk officers tjänare.
Till min hjälp har jag min favoritkommentator - Tom Wright, som är teolog och biskop i Durham inom Anglikanska kyrkan. 
Marcus förlag har gett ut hans utmärkta böcker. Åh, jag skulle vilja träffa honom... och tacka!

TV-gudstjänster och digitala sändningar förmedlar texten från Matteus 8:5-13, men Tom börjar från vers 1. Vi befinner oss på Saligprisningarnas berg och nu går Jesus ned därifrån. Stora folkskaror följer honom.

Saligprisningarnas berg.


Om vi tycker Covid-19 är obehaglig, så är det ingenting jämfört med spetälska! Denna hudsjukdom vanställer personen som tvingas stå helt utanför samhällets gemenskap, ofta med en klocka runt halsen som skulle varna andra.
Den smittades vanmakt är total.

Nu kommer en sån där otäcking fram - var hade han gömt sig? - och faller ned framför Jesus.

- HERRE, VILL DU, SÅ KAN DU GÖRA MIG REN.
JESUS STRÄCKTE UT HANDEN, RÖRDE VID HONOM OCH SADE:
- JAG VILL. BLIV REN!
Matteus kap 8:1-5.

Kan du höra folkmassans rädsla, äckel och skräck? De har just hört Jesus förklara hur Guds rike fungerar där på den blommande ängen, men det har de redan glömt. De vill inte bli besmittade!!
Någon tro på undermakt har de inte i den stunden.

Och Jesus gör det oerhörda - han rör vid mannen... Är han inte klok?
När blev den spetälske berörd senast? Är det flera år sedan?
Och alla våra äldre som under ett år inte fått träffa barn och barnbarn, och sällan fått någon beröring av någon... 
Detta är lika farligt som själva smittan! Utan fysisk kontakt dör själen. Vi förtvinar inifrån.

Men Jesus har makt.

Full makt. Fullmakt.


Jesus har fullmakt från Gud. Han har stridsmakt att bemöta det onda, med det goda. Han möter vanmakt med undermakt.

Genast blev den spetälske ren - och det syntes eftersom det vanställda ansiktet och de förtvinade händerna nu var läkta. För att kunna återupptagas i samhället igen fick han nu uppmaningen att gå och visa sig för templets präster, som hade makt att avgöra hälsa och sjukdom och vem som fick deltaga i gemenskapen och inte.

Jesus vandrar vidare till Kafarnaum.

För några år sedan var vi på denna plats. Tvåtusen år senare har även jag satt mina fötter på dessa stigar, om än med nytt gräs... Även jag har kommit in i Kafarnaum, dock med buss, och fått ynnesten att beträda helig mark.

Kafarnaum, Israel.


Jesus möts av en romersk officer, som är angelägen om att få tala med honom. Han är van vid den militära makten där en order alltid ska åtlydas. Utan åtlydnad, ingen effekt. 
Endast med lydnad kommer önskad effekt.

Det vet alla ni som gjort militär tjänstgöring.
Officeren äger en annan sorts stridsmakt, den med vapen. Men över sjukdom har han ingen makt. Militären är maktlös i detta fall.

Nu har han hört ryktet om Jesus och han är orolig för sin tjänare - en israel? - som ligger sjuk hemma.
Officeren underordnar sig och ber om hjälp... Bara det är stort nog!
Jesus är dessutom en god pedagog och prövar hans svar, med en motfråga:

Samtal under trädet.


EN OFFICER KOM FRAM TILL HONOM OCH BAD OM HJÄLP:
- HERRE, MIN TJÄNARE LIGGER FÖRLAMAD DÄR HEMMA OCH HAR SVÅRA PLÅGOR.
JESUS SADE:
- SKALL JAG DÅ KOMMA OCH BOTA HONOM?

OFFICEREN SVARADE:
- -HERRE, JAG ÄR INTE VÄRD ATT DU GÅR IN UNDER MITT TAK. MEN SÄG BARA ETT ORD, SÅ BLIR POJKEN FRISK.
Matteus 8:5.

Säg bara ett Ord... Vad i all sin dar handlar detta om?
Så kan vi inte göra när vi går till Vårdcentralen... eller ringer 1177 och ber om råd till den svarande sjuksköterskan... "Säg bara ett ord, Christina, så blir jag frisk...!"

Den militäre ledaren ber inte heller om "handpåläggning" - det behövs inte, ett Ord räcker!
Hur är det möjligt att han kan ödmjuka sig så inför Jesus? Vad är det han har uppfattat som Jesus har, men som han saknar?
Dessutom är han alldeles för ovärdig att Jesus skulle gå in under hans tak!

Vilken militär ledare skulle idag uttrycka sig så??
Förstår vi hur oerhört detta är?

Oerhört.


Sedan följer en argumentation där officeren förklarar sin tro:

- JAG ÄR SJÄLV EN SOM STÅR UNDER BEFÄL, OCH JAG HAR SOLDATER UNDER MIG, OCH SÄGER JAG TILL DEN ENE "GÅ" SÅ GÅR HAN, OCH TILL DEN ANDRE "KOM" SÅ KOMMER HAN.

JESUS BLEV FÖRVÅNAD OCH SADE TILL DEM SOM FÖLJDE HONOM:

- SANNERLIGEN, INTE HOS NÅGON I ISRAEL HAR JAG FUNNIT EN SÅ STARK TRO!


Alldeles för ofta hade Jesus blivit bemött med skepsis och kritik - inte minst från Guds präster i templet... de som skulle välkomna Messias, men som håller på att missa alltihop eftersom det hotar deras makt...
Det är därför Jesus säger till den spetälske att han skall gå och visa sig för dem, så att...

... DET BLIR ETT VITTNESBÖRD FÖR DEM!
Matt 8:4.

Till ett vittnesbörd.


Gud sade, och det blev.
- Varde ljus. Och det blev ljust. 

I BEGYNNELSEN VAR ORDET, OCH ORDET FANNS HOS GUD, OCH ORDET VAR GUD.

OCH ORDET BLEV MÄNNISKA OCH BODDE BLAND OSS, OCH VI SÅG HANS HÄRLIGHET, SOM DEN ENDE SONEN FÅR AV SIN FADER...
Johannes kap 1:1-14.

Gud är ett verb. Jesus är Ordet förkroppsligat. Det han säger, det sker.
Och vi får svara "amen" som betyder "Ja, sannerligen" må det ske!

Vi människor har del av denna makt. När vi säger:
- Jag älskar dig! 
Då händer något mycket positivt.
Likaså när vi säger motsatsen:
- Jag hatar dig!
Då är konflikten igång....

Kärlek. Eller hat?


Gud kallar vissa människor till att bli redskap för hans Ord, fullt ut. Jag har varit med om förbönsstunder där någon fått Jesusorden i sin mun och kunnat tala ut hälsa till till den sjuke:
- Bliv ren!
Men den makten kan ingen tas sig själv. Det är en gåva från Gud. Undermakten, som driver bort vanmakten.

Varför gör Jesus allt detta?

Jo, för att upprätta människan.

Hela evangeliet handlar bara om detta; att återupprätta den fallna människan!

Genom den spetälske mannen förnyar och återupprättar Jesus en medlem av Israel.
Genom den romerske officeren börjar tron på Jesu makt sprida sig till människor utanför Israel, som ett tecken på att Guds avsikt är att nå alla folk, när rätta tiden är inne.

Dessa båda läkedomshändelser utgör ett litet, men dock fullständigt, fönster mot hela evangeliet, skriver Tom Wright, och jag jublar med honom.

TRO = betyder att erkänna att Jesus har makt.

Jesus är given all makt.


Det finns ingenting i Bibeln som liknar vår tids ytliga tro, vi som nöjer oss med ett allmänt medvetande om en övernaturlig dimension, eller en allmän tillit till en allmän gudom långt bort... Det har ingenting med tro att göra!

Ingenting händer i ditt liv förrän du, likt officeren, erkänner att Jesus har makt!

Den dagen vi erkänner Ordet makt hos honom, då kommer stora saker att kunna ske.

Utmaningen för oss - kristna, som tvivlare - är att ställa frågan:

- Vad innebär det att underordna sig Jesus? Vad betyder det att erkänna den makt som Jesus har? Vilka konsekvenser får det när vi säger "Herre" till Jesus? Hur förändras vårt liv då?

Därför är det så allvarligt när man tar bort detta ord "Herre" ur handboken för gudstjänsterna, i ett förment genusperspektiv, som har lämnat den bibliska verklighetens kraftfulla Ord.

Jesus är min herre. Inte min kompis eller bror! Jesus är vår Frälsare, vår läkare till kropp, själ och ande! Han restaurerar oss och upprättar oss till ett liv i full gemenskap med Gud. Skall vi förminska det?

Guds makt är annorlunda.


Fullmakt, undermakt, andemakt och allmakt - tack käre himmelske Fader för att DU är allt detta, och att Jesus Kristus utstrålar din godhetsmakt till oss!

Herre, jag ber särskilt för alla som idag lider under Corona-smittans härjningar.
Hjälp oss att vara uthålliga - men inte stöta ut varandra.

Trösta oss så att vi kan växa i gemenskap med DIG när det fysiska livet försvinner från oss.
Närheten till Dig räcker bortom tid och rum.

Förlåt oss när vi förminskar Dig och inte vill tro att Jesus har makt.
Förlåt oss när vi bara är ute efter friskendomen och struntar in vad Du har att säga, inför evigheten.
Tack att Din kärlek knackar på vår dörr. Amen.

Jesus skapar tro.




Tacksamma hälsningar från en liten Ordets tjänarinna, 3:e söndagen efter Trettondedagen.

Helene F Sturefelt,

- som fotograferade i sin dammiga bokhylla...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar