Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 10 januari 2021

GÅ TILL EVIGHETEN med Jesaja

Välsignade tång!


Jag var nere vid stranden och tittade till den kustremsa jag fått att älska.

Förra året åt stormarna upp nästan hela sandstranden. Det var ett svårt arbete för kommunen att reparera skadorna.
Det blev inte bättre av att den oförsiktige maskinföraren körde sönder tallens rötter när ny sand skulle läggas på. Hela sommaren har jag burit dit tång och pysslat om rötterna.

Nu såg jag till min glädje att havet självt hade hjälpt till. Stora mängder tång har blåst in och lagt sig som ett skyddande lager vid strandkanten.
Nöjd blickade jag utåt, där bryggan brukar ligga.

Nyår och Trettonhelg har varit bra för Hälleviks havsbad.

Men det gick inte att gå till evigheten denna dag.
Inte att gå på vattnet heller.
Men jag har himlen i min famn.

Sönderkörd tallskogsstrand.


SÅ SÄGER GUD, HERREN:
- DETTA ÄR MIN TJÄNARE SOM JAG GER KRAFT, MIN UTVALDE SOM JAG HAR KÄR.
Jesaja 42:1.

Jag älskar texterna om Messias, den tjänare som Gud utväljer till att utstråla försoning över oss.
Jesus är hos mig på stranden. Han kan gå på ribborna utan att bryggan ligger där.
Han har kraften att handskas med naturkrafterna såsom Gud vill. 

Jesus går vart han vill, hur han vill och till vem han vill.

Himlen i min famn.


JAG LÅTER MIN ANDE KOMMA ÖVER HONOM,
HAN SKALL FÖRA UT RÄTTEN TILL FOLKEN.

Ingen av oss kan ta sig Guds Ande själv. Anden är en gåva, en helig närvaro, given av Gud Fader själv.
Bryggmästaren. Byggherren. 
Anden bygger broar och bryggor över det vatten som hotar att dra ned oss.

Men när jag tittade ned blev jag rädd... Vad har hänt med räddningen?

Livboj på fel plats.


HAN ROPAR INTE, HAN HÖJER INTE RÖSTEN,
HANS STÄMMA HÖRS INTE PÅ GATORNA.

Messias har ingen hemsida, ingen Facebook-profil eller reklam-stab som för hans talan.

Men det har en president på andra sidan havet.

Med bestörtning läser världen nu att Donald Trump vägrar släppa makten så till den milda grad att delar av hans anhängare tyckte det var nödvändigt att klättra upp på muren till Kapitolium. I demokratins namn skapar de upplopp som kostat fyra människor livet.

För att han inte klarar av att se sig besegrad - - -

Vilken ynklig liten man.
Så gör inte en tjänare, en folkets man och tjänare.
Han ropar, han höjer rösten och hans stämma hörs på gatorna. Profeten Jesaja kommer att tillrättavisa honom genom sitt ord.

Släpp makten som du inte har!


DET KNÄCKTA STRÅET BRYTER HAN INTE AV,
DEN TYNANDE LÅGAN SLÄCKER HAN INTE.

TROFAST SKALL HAN FÖRA UT RÄTTEN.

Guds Messias, Herrens lidande tjänare, född i ett stall i Betlehem under en mäktig planetkonjunktion, är motsatsen till många av de jordiska makthavarna.
Svagheten föraktas inte.
Okunnigheten bespottas inte.
Rättvisan är en del av Guds väsen och den kommer med den bidande Messias - som åter igen blev utraderad i Skansens nyårstal... 

... detta år läst av skådespelerskan Sofia Helin, som bytte ut ordet "Messias" till "Ljuset" för att anpassa sig till icke-kristna tittare och lyssnare.

- Detta är ännu ett exempel på de återkommande retuscheringarna av kulturella uttryck som inte anses höra samtiden till" skriver Tomas Gür i tidningen Bulletin.

Vad gör du där?


Visst, Gud är ljus och inget mörker är i honom. Men ljuset är personifierat. Det är inte vilken glödlampa som helst. "Jesus är världens ljus".
Tänk om jag suddar ut Trumpas namn för att jag tycker han är så stötande?
Eller raderar Sofia Helins namn för att jag blir så arg?

JAG, HERREN, HAR I MIN TROHET KALLAT DIG,
JAG TAR DIG VID HANDEN OCH SKYDDAR DIG.

GENOM DIG INGÅR JAG ETT FÖRBUND MED MITT FOLK,
TILL ETT LJUS FÖR DE ANDRA FOLKEN.
Jesaja kap 42:6.

Förbindelse. Förbundet. 

Det finns ingen framtid utan Gud. Det är Messias som bringar oss det eviga fridsriket.
Det är han som lägger tillbaka bryggans brädor så att vi kan gå in i evigheten.

Den sekulariserade svensken vågar inte höra det som står skrivet. Som den egna gud hon är tar hon bort det som inte passar. Ingen förväntan finns på Guds Ord.
Men det kommer en tid, ja, den är snart här, då längtan efter undervisning om Gud kommer att driva oss till stor andlig hunger.

Helige Ande ger oss förbindelse till förbundet.

Sand. Tång. Hav. Förbundet av bryggan.


FJÄRRAN LÄNDER VÄNTAR PÅ HANS UNDERVISNING.

DU SKALL ÖPPNA DE BLINDAS ÖGON OCH BEFRIA DE FÅNGNA UR FÄNGELSET,
UR FÄNGELSEHÅLAN DEM SOM SITTER I MÖRKRET.
Jes 42:7.

När strömmen går, som den gjorde i Pakistan igår, då kommer existensen och knackar på. När allt, som håller oss borta från det riktiga livet, upphör, då står vi där med svårigheter att hantera de stora frågorna.

GUD... SOM GETT LIV ÅT MÄNSKORNA DÄR, 
LIVSANDE ÅT DEM SOM VANDRAR PÅ JORDEN...
Jesaja 42:5

Inte till evigheten.


Det hjälper inte att upphöja sig själv till skyarna. Det inger inte respekt att ändra i andras texter. Då blir det precis som när havet äter in sig på stranden och slukar all sand.
Var skall du bada då, Donald? Var skall du simma då, Sofia?

Nej, handsken är tappad. 
Ingen går på det upprörda vattnet.
Evigheten gömmer sig längst ute i aftonrodnaden.

Tänk om Gud inte längre vill ha med oss att göra? Har den frågan aldrig slagit dig?
Det är inte du och jag som är subjektet.
Det är Gud.

Så profeterade Jesaja, att en dag skall det visa sig att Guds syften med Israel inte innebär att övriga folk blir ignorerade.
Tvärtom.
- Guds syfte med Israel har med alla andra folk att göra, skriver min studiekamrat Stefan Gustavsson i Världen Idag, 5 januari 2021.

Jag välsignar mig i Herren.


- Jesus, hjälp mig att hålla balansen på den brygga som bara mina sommarögon ser.
Jag vet att den finns där, fastän vinterns stormar har tagit bort den.
Hjälp mig att gå på vatten när marken här blir väglös... Amen.


Vattenblöta hälsningar,

Helene Sture Evigfelt.

Uppdragen. Upptagen. Uppdraget.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar